تعریف بیش از ۵۰ میلیارد دلار طرح جدید نفتی در دولت سیزدهم

وزیر نفت با اشاره به اینکه با تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام نفتی در دولت سیزدهم ۲۸ میلیارد دلار در بخش بالادست و پایین‌دست صنعت نفت سرمایه‌گذاری شد، گفت: بیش از ۵۰ میلیارد دلار نیز طرح جدید در صنعت نفت تعریف شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی شامگاه جمعه (۲۶ آبان‌ماه) در نمایشگاه روایت پیشرفت و خدمات دوساله دولت مردمی که در شهر قم در حال برگزاری است، با اشاره به دیدارهایش با مراجع عظام و بازدید از این نمایشگاه، افزود: یکی از مهمترین صنایع کشور، منابع نفت و گاز است.

وی ادامه داد: امروز در مجموع ذخایر نفت و گاز و میعانات گازی در دنیا رتبه نخست را داریم که معادل ۳۲۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه صنعت نفت و گاز کشور پیش از انقلاب یک صنعت وابسته و در دست مستشاران خارجی بود، گفت: امروز در این صنعت بزرگ حتی یک مستشار خارجی وجود ندارد و همه این صنعت به همت متخصصان ایرانی راهبری، مدیریت، تولید و صادرات می‌شود.

اوجی تاکید کرد: پیش از انقلاب یک پالایشگاه گازی با تولید ۲۳ میلیون متر مکب گاز در روز در ایران وجود داشت اما امروز ۲۳ پالایشگاه گازی در کشور فعال هستند.

وی با اشاره به فعالیت یک مجتمع پتروشیمی در پیش از انقلاب در ایران، افزود: اکنون ۶۸ مجتمع پتروشیمی در کشور فعالیت می‌کنند.

وزیر نفت ادامه داد: امروز ۹۸ درصد خانوار شهری و ۸۴ درصد خانوار روستایی از نعمت گاز برخوردارند و این شبکه گاز در دنیا بی‌نظیر است. از سویی اکنون اکثر صنایع به‌ویژه صنایع عمده ایران به شبکه گاز متصل هستند که به برکت این انقلاب است.

اوجی با اشاره به اینکه در توسعه میدان‌های نفتی و گازی، احداث پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها هم خودکفا شدیم و امکان حفاری تا ۶ هزار متر در چاه‌های نفت و گاز در کشور وجود دارد، گفت: ۸۰ درصد تجهیزات مورد نیاز این صنعت در داخل کشور تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: به هرکدام از پتروشیمی‌ها یک خط لوله گاز ۶ تا ۸ اینچ وارد می‌شود و گاز با ارزش‌افزوده بالایی تبدیل به محصولات پتروشیمی می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه ایران رتبه نخست تحریم‌ها را در دنیا دارد، افزود: با این حال در صادرات خدمات فنی و مهندسی وارد شدیم و هر کجا که تحریم هستند برای بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌های آن کشور ورود کرده و برای نفت خام ایران نیز بازارهای جدید ایجاد کرده‌ایم.

اوجی با اشاره به اینکه در ابتدای دولت سیزدهم چالش‌های بزرگی در صنعت نفت وجود داشت، ادامه داد: در ابتدای این دولت، ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی معادل ۴۰ کشتی در کشور وجود داشت که ۴۶۰ میلیون دلار هزینه سالانه نگهداری این کشتی‌ها روی آب بود. همچنین ۲۵ میلیون بشکه نفت روی آب ذخیره شده بود.

وی تاکید کرد: برای تولید روزانه یک میلیارد متر مکعب گاز در کشور، روزانه ۸۰۰ هزار بشکه میعانات گازی در ایران تولید می‌شود.

وزیر نفت تصریح کرد: در زمستان ۱۳۹۹ برای نخستین بار خاموشی‌ها اتفاق افتاد و گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها تامین نشد زیرا برای تولید گاز، تولید میعانات گازی غیرقابل اجتناب است و امکان ذخیره میعانات گازی در کشور وجود نداشت.

اوجی با اشاره به اینکه در دولت پیش برای حل مشکل میعانات گازی خرید ۱۲ کشتی بزرگ پیشنهاد شده بود، اعلام کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم به موازات افزایش مصرف میعانات گازی در کشور، تجارت بین‌المللی را نیز در دستور کار قرار دادیم. اگرچه مجوز خرید کشتی‌ها را گرفتیم اما نه تنها میعانات جدید ذخیره نشد بلکه تولید را با مصرف تراز کردیم و با دیپلماسی انرژی با کشورهای جهان،‌ امروز دیگر حتی یک بشکه نفت و میعانات گازی روی آب نداریم و هرچقدر نفت و میعانات گازی تولید می‌شود، مشتری دارد.

به گفته وی، هر چه صادرات انجام شده، ارز آن به کشور آمده است.

وزیر نفت ادامه داد: یکی دیگر از چالش‌های مهم ناترازی گاز بود. از سوی دیگر در زمستان چون ناترازی گاز وجود دارد، مجبور بودند گاز صنایع را محدود کنند و این امر سبب شد حجم ذخایر سوخت مایع نیز در پایین‌ترین حد باشد.

اوجی تاکید کرد: تولید نفت در ابتدای دولت سیزدهم  ۲.۲ میلیون بشکه بود و حتی صادرات ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نیز در معرض کاهش بود. این در حالی بود که بخش اعظم بودجه سالانه دولت در تبصره یک و تبصره ۱۴ مربوط به وزارت نفت است و این موضوع سبب شده بود در بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان کسری وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: همچنین ذخایر ارزی بسیار پایین بود و برای تامین اقلام کالاهای اساسی و دارو نگرانی ایجاد می‌کرد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در تامین بودجه سال ۱۴۰۰، حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان کسری، با افزایش صادرات نفت و گاز در دولت سیزدهم در پایان سال ۱۴۰۰ یک ریال کسری بودجه وجود نداشت، گفت: در سال ۱۴۰۱ نیز وزارت نفت به تعهدهای خود عمل کرده است.

اوجی بیان کرد: در آن زمان حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت اتفاق افتاد و ۴۴۰۰ جایگاه سوخت از دسترس خارج شد تا تامین بنزین دچار چالش شود اما با بسیج عمومی و تدبیر درست وزارت نفت در کوتاه‌ترین زمان حمله سایبری خنثی شد.

وی با بیان اینکه ۱۳۲ طرح نیمه‌تمام کلیدی همسو با تولید ارزش افزوده در کشور در دو سال دولت سیزدهم تکمیل شد، اظهار کرد: با تکمیل این طرح‌ها در دولت سیزدهم ۲۸ میلیارد دلار در تکمیل طرح‌ها در بالادست و پایین‌دست صنعت نفت سرمایه گذاری انجام و رشد تولید محقق شد که افزایش صادرات و درآمدهای ارزی را به‌دنبال داشته است. همچنین بیش از ۵۰ میلیارد دلار  طرح جدید در صنعت نفت تعریف شده است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه یکی از طرح‌های مهم طرح فاز ۱۱ پارس جنوبی بود که ۲۰ سال به شکل قرارداد باقیمانده بود، ادامه داد: توتال قرارداد ۴.۸ میلیارد دلاری برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی امضا کرد و با تشدید تحریم‌ها از قرارداد خارج شد و همه اطلاعات میدان را نیز با خود برد.

اوجی اعلام کرد: با یک ابتکار سکوی ۱۲ c را به موقعیت ۱۱ b  منتقل شد و ۴ سال در بهره‌برداری از فاز ۱۱ سرعت ایجاد شد و سرانجام این فاز در تابستان امسال با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری‌هایی که اتفاق افتاد از ظرفیت بخش خصوصی، هلدینگ‌های کشور و بانک‌ها استفاده شد و آنها را در تولید وارد کردیم.

وزیر نفت گفت: امروز ۶ میدان نفتی در این دولت با شرکت‌های خارجی قرارداد داشتیم که به تولید رسیده است.
اوجی با اشاره به اینکه جمع‌آوری گازهای همراه نیز اقدام مهمی بود که در دولت سیزدهم انجام شده است، افزود: اکنون ۱۱.۵ میلیون متر مکعب گاز مشعل که می‌سوخت و آلودگی ایجاد می‌کرد، جمع‌آوری و خوراک پتروشیمی‌ها شده است و تا پایان سال معادل یک فاز پارس جنوبی جمع‌آوری خواهد شد.

وی ادامه داد: وزارت نفت دو سال است که رتبه نخست در ساخت بار اول را دارد. در ابتدای دولت سیزدهم صنعت نفت با ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان همکاری می‌کرد و اکنون این عدد به ۶۰۰ شرکت رسیده است.

وزیر نفت تاکید کرد: ایران ۱۸ میدان نفتی و گازی مشترک با کشورهای همسایه دارد و بهره‌برداری از این میدان‌های مشترک اولویت صنعت نفت به شمار می‌رود.  اکنون یک میدان مشترک بلاتکلیف در کشور نداریم.

اوجی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ میلیون متر مکعب تولید گاز نسبت به ابتدای دولت سیزدهم افزایش داشته است، گفت: بیش از ۷۰ درصد از تولید گاز و ۵۰۰ هزار بشکه از تولید نفت از میدان‌های مشترک است.

وی با بیان اینکه پارسال ۵ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی کشور اضافه شده است، بیان کرد: تولید محصولات پتروشیمی، ارزش افزوده بالا، جلوگیری از خام‌فروشی و تحریم‌ناپذیری را به‌دنبال دارد.

وزیر نفت ادامه داد: احداث پتروپالایشگاه‌ها و کیفی‌سازی محصولات در ۱۰ پالایشگاه نفتی را آغاز کردیم و در پالایشگاه اصفهان روزانه ۲۰ میلیون لیتر نفت‌گاز تولید می‌شود.

اوجی تاکید کرد: در این دولت ۳۷ هزار نیروهای قراردادی ایثارگران را جذب کردیم.

وی با اشاره به ۱۰.۵ درصدی بخش نفت در سال ۱۴۰۱ گفت: در سه ماه نخست ۱۴۰۲ رشد اقتصادی گروه نفت و گاز ۱۹.۶ درصد بود و پیش‌بینی این است که این رشد را تا پایان سال داشته باشیم.

اولویت نخست دولت سیزدهم تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است

حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم دولابی، رئیس حوزه علمیه مشکات هم در این مراسم با اشاره به اینکه امروز در نوار باریک غزه تمام ابرقدرت‌های جهان جمع شدند تا در برابر مسلمانان مقاوم بایستند، گفت: این بخشی از شعار انقلاب اسلامی است که در عالم منتشر شده است.
وی ادامه داد: اکنون در دولت سیزدهم، مسئولان در عینت تخصص، تعهد دارند.

رئیس حوزه علمیه مشکات با اشاره به اینکه از ویژگی‌های وزیر نفت این است که همواره حمد و ثنای خدا را یاد می‌کنند، اظهار کرد: اگر دل‌ها خدایی باشد و انسان دل خود را با خدا گره بزند توفیقات روزافزون می‌شود.

حاج ابوالقاسم تاکید کرد: دولت سیزدهم توانسته در دوسال کاری انجام داده که در ۱۰ یا ۱۵ سال گذشته انجام نگرفته بود و به دلیل اخلاص است.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که من از همه دولت‌ها حمایت می‌کنم اما از دولت سیزدهم تمجید می‌کنم.

رئیس حوزه علمیه مشکات با اشاره به اینکه رئیس‌جمهوری اعلام کردند پس از انقلاب طرح‌های بی‌شماری آغاز شده اما به نتیجه نرسیده است، افزود: امروز هزاران پروژه نیمه‌تمام دروی زمین مانده و سرمایه‌های کشور بلااستفاده شده است.

 ابوالقاسم ادامه داد: اولویت نخست دولت سیزدهم تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است. در این مسیر نیز مهم نیست کار به نام چه کسی تمام می‌شود و تکمیل کار اولویت دارد.

وی با اشاره به اینکه با همین راهبرد افزون بر طرح‌های فراوانی که تکمیل شد همچنین در مواردی که لازم بوده طرح‌های جدیدی در دولت سیزدهم آغاز شد و به سرانجام رسید، یادآور شد: از آن‌جمله توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی است که همه کارهای توسعه آن در این دولت انجام شده است.

لازم به ذکر است، وزیر نفت پیش از این سخنان از نخستین نمایشگاه روایت پیشرفت و خدمات دوساله دولت مردمی بازدید کرد و در جریان اقدام‌های انجام‌شده در بخش‌های مختلف دولت سیزدهم قرار گرفت.

کد خبر 633156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =