غلبه صنعت نفت بر تحریم با رشد ۲۵ درصدی در تابستان

گزارش مرکز آمار از رشد ۲۵.۶ درصدی بخش نفت و گاز در تابستان ۱۴۰۲ البته قابل پیش‌بینی بود؛ افزایش صادرات نفت، صفر شدن ذخایر نفت و میعانات گازی روی آب، کاهش ناترازی مالی و کسری بودجه دولت، از جمله مهم‌ترین شواهدی است که رشد تولید و صادرات صنعت نفت و گاز در دو سال اخیر را با وجود تداوم تحریم و باقی ماندن مسئله FATF نشان می‌دهد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، مرکز آمار گزارش رشد اقتصادی تابستان ۱۴۰۲ را روز گذشته منتشر کرد که بر اساس آن، رشد اقتصاد کشور در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به تابستان ۱۴۰۱ معادل ۷.۱ درصد و رشد اقتصاد غیرنفتی در این مقطع ۴.۲ درصد بوده است، همچنین رشد اقتصاد کشور در ۶ ماه نخست امسال نسبت به ۶ ماه نخست پارسال ۷.۵ درصد و بخش غیرنفتی اقتصاد کشور ۵.۱ درصد رشد داشته است.

بررسی جزئیات گزارش رشد اقتصادی از سمت عرضه نشان می‌دهد از میان همه بخش‌های اقتصاد کشور، بخش نفت با ثبت رشد ۲۵.۶ درصدی، بالاترین نرخ رشد را به خود اختصاص داده است. هرچند بخش خدمات به‌دلیل سهم بیش از ۵۰ درصدی از اقتصاد کشور، با رشد ۷.۵ درصدی، نقش پررنگ‌تری در رشد اقتصاد کشور در تابستان ۱۴۰۲ ایفا کرد. با این حال تداوم رشد بالا و البته صعودی بخش نفت و گاز، از نکات برجسته گزارش مرکز آمار بود.

غلبه صنعت نفت بر تحریم با رشد ۲۵ درصدی در تابستان

بحث بر سر رشد تولید نفت در دو سال اخیر، یکی از پرتکرارترین مباحث میان دولت و مخالفان بوده است. دولت سیزدهم بارها از رشد تولید و صادرات نفت سخن گفت، اما مخالفان این موضوع را انکار می‌کردند. محرمانه شدن انتشار آمار رسمی صادرات نفت کشور، باعث شکل گیری مناقشه بر سر وضع صادرات نفت در دولت سیزدهم شد. با این حال پس از گذشت مدتی، اذعان مراجع بین‌المللی به رشد صادرات نفت ایران، نخستین شواهد احیای صنعت نفت و گاز را بروز داد. پس از آن به‌تدریج انتشار آمارهای رشد اقتصادی، واقعی بودن رشد بخش نفت و گاز کشور را اثبات کرد. تداوم رشد تولید بخش نفت و گاز، به‌صراحت صحت ادعای دولت مبنی بر رشد چشمگیر صادرات نفت را هم اثبات کرد، زیرا سرانجام افزایش تولید نفت، چیزی جز صادرات آن نمی‌توانست باشد.

مرور اخبار صنعت نفت و گاز، چگونگی احیای این صنعت در دو سال گذشته و تحقق رشد ۲۵.۶ درصدی این بخش در تابستان امسال را تا حدود زیادی روشن می‌کند. احیا و گسترش مراودات اقتصادی و سیاسی با چین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت جهان، پیگیری دیپلماسی انرژی از طریق بازاریابی و بازارسازی، صادرات کالاها و خدمات فنی و مهندسی حوزه نفت و گاز، جابه‌جایی سکوی استخراج گاز از فاز ۱۲C به فاز ۱۱B و افزایش تولید گاز، احیای قرارداد سوآپ گازی با ترکمنستان، جذب سرمایه و فناوری روسیه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده نفت و گاز و بسیاری اقدام‌های دیگر، باعث شد صنعت نفت و گاز کشور در دو سال اخیر، بیش از میانگین اقتصاد کشور رشد کند.

گزارش مرکز آمار از رشد ۲۵.۶ درصدی بخش نفت و گاز در تابستان ۱۴۰۲ البته قابل پیش‌بینی بود؛ افزایش صادرات نفت، صفر شدن ذخایر نفت و میعانات گازی روی آب، کاهش ناترازی مالی و کسری بودجه دولت از جمله مهم‌ترین شواهدی است که رشد تولید و صادرات صنعت نفت و گاز در دو سال اخیر را با وجود تداوم تحریم و باقی ماندن مسئله FATF نشان می‌دهد.

در همین باره جواد اوجی، وزیر نفت ۲۹ آبان‌ماه در جریان بازدید رئیس‌جمهوری از وزارت نفت اظهار کرد: رشد تولید نفت در این دولت از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار در روز به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است و تا پایان امسال هم قول دادیم به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه و سال آینده به ۴ میلیون بشکه برسانیم.

وزیر نفت همچنین گفت: تولید روزانه گاز از ۹۱۰ میلیون مترمکعب به ۹۸۲ میلیون مترمکعب رسیده، پالایش گاز در پالایشگاه‌ها از یک میلیارد و ۳۱ هزار به یک میلیارد و ۸۷ هزار و جمع‌آوری گازهای مشعل از ۱.۲ به ۱۱.۵ میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

کد خبر 633820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =