پروژه نصب توپکران و توپک‌گیر روی خطوط صادراتی نفت و گاز گچساران به بهره‌برداری رسید

پروژه مهم نصب توپکران و توپک‌گیر روی خطوط ۲۶ و ۳۰ اینچ صادراتی نفت و گاز گچساران با هدف جلوگیری از هدر رفتن سرمایه ملی نفت و آلودگی محیط زیستی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش شانا به نقل از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران، غلامرضا کمالی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران روز شنبه ۲۰ آبان‌ماه در آیین بهره‌برداری از پروژه نصب توپکران و توپک‌گیر روی خطوط صادراتی با بیان اینکه ۲ هزار و ۳۲۶ کیلومتر از خطوط لوله این شرکت توپک‌رانی شده است، گفت: خطوط لوله نفت صادراتی ۲۶ و ۳۰ اینچ به سمت تلمبه‌خانه گوره از ۶۵ سال پیش تاکنون به‌صورت مستمر در حال انتقال نفت و گاز به پایانه صادراتی خارک بوده‌اند که عملیات نصب توپک‌گیر و توپکران استاندارد روی این خطوط محقق شد.

وی با بیان اینکه ساخت و نصب توپکران و توپک‌گیر از سوی متخصصان شرکت‌های داخلی انجام شده است، افزود: در این عملیات اصلاحی، با تعویض حدود ۴۰۰ متر از خطوط لوله آسیب‌دیده، حدود ۸ کیلومتر از این خطوط ایمن‌سازی شد.

حمید اسدپور، سرپرست مدیریت عملیات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران نیز گفت: این شرکت دارای بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط لوله انتقال نفت و گاز در گستره جغرافیایی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس، خوزستان و بوشهر است.

وی افزود: خطوط لوله فلزی انتقال نفت، به‌دلیل خاصیت خورندگی این سیال، در طول سال‌های متمادی در معرض آسیب هستند و در صورت وقوع ترک و شکستگی، آلودگی آب و خاک محیط زیست پیرامون را به‌دنبال خواهد داشت.

 سرپرست مدیریت عملیات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران تصریح کرد: عملیات توپکرانی، با فرآیندهای پیچیده فنی و مهندسی، یک شی‌ء خارجی از خطوط انتقال نفت و گاز عبور داده  و با این اقدام شریان‌های انتقال از رسوبات ایجادشده پاک و پس از اندازه‌گیری قطر درونی، جداره لوله با مواد ضدخوردگی پوشش داده می‌شود.

کد خبر 632963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =