تأمین ۹۳ درصد از سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها با گاز طبیعی در سال ۱۴۰۲

معاون راهبردی تولید شرکت برق حرارتی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۹۳ درصد سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های حرارتی برای تولید برق از طریق گاز طبیعی، چهار درصد با گازوئیل و سه درصد از محل مازوت تأمین شده است.

به گزارش شانا، ناصر اسکندری در حاشیه بیست وسومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه میانگین بازده کنونی نیروگاه‌های حرارتی کشور به ۳۹.۲۶ درصد رسیده است، تأکید کرد: مسیر توسعه صنعت نیروگاهی کشور، حرکت به سمت احداث واحدهای با بازده بالاست، از این رو شرکت برق حرارتی به شکل جدی در پی ساخت واحدهای بخار نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی و ارتقای توان و رفع محدودیت نیروگاه‌های موجود است.

وی اضافه کرد: اکنون کمتر از ۲۰ درصد نیروگاه‌های کشور بازده پایینی دارند که در اولویت جایگزینی با واحدهای نیروگاهی جدید قرار گرفته‌اند. در همین باره نخستین اولویت شرکت برق حرارتی برای اجرای این برنامه جایگزینی نیروگاه قدیمی بعثت تهران با واحدهای جدید بازده بالاست.

تأمین ۹۳ درصد سوخت نیروگاه‌های حرارتی از گاز طبیعی

 معاون راهبردی تولید شرکت برق حرارتی با بیان اینکه نیروگاه‌های حرارتی حدود ۸۲ درصد ظرفیت نیروگاهی کشور را به خود اختصاص داده‌اند، ادامه داد: نگاهی به وضع سبد سوخت نیروگاه‌های حرارتی برای تولید برق حاکی از آن است که از ابتدای سال تاکنون ۹۳ درصد سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های حرارتی برای تولید برق از طریق گاز طبیعی، چهار درصد از طریق گازوئیل و سه درصد از محل مازوت تأمین شده است.

اسکندری افزود: امسال مقدار مصرف گاز طبیعی در نیروگاه‌های حرارتی برای تولید برق بیش از هفت درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته، از سوی دیگر در همین مدت مصرف گازوئیل ۴۱ درصد و مصرف مازوت نیز ۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافته است.

وی به اجرای برنامه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی اشاره کرد و گفت: شرکت برق حرارتی در کنار بهره‌برداری از واحدهای جدید نیروگاهی، هر ساله برنامه مدونی به منظور آماده‌سازی واحدهای موجود برای تولید انرژی حداکثری در دوره اوج بار در دستور کار قرار می‌دهد که در همین زمینه برای نخستین بار برای پیک تابستان امسال بیش از ۹۷ هزار مگاوات برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی با صرف ۳.۵ میلیون نفر ساعت کار انجام شد تا رکورد جدیدی در این زمینه به ثبت برسد و نیروگاه‌ها برای تابستان با حداکثر ظرفیت آماده تامین برق مورد نیاز کشور باشند.

شروع ۴۰ هزار مگاوات از برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی

 معاون راهبردی تولید شرکت برق حرارتی افزود: انجام به موقع و با کیفیت برنامه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی در کنار بهره‌برداری مسئولانه از این واحدها موجب شده است تا در اوج تابستان امسال ضریب آمادگی تولید برق نیروگاه‌های حرارتی به ۹۹ درصد برسد. دست‌یابی به این رقم در حالی است که متوسط آمادگی تولید نیروگاه‌های حرارتی در جهان حدود ۹۵ درصد است.

اسکندری با اشاره به اینکه اکنون حدود ۹۴ درصد برق مورد نیاز کشور از طریق نیروگاه‌های حرارتی تامین می‌شود، گفت: به این منظور آمادگی کامل این واحدها برای تولید انرژی پایدار در طول فصول گرم سال اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی تاکید کرد: در همین زمینه از ابتدای مهرماه برنامه ۱۱۰ هزار مگاواتی تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی برای افزایش آمادگی تولید این واحدها برای تولید برق پایدار در تابستان سال آینده در دستور کار قرار گرفته است که تاکنون ۴۰ هزار مگاوات از فعالیت‌های تعمیراتی یاد شده آغاز شده است و طبق برنامه تا نیمه اردیبهشت‌ماه سال آینده برنامه‌های پیش‌بینی شده در این بخش به پایان خواهد رسید تا همه نیروگاه‌های حرارتی کشور با حداکثر آمادگی آماده تولید برق پایدار در تابستان سال ۱۴۰۳ باشند.

رشد ۳ درصدی تولید برق نیروگاه‌های حرارتی کشور

معاون راهبردی تولید شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه مقدار تولید برق نیروگاه‌های حرارتی کشور از ابتدای سال تاکنون با رشد سه درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به حدود ۲۴۵ میلیون مگاوات ساعت رسیده است، گفت: واحدهای تولید برق حرارتی در این بازه زمانی توانسته‌اند ضمن تأمین بالغ بر ۹۴ درصد برق مورد نیاز شبکه، نقش مهمی در تأمین انرژی پایدار و مطمئن برای مشترکان سراسر کشور و گذر موفق از روزهای گرم پیک تابستان امسال داشته باشند.

اسکندری با بیان اینکه از این مقدار تولید بیش از ۵۳ درصد آن مربوط به واحدهای سیکل‌ترکیبی است، اظهار کرد: مقدار تولید انرژی آنها با افزایش چهار درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۳۰ میلیون مگاوات ساعت رسیده است.

وی یادآور شد: در سال گذشته با افزوده شدن هشت واحد بخار جدید در نیروگاه‌های غرب کارون، عسلویه، فردوسی، خرم‌آباد، سبلان، بعثت پارس‌جنوبی (دو واحد) و ارومیه شاهد جهش تولید نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی امسال به‌عنوان واحدهای تولید کننده برق دوستدار محیط زیست هستیم.

معاون راهبردی تولید شرکت برق حرارتی تاکید کرد: تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل‌ترکیبی از کارآمدترین روش‌های بهبود راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور به شمار می‌آید که نه‌تن‌ها برای صنعت برق، بلکه برای محیط‌زیست و صرفه‌جویی در مصرف سوخت نیز بسیار موثر است و در سال‌های آینده شاهد تاثیرات گسترده آن خواهیم بود. تنها از محل افتتاح این واحدهای جدید سالانه 2 میلیارد مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

کد خبر 633142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =