آغاز صرفه‌جویی در مصرف گاز از دستگاه‌های دولتی

معاون اول رئیس‌جمهوری در بخشنامه‌ای وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسه‌ها و شرکت‌های دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح و استانداری‌ها را ملزم به رعایت مصرف بهینه و ایمن گاز طبیعی کرد.

به گزارش شانا، محمد مخبر در بخشنامه‌ای خطاب به وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح و استانداری‌ها، بر لزوم مصرف بهینه و ایمن گاز طبیعی تأکید کرد و به این منظور نکاتی را یادآور شد.

متن کامل این بخشنامه به شرح زیر است:

به‌منظور مصرف بهینه و ایمن گاز طبیعی همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسه‌ها و شرکت‌های دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح و استانداری‌ها از تاریخ ۱۴۰۲/۸/۱۶ تا پایان سال ۱۴۰۲ موظف به رعایت کامل موارد زیر هستند:

الف - رعایت دمای ۱۸ درجه سانتی‌گراد در تمامی فضاهای اداری.

ب - روشن کردن وسایل گرمایشی یک ساعت قبل از آغاز وقت اداری و خاموش کردن آنها یک ساعت قبل از پایان وقت اداری.

پ- خاموش کرددن وسایل گرمایشی در روزهای تعطیل.

ت- استفاده از دستگاه‌های گازسوز استاندارد با برچسب انرژی بالا B و A

ث - انجام معاینه‌فنی تمامی موتورخانه‌ها توسط شرکت‌های تأیید صلاحیت‌شده از سوی سازمان ملی استاندارد ایران (براساس ماده ۱۷ قانون هوایپاک)، سرویس و تعمیر دوره‌ای تجهیزات گازسوز از طریق متخصصان مجاز و نصب سامانه پایش هوشمند موتورخانه به‌منظور افزایش ضریب ایمنی و بازدهی وسایل گازسوز.

ج- کاهش حداقل بیست درصد (۲۰٪) مصرف گاز طبیعی هر مشترک نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱.

چ - اماکن دولتی، مشمولین قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی و مشترکان آموزشی/ فرهنگی (مدارس، دانشگاه‌ها، خیریه‌ها و اماکن ورزشی و مذهبی) حداکثر مجاز به مصرف معادل هشتاد درصد (۸۰٪) مصارف دوره مشابه خود در سال ۱۴۰۱ هستند.

ح- خاموش کردن سامانه گرمایشی ساختمان‌های تجاری و ورزشی بعد از ساعت ۱۸.

خ - سازمان حراست دستگاه‌های مندرج در صدر این بخشنامه موظف به نظارت بر حسن اجرای مفاد بند (۱) است.

۲ - وزارت نیرو از طریق شرکت‌های توزیع نیروی برق مکلف است روشنایی پارک‌ها، میدان‌ها، معابر درون‌شهری و جاده‌ها به استثنای مناطق حادثه‌خیز را تا حد ممکن کاهش دهد، به‌طوری که منجر به کاهش حداقل بیست درصدی (۲۰٪) مصرف برق نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ در این بخش شود.

وزارت راه و شهرسازی، استانداری‌ها، شهرداری‌ها و ارگان‌های نظامی و انتظامی مکلف به همکاری با وزارت نیرو هستند.

۳- برای اجرای موارد فوق لازم است اقدامات زیر انجام شود:

الف - استانداران ضمن تأکید بر اجرای این بخشنامه و طرح آن در شورای اداری استان، پیگیری‌های لازم جهت صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف در دستگاه‌های اجرایی مشمول و همکاری با شرکت ملی گاز ایران در مدیریت مصرف صنایع به تشخیص آن شرکت را در دستور کار قرار می‌دهند.

ب - روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی نسبت به اطلاع‌رسانی مناسب برای کاهش مصرف گاز به کارکنان هر دستگاه اقدام کنند.

پ - وزارت نفت از طریق شرکت ملی گاز ایران مکلف به پیگیری اجرای دقیق این بخشنامه است. در صورت عدم رعایت مفاد این بخشنامه در هر مورد، شرکت گاز استان مربوطه موظف است پس از یک بار اخطار کتبی، نسبت به قطع جریان گاز مشترک ذی‌ربط اقدام کند.

ت - مدیران عامل شرکت‌های گاز استانی مکلفند گزارش هرگونه قصور یا تقصیر در اجرای این بخشنامه را به دبیرخانه کارگروه هماهنگی تأمین و رفع مخاطرات سوخت زمستانی مستقر در شرکت ملی گاز ایران ارسال کنند.

۴ - بر اجرای بندهای (۴)، (۵) ،(۶)، (۸) ،(۱۱)، ،(۱۳)، (۱۴)، (۱۵) و (۱۶) تصویب‌نامه شماره ۱۷۰۵۵۸ /ت ۵۹۹۰۷هـ مورخ ۱۴۰۱/۹/۱۵ تأکید می‌شود.

کد خبر 633609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =