آمادگی ۱۰۰ درصدی وزارت نفت و صنعت گاز برای آغاز روزهای سرد/ همکاری و هماهنگی فرادستگاهی نیاز است

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از آمادگی ۱۰۰ درصدی وزارت نفت و صنعت گاز برای آغاز روزهای سرد سال خبر داد و بر همکاری و هماهنگی فرادستگاهی تأکید کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی صبح روز سه‌شنبه (۲۵ مهرماه) در نخستین نشست کارگروه سوخت زمستانی در سال ۱۴۰۲ که با مشارکت مدیران و کارشناسان این کارگروه از وزارت نفت، قوه قضائیه، سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت نیرو، وزارت صمت و سازمان هواشناسی برگزار شد، گفت: حفظ جریان پایدار گاز در کشور، اولویت نخست شرکت ملی گاز ایران است که با توجه به توسعه روزافزون شبکه گاز در کشور و به تبع آن، افزایش مصرف گاز، ضرورت همکاری و هماهنگی فرادستگاهی در تأمین پایدار جریان گاز به‌ویژه در زمستان، امری اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: برآیند برگزاری نشست‌های این کارگروه طی سال ۱۴۰۱، سبب ارتقای همکاری و هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف شد که در پی آن با تلاش همکاران توانستیم با سربلندی زمستان را پشت سر بگذاریم. امسال نیز با توجه به تجربه موفق پارسال درصدد هستیم نشست‌ها به‌طور مستمر و هدفمند برگزار شود و امیدواریم با همدلی و تعامل همه بخش‌ها، زمستان موفقی را سپری کنیم.

توسعه شبکه گاز با هدف توسعه همه‌جانبه کشور

معاون وزیر نفت در امور گاز در ادامه با بیان اینکه حرکت کشور در مسیر توسعه توقف‌ناپذیر است، تصریح کرد: طبیعی است که در این روند صعودی، بخش انرژی نیز ملزم به توسعه شبکه است و گازرسانی به صنایع، نیروگاه‌ها و بخش‌های مختلف خانگی و تجاری و کشاورزی در سال ۱۴۰۲، مطابق تکالیف ابلاغی در حال انجام است.

 چگنی افزود: با توجه به ناترازی تولید و مصرف گاز، باید تلاش کنیم ضمن توسعه تولید از منابع تجدیدپذیر همچنین مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف، بهینه‌سازی و ارتقای بازده و اصلاح الگوی مصرف با همکاری حداکثری فرادستگاهی، اقدام‌های مؤثری داشته باشیم.

وی گفت: بنا بر گزارش‌های ارائه شده، پاییز امسال به لطف خدا حجم بارش‌ها در کشور افزایش داشته و خواهد داشت. همین موضوع هم سبب شده تا امسال به نسبت پارسال دوره سرد سال برای شرکت ملی گاز ایران و وزارت نفت زودتر آغاز شود و به اصطلاح شاهد زمستان زودرس باشیم. از این رو آمادگی ما برای ورود به این دوره نیز باید هماهنگ با آغاز این سرما باشد.

آمادگی کامل برای حفظ جریان پایدار گاز در زمستان

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به موضوع تعمیرات اساسی و آمادگی بخش‌های مختلف صنعت گاز برای دوره سرد سال اشاره کرد و گفت: با تلاش شبانه‌روزی همکاران‌مان به ویژه در پالایشگاه‌های گاز و شرکت انتقال گاز، تعمیرات اساسی در تأسیسات و خطوط انتقال مطابق برنامه انجام شده است.

چگنی با بیان اینکه امسال مشوق‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه ذخیره‌سازی گاز مدنظر است، گفت: اقدام‌های مهمی در زمینه مدیریت مصرف و بهینه‌سازی مصرف گاز انجام شده است.

وی ادامه داد: با اجرای طرح‌های تشویقی و تخفیف‌های مطلوب به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در زمینه طرح‌های ذخیره‌سازی روزمینی در بخش اس‌ان‌جی و مینی‌ال‌ان‌جی، آمادگی را افزایش خواهیم داد، ضمن اینکه طرح تعویض ۴ میلیون بخاری بازده بالا با بخاری‌های فرسوده نیز در حال اجراست.

دستور کار نشست‌های کارگروه سوخت زمستانی

معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به عمده دستورکارهای کارگروه در سال ۱۴۰۱ گفت: پارسال موضوع‌های مرتبط با سوخت نیروگاه‌ها، همکاری و هماهنگی استانداران و مسئولان محلی، هماهنگی در زمینه اطلاع‌رسانی و تعامل مطلوب با رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما که کمک ویژه‌ای در زمینه مدیریت مصرف در بخش خانگی داشت، تأمین زیرساخت ارسال فرآورده برای بخش پالایش و پخش فرآورده‌ها و... از مهم‌ترین موضوع‌هایی بود که در این نشست‌ها مطرح شد.

چگنی یادآور شد: انتظار این است که در نخستین نشست، هرکدام از دستگاه‌های مسئول در کارگروه ضمن بیان تجربیات پارسال، پیش‌بینی خود را از وضع مصرف بخش مربوط به خود در سال ۱۴۰۲و اقدام‌های در نظر گرفته‌شده در حوزه ماموریت آن دستگاه ارائه دهند.

نمایندگانی از ستاد وزارت نفت، دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، وزارت صمت، وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان هواشناسی و دادستانی هم در این نشست گزارشی از عملکرد و پیش‌بینی خود درباره دوره سرد سال ارائه کردند.

کد خبر 632035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =