۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵
  • کد خبر: 633827
گزیده‌های نفتی هفته

برگزاری نشست ۱۸۷ اوپک و سی‌وششمین نشست وزارتی اوپک پلاس، بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهوری برای صرفه‌جویی در دستگاه‌های دولتی، برگزاری همایش تقدیر از تلاشگران سوخت‌رسانی و ثبت رکورد تازه ذخیره‌سازی گاز از مهمترین رویدادهای صنعت نفت در هفته جاری بودند.

نشست ۱۸۷ اوپک و سی‌وششمین نشست وزارتی اوپک پلاس: یکصدوهشتادوهفتمین نشست عادی اوپک روز پنجشنبه، (نهم آذرماه) به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد؛ بر اساس چرخش الفبایی به ترتیب کشورها، گابن و ایران به‌عنوان رئیس و نایب رئیس نشست‌های اوپک در سال ۲۰۲۴ میلادی انتخاب شدند.

سی‌وششمین نشست وزیران نفت و انرژی ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) نیز همان روز  از طریق ویدئوکنفرانس  برگزار شد. اعضای اوپک‌پلاس در این نشست از درخواست الکساندر سیلویرا اولویرا، وزیر معادن و انرژی برزیل برای الحاق این کشور به منشور همکاری اوپک و غیر اوپک (ائتلاف اوپک‌پلاس) از یکم ژانویه ۲۰۲۴ (۱۱ دی‌ماه ۱۴۰۲) استقبال کردند.

در این نشست همچنین بر تعهد مستمر کشورهای شرکت‌کننده در بیانیه همکاری (DoC) برای تضمین ثبات و تعادل بازار نفت تأکید شد. صدوهشتاد و هفتمین نشست اوپک در حالی  به کار خود پایان داد که ایران به عنوان نایب‌رئیس کنفرانس اوپک برای سال ۲۰۲۴ انتخاب شد.

جواد اوجی، وزیر نفت پس از برگزاری این نشست گفت: اکنون تولیدکنندگان اوپک‌پلاس از نظر وحدت، همکاری و تفاهم میان خود در نقطه‌ای مطلوب هستند و تلاش ما نهادینه‌کردن همکاری با تولیدکنندگان غیراوپک در چارچوب ائتلاف اوپک‌پلاس است.

شماری از کشورهای عضو اوپک‌پلاس نیز پس از سی‌وششمین نشست وزارتی این ائتلاف از طریق ویدئوکنفرانس از مجموع کاهش عرضه داوطلبانه اضافه در مجموع به مقدار ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه خبر دادند.

تشریح وضع تأمین انرژی کشور در نشست رصد شرایط اقتصادی: در هفته‌ای که گذشت جواد اوجی، وزیر نفت در نشست رصد شرایط اقتصادی، گزارشی از وضع تأمین انرژی در کشور و تدابیر و اقدام‌های دولت برای مدیریت ناترازی‌های به‌جا مانده از گذشته ارائه و اعلام کرد: با وجود بهبود شرایط تولید، اما به‌دلیل کم‌کاری‌های گذشته همچنان با ناترازی در این عرصه روبه‌رو هستیم و موضوع صرفه‌جویی در مصرف همچنان در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.

برگزاری میزگرد تخصصی اصحاب رسانه و مدیران شرکت ملی گاز ایران: جمعی از مدیران ارشد صنعت گاز این هفته در میزگردی با اصحاب رسانه حضور یافتند؛ آنها ضمن رونمایی از برنامه‌های در حال اجرا، از محدودیت مالی به‌وجود آمده برای پروژه‌های گازرسانی انتقاد کردند؛ همچنین با هشدار به ۱.۳ درصد از مشترکان پرمصرفی که نزدیک به ۵ درصد کل مصرف گاز بخش خانگی را به خود اختصاص دادند، شرایط پاداش صرفه‌جویی و دریافت گاز رایگان را تشریح کردند.

ثبت رکورد جدید ذخیره‌سازی گاز: محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از شکستن رکورد ۱۰ ساله ذخیره‌سازی گاز در هشت ماهه نخست امسال خبر داد و اعلام کرد: حدود ۳ میلیارد مترمکعب گاز ذخیره‌شده در مخازن گازی، زمستان امسال عملیاتی خواهد شد.

بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهوری برای صرفه‌جویی در دستگاه‌های دولتی: محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری هم این هفته در بخشنامه‌ای وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسه‌ها و شرکت‌های دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح و استانداری‌ها را ملزم به رعایت مصرف بهینه و ایمن گاز طبیعی کرد.

همایش تقدیر از تلاشگران سوخت‌رسانی: اوجی در این همایش که روز پنج‌شنبه (نهم آذرماه) هفته جاری برگزاری شد، گفت: امسال بیش از ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون لیتر نفت‌گاز در نیروگاه‌ها ذخیره شده که یک رکورد به شمار می‌آید و در مقایسه با پارسال افزایشی قابل‌توجه داشته است.

وی همچنین در حاشیه این نشست ابراز امیدواری کرد با اقدام‌ها و پیش‌بینی‌های خوبی که در وزارت نفت به ویژه در بحث ذخیره‌سازی سوخت نیروگاهی انجام شده است، زمستان امسال را با کمترین چالش در حوزه سوخت‌رسانی پشت سر بگذاریم.

سیدمجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور نیز در این همایش از عملکرد وزارت نفت تقدیر کرد.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز در این نشست با اشاره به افزایش ۲۱ درصدی ذخیره‌سازی سوخت نیروگاهی برای ایام زمستان امسال گفت: پارسال حدود ۳۰۴ میلیون لیتر فرآورده از طرق مختلف در کشور جابه‌جا شده است که این عدد حاکی از رشد ۱۱ درصدی حمل‌ونقل فرآورده در کشور است.

ارزآوری ۲.۵ میلیارد دلاری فاز نخست طرح ایران ال‌ان‌جی: هادی امیرشقاقی، مدیرعامل شرکت مایع‌سازی گاز طبیعی در هفته جاری در گفت‌وگو با شانا از تزریق گاز به اندازه ۲ فاز پارس جنوبی به شبکه سراسری گاز از طرح ایران ال‌ان‌جی و ارزآوری ۲.۵ میلیارد دلاری فاز نخست این پروژه (با پیشرفت ۵۳ درصدی) برای کشور خبر داد.

دیگر اخبار: تکذیب مازوت‌سوزی در تهران، امضای تفاهم‌نامه راه‌اندازی سامانه برخط ثبت درخواست صدور کارت سوخت، تأمین ۸۰ درصدی تجهیزات طرح‌های پتروشیمی از داخل و تغییر نکردن قیمت گاز مایع یارانه‌ای از دیگر رویدادهای صننعت نفت در هفته جاری بودند.

پیشنهادهای هفته: دو گزارش «پیشتازی نفت در تحقق رشد اقتصادی دولت سیزدهم» و «تحقق ایده رؤیایی به صفر رسیدن پساب واحدهای صنعتی» درباره اقدام‌های محیط زیستی پالایشگاه اصفهان در حوزه آب را بخوانید.

همچنین پیشنهاد می‌شود برای اطلاع از اقدام‌ها و برنامه‌های وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران به‌منظور عبور بی‌دغدغه از روزهای سرد سال و بهینه‌سازی مصرف انرژی این گزارش را بخوانید.

کد خبر 633827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =