۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۲
  • کد خبر: 633221
گزیده‌های نفتی هفته

سفر وزیر نفت به قم و دیدار با مراجع عظام، بازدید از نمایشگاه روایت پیشرفت، افزایش صادرات گاز مایع، حرکت ایران به سمت هوشمندسازی چاه‌های نفت و گاز و اعلام مبالغ جدید وام مسکن کارکنان صنعت نفت برخی خبرهای نفتی در هفته گذشته بودند.

سفر اوجی به قم: جواد اوجی، وزیر نفت روز جمعه (۲۶ آبان‌ماه) به منظور دیدار با مراجع عظام و بازدید از نمایشگاه روایت پیشرفت به استان قم سفر و با آیت‌الله بوشهری، آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله نوری همدانی، آیت‌الله سبحانی، آیت‌الله عراقی و آیت‌الله اعرافی دیدار و در نماز جمعه شهر قم شرکت کرد.

او در این دیدارها با اشاره به روند پیشرفت و توسعه صنعت نفت ایران، به افزایش ۵۰ درصدی تولید نفت، تامین ارز مورد نیاز کشور از طریق صادرات نفت، گاز، میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی، گفت: ایران ۱۸ میدان نفتی و گازی مشترک با کشورهای همسایه دارد و بهره‌برداری از این میدان‌های مشترک اولویت صنعت نفت به شمار می‌رود و اکنون یک میدان مشترک بلاتکلیف در کشور نداریم. وزیر نفت با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ میلیون متر مکعب تولید گاز نسبت به ابتدای دولت سیزدهم افزایش داشته است، اعلام کرد که بیش از ۷۰ درصد از تولید گاز و ۵۰۰ هزار بشکه از تولید نفت از میدان‌های مشترک است.

آیت‌الله بوشهری، رئیس جامعه مدرسان حوزه علمیه قم تأکید کرد که اقدام‌هایی که دولت در کشور رقم زده نشان‌دهنده «عزت ملی» است و به تعبیر رهبر انقلاب کسانی که فقط به مسئله ایرانیت می‌اندیشند نیز خدمات شما باعث می‌شود آنان به هویت و ایرانی بودن خود افتخار کنند.

آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تاکید بر ضرورت اهتمام، برنامه‌ریزی منسجم و مدون و توجه هرچه بیشتر برای به‌کارگیری، ماندگاری و رشد نخبگان علمی وزارت نفت را یکی از پشتوانه‌های تحرک دولت دانست و آیت‌الله جوادی آملی اظهار امیدواری کرد که همه تلاش و کوشش مسئولان این باشد که عظمت، بزرگی و کرامت مردم ایران محفوظ بماند.

آیت‌الله نوری همدانی هم با اشاره به اینکه این مردم همان مردمی هستند که انقلاب کردند، در جنگ تحمیلی شهید دادند و اکنون هم در صحنه‌های حساس پای نظام ایستاده اند، گفت: باید قدر این مردم را دانست و  مسئولان خدمات خود را به اطلاع مردم برسانند.

اوجی در ادامه این سفر یک روزه در نمایشگاه روایت پیشرفت و خدمات دوساله دولت مردمی که در شهر قم در حال برگزاری است حضور یافت و با اشاره به دیدارهایش با مراجع عظام تأکید کرد: ۱۳۲ طرح نیمه‌تمام کلیدی همسو با تولید ارزش افزوده در کشور در دو سال دولت سیزدهم تکمیل شد که با تکمیل این طرح‌ها در دولت سیزدهم ۲۸ میلیارد دلار در تکمیل طرح‌ها در بالادست و پایین‌دست صنعت نفت سرمایه گذاری انجام و رشد تولید محقق شد که افزایش صادرات و درآمدهای ارزی را به‌دنبال داشته است. همچنین بیش از ۵۰ میلیارد دلار  طرح جدید در صنعت نفت تعریف شده است.

حضور فعال وزارت نفت در نمایشگاه عشق‌آباد: نمایشگاه ایران پروژه با حضور وزارت نفت، شرکت‌های زیرمجموعه آن و بیش از ۹۰ شرکت و فعال اقتصادی ایرانی در عشق آباد ترکمنستان آغاز به‌کار کرد و وزارت نفت و چهار شرکت اصلی با ارائه خدمات فنی مهندسی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تأمین کالا حضور موثری در این نمایشگاه برای شرکت‌های حوزه نفت و گاز ترکمنستان دارد و مورد استقبال طرف‌ ترکمنستانی قرار گرفته است.

تقویت دو جانبه روابط انرژی تهران و بغداد: وزیر نفت و وزیر برق عراق هفته گذشته در دیداری دوجانبه بر تقویت همکاری‌ها در حوزه انرژی به‌ویژه صادرات گاز تبادل‌نظر و گفت‌وگو و بر توسعه روابط دوجانبه، تبادلات در حوزه گاز و فرآورده‌های نفتی تأکید کردند. سرمایه‌گذاری‌های مشترک، صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به عراق و اجرای پروژه‌های دوجانبه از دیگر محورهای گفت‌وگوی اوجی و فاضل بود.

تخفیف و تسهیلات جدید به مشترکان گاز: محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری هفته گذشته جزئیات ارائه تخفیف و تسهیلات جدید به مشترکان عمده گاز طبیعی را ابلاغ کرد که جزئیات آن را می‌توانید اینجا بخوانید. مسلم رحمانی، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران هم از تشویق مشترکان خوش‌مصرف در آیین‌نامه جدید اصلاح تعرفه‌های گاز خبر داد.

مبالغ جدید وام‌های مسکن کارکنان صنعت نفت: مهدی علی مددی، معاون وزیر نفت در توسعه مدیریت و سرمایه انسانی هفته گذشته اعلام کرد که مبالغ جدید وام‌های مسکن کارکنان صنعت نفت شامل وام خرید، تبدیل به احسن و تعمیرات به‌طور نهایی تصویب و ابلاغ شد.

انتشار تازه‌ترین گزارش اوپک و تثبیت جایگاه ایران: تولید نفت خام ایران بر اساس تازه‌ترین گزارش اوپک، در ماه اکتبر (مهرماه – آبان‌ماه) با ۴۶ هزار بشکه افزایش به ۳ میلیون و ۱۱۵ هزار بشکه رسید و جایگاه سومین تولیدکننده نفت در این سازمان را حفظ کرد.

دیگر خبرها: از دیگر خبرهای نفتی در هفته گذشته می‌توان به هوشمندسازی ۱۵ میدان نفت و گاز ایران با استفاده از هوش مصنوعی، واگذاری حفاری ۳۵ حلقه چاه درون‌میدانی پارس جنوبی با اعتبار یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار با هدف افزایش بهره‌وری و نگهداشت تولید گاز به چهار شرکت حفاری و اکتشاف و تولید ایرانی، تمدید قرارداد فروش گاز به نیروگاه‌های بغداد، تامین ۹۳ درصد سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های حرارتی برای تولید برق از طریق گاز طبیعی،  افزایش ظرفیت تولید روزانه ۲ میلیون لیتری بنزین و ۳.۵ میلیون لیتری گازوئیل کشور تا اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳، افزایش صادرات گاز مایع و قدردانی نایب‌ رئیس مجلس از عملکرد شرکت ملی گاز ایران اشاره کرد.

کد خبر 633221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =