ضرورت توجه به پدافندغیرعامل در طرح‌های توسعه پالایشی کشور

معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: در طرح‌های توسعه‌ای پالایشی کشور، اگر به اجرای پدافند غیرعامل توجه کنیم بسیاری از آسیب‌ها کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار شانا، عبدالرحمن کشوری امروز (چهارشنبه، سوم آبان‌ماه) در آیین نکوداشت پدافند غیرعامل و نوزدهمین جام برتر اچ‌اس‌ئی که در ساختمان غدیر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برگزار شد، با اشاره به اینکه شرایط ویژه و ماهیت ضداستکباری، موقعیت ژئوپولیتیک، همچنین برنامه‌های صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای کشور را به سمتی برده که به‌طور طبیعی در معرض انواع تهدیدات هستیم، اظهار کرد: حضور بازیگرانی را در صحنه و پشت صحنه شاهدیم که به‌دنبال ضربه به جمهوری اسلامی ایران هستند و تلاش می‌کنند زحمات ما را بیشتر کرده و جنگ را به داخل شهرها بکشانند و جنگ را نیابتی کنند.

وی ادامه داد: به دنبال شکل‌گیری یک قدرت هوشمند در اطراف و حتی داخل کشور هستند و در این شرایط کشور به یک سازوکار دفاعی نیاز دارد تا بتواند همه این تهدیدها به‌ویژه در بخش‌های سرمایه‌ای کشور را خنثی کند.

معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور تأکید کرد: باید هدف‌گذاری درست و برنامه‌ریزی صحیح داشته باشیم و راهبری این بحث به هم‌فکری در همه بخش‌ها نیاز دارد و باید اجماع عمومی و تخصصی افرادی که در این زمینه متولی هستند، ایجاد شود.

کشوری با بیان اینکه نشست‌هایی از این دست به تاب‌آوری بیشتر برای مقابله با این تهدیدها منجر خواهد شد، گفت: تأکیدهای مقام معظم رهبری در پدافند غیرعامل بسیار زیاد است تا آنجا که سند اساسنامه پدافند غیرعامل را خودشان ابلاغ کردند و تأکید داشتند این سند به قانون تبدیل شود که این اقدام در مجلس شورای اسلامی انجام شد و ایجاد کمیته دائمی پدافند غیرعامل را در این قانون دیدند که ظرفیت قانون‌گذاری خوبی دارد و به دستگاه‌ها کمک می‌کند.

وی افزود: با توجه به تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی و پیروزی جبهه مقاومت باید منتظر اقدام‌های تلافی‌جویانه اسرائیل در منطقه و کشور باشیم که یکی از اهداف جذاب برای آنها زیرساخت‌های حیاتی کشور است و از همین رو مسئولیت ما بیشتر شده و باید با آمادگی بیشتر در این زمینه وارد شویم.

معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور با تأکید بر اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته است، ادامه داد: نیاز داریم برنامه مدونی در حمله‌های سایبری داشته باشیم، زیرا یکی از موارد ظرفیت پدافند، جلوگیری از حمله‌های سایبری است که باید برنامه ویژه داشته باشیم تا مصونیت خاصی ایجاد کنیم.

کشوری تأکید کرد: یکی از موضوعات مهم جلوگیری از نشت و نشر اطلاعات است. باید دقتی بر انتشار این اطلاعات داشته باشیم، همچنین برای حفاظت از تأسیسات نیز باید به‌طور جدی و حساس وارد عمل شویم.

وی تصریح کرد: بخش مهم در این موارد و حمله‌های سایبری، افزون‌ بر برنامه‌های موجود، استفاده از دستگاه‌هایی است که صحت‌سنجی و مشخص کند برنامه‌های موجود، ما را به اهداف می‌رساند.

معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: گستردگی و پیچیدگی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از پالایشگاه‌ها تا جایگاه‌های سوخت، توجه به تضمین حفاظت از زیرساخت و استمرار امنیت انرژی را بیشتر می‌کند.

کشوری با اشاره به اینکه روزانه حمله سایبری در بخش‌های مختلف را شاهدیم، افزود: یک نمونه موفق هم دشمن داشته که به‌سرعت بازیابی شد، اما اگر در پالایشگاه‌های مهم اتفاق افتاده بود آثار و تبعات به مراتب بزرگ‌تری داشت.

وی ادامه داد: مدیریت بحران ناشی از حملات سایبری را حس کردیم و باید آمادگی خود را در این حوزه در هر سطحی داشته باشیم.

معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه باید تمرکز خود را در زمینه جلوگیری از قاچاق سوخت بگذاریم، گفت: تأمین سوخت پایدار زیرساخت‌های حیاتی مانند نیروگاه‌هاست که بخشی از سوی حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای انجام می‌شود و باید تلاش کنیم وابستگی سوخت به حملونقل ریلی و جاده‌ای را کاهش دهیم که تهدیدها را کاهش می‌دهد.

کشوری با اشاره به اینکه مدیریت ناترازی تولید و مصرف نیز وجود دارد، تصریح کرد: اگر مدیریت مصرف نداشته باشیم وضعیت از شرایط کنونی نیز بدتر خواهد شد. در این زمینه تعیین سهمیه سوخت صنایع بسیار اهمیت دارد و باید متولی هر صنعت مشخص شود و تعیین سهم کنیم، زیرا با این اقدام مصرف تا حد زیادی مدیریت خواهد شد.

وی تأکید کرد: در طرح‌های توسعه‌ای اگر به اجرای پدافند غیرعامل توجه کنیم بسیاری از آسیب‌ها کاهش خواهد یافت.

معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار کرد: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در میان چهار شرکت اصلی وزارت نفت کارنامه موفقی داشته است.

کد خبر 632163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =