۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴
  • کد خبر: 632808
گزیده‌های نفتی هفته

اخبار مربوط به برگزاری نشست با موضوع صدور پروانه‌های اکتشاف و تولید، سفر نماینده وزارت نفت به چین، امضای قرارداد ارتقای کیفی نفت‌کوره در دو پالایشگاه و شرایط ویژه برای پاداش صرفه‌جویی در مصرف گاز را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

برگزاری نشستی با موضوع صدور پروانه‌های اکتشاف و تولید: این نشست با حضور مدیران‌عامل شرکت‌های اکتشاف و تولید داخلی روز یکشنبه (۱۴ آبان‌ماه) با هدف بررسی چند و چون صدور پروانه‌های اکتشاف و تولید برگزار شد. داریوش لالی، مدیرکل نظارت بر منابع هیدروکربوری و اکتشاف وزارت نفت در سخنانی اعلام کرد که با توجه به تأکید رهبر انقلاب بر اجرای اصل ۴۴ و ضرورت تبدیل ظرفیت‌های بالقوه به فعل، افزایش نقش مؤثر شرکت‌های اکتشاف و تولید در صنعت نفت می‌تواند به بهبود شاخص‌ها منجر شود.

محمداسماعیل کفایتی، رئیس پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت گفت: زنجیره ارزش صنعت نفت از بالادست آغاز می‌شود و پتروشیمی‌ها می‌توانند در توسعه بالادست فعال شوند تا قیمت تمام‌شده محصولاتش کاهش یابد. محمدجواد شمس، رئیس هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های اکتشاف و تولید هم تأکید کرد که دولت باید تسلط خود را بر صنعت نفت کاهش دهد تا نفت به‌عنوان پیشران شرایط اقتصادی نقش درست خود را ایفا کند.

سفر به چین: محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران این هفته به نمایندگی از سوی وزارت نفت همراه با محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری عازم چین و شهر شانگهای شد. او در سخنانی از فرصت‌ ویژه سرمایه‌گذاری در بالادست و پایین‌دست صنعت نفت ایران خبر داد و گفت: آینده انرژی جهان را بازیگران اصلی تعیین می‌کنند و در ایران نیز به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی، فرصت سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد دلاری در صنعت نفت در هشت سال آینده وجود دارد.

مخبر نیز در این سفر اعلام کرد که ایران برای صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی آماده است و به لحاظ تولید انواع تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، انواع کاتالیست و نوسازی و بازسازی مجتمع‌های پالایشی توانمندی‌های بالایی دارد. او همچنین از دولت چین خواست شرکت‌های نفتی بزرگ خود را برای حضور و سرمایه‌گذاری مشترک در پروژه‌های نفت و گاز ایران تشویق کند.

امضای قرارداد ارتقای کیفی نفت‌کوره تولیدی پالایشگاه‌های نفت لاوان و کرمانشاه: این قرارداد روز دوشنبه (۱۵ آبان‌ماه) با بهره‌گیری از ظرفیت دانش فنی شرکت‌های دانش‌بنیان امضا شد که براساس آن گوگرد نفت کوره تولیدی در این دو پالایشگاه به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد و نقش مهمی در کاهش آلاینده‌های محیط زیستی و ارتقای شاخص‌های کیفی فرآورده‌های نفتی پالایشگاه‌های نفت کشور ایفا خواهد کرد.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این باره اعلام کرد که اجرای طرح‌های ارتقای کیفی نفت کوره در پالایشگاه‌های کشور، سالانه ارزش افزوده‌ ۵۲ میلیون دلاری در کشور به همراه دارد.  

پایین‌ترین نرخ قیمت نفت در ۳ ماه اخیر: قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه (۱۷ آبان‌ماه) پس از رسیدن به پایین‌ترین سطح بیش از سه ماه گذشته در جلسه معاملاتی روز سه‌شنبه (۱۶ آبان‌ماه)، تحت تأثیر نگرانی‌ها درباره کاهش تقاضا از سوی آمریکا و چین، مصرف‌کنندگان بزرگ نفت جهان باز هم کاهش یافت و به ۸۱ دلار و ۷۶ سنت برای هر بشکه رسید. نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا هم با ۲ سنت کاهش، ۷۷ دلار و ۳۵ سنت به ازای هر بشکه داد و ستد شد.

دیگر خبرها: قدردانی وزیر کشور از وزیر نفت بابت همکاری در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی، پایان تعمیرات اساسی سکوهای گازی پارس جنوبی، استقبال اوجی از نخست‌وزیر عراق در تهران، تکمیل ۳۲ پروژه افزایش ایمنی و بهبود تولید در شرکت نفت و گاز کارون، قدردانی معاون رئیس‌جمهوری از وزارت نفت برای استفاده حداکثری از توان دانش‌بنیان‌ها، شرایط ویژه برای پاداش صرفه‌جویی در مصرف گاز و گازرسانی به شهر شول‌آباد و ۳۸ روستای لرستان از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بودند.

کد خبر 632808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =