مازوت‌سوزی در تهران و کرج را تکذیب می‌کنم/ ناکارآمدی حمل‌ونقل عمومی دلیل آلودگی هواست

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به صحبت‌هایی مبنی بر مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها گفت: این موضوع را تکذیب می‌کنم، به هیچ‌وجه مازوت‌سوزی در تهران و کرج نداشته‌ایم، ناکارآمدی حمل‌ونقل عمومی سبب مشکل آلوده شدن هواست.

به گزارش شانا، داریوش گل‌علیزاده امروز (چهارشنبه، ۱۵ آذرماه) در نشست خبری با بیان اینکه اگر به‌موقع اطلاع‌رسانی انجام نشود در جامعه اطلاعات نادرستی نشر می‌یابد و رفع اثر اطلاعات نادرست بسیار مشکل خواهد شد و مردم را دچار تردید می‌کند که حق با چه کسی است، اظهار کرد: طی روزهای اخیر در مورد علت آلودگی هوا و مسئله مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های اطراف شهرها مباحثی مطرح شده است. بنده عضو کارگاه سوخت کمیته اضطرار آلودگی هوا هستم و اعلام می‌کنم نیروگاه بعثت مازوت‌سوزی ندارد.

وی افزود: نیروگاه منتظرالقائم در کرج تاکنون مصرف مازوت نداشته است و بعداً هم استفاده نخواهد کرد. در اصفهان دو نیروگاه وجود دارد که نیروگاه اسلام‌آباد داخل شهر است و مازوت مصرف نمی‌کند و نیروگاه شاهین‌شهر هم مازوت مصرف نمی‌کند. البته نیروگاه شازند که قبلاً مصرف مازوت داشت الان این‌چنین نیست. از این رو نیروگاه‌ها عامل آلودگی هوا نیستند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: پرسش مردم این است که پس علت آلودگی هوا چیست؟ باید پاسخ دهم اگر امسال آلودگی هوا هم نداشتیم مسئله تابع عملکرد مثبت نبود، بلکه وضع جوی هوا و به عبارتی وزش باد و جریان هوا اهمیت دارد از طرفی منابع متحرک و ساکن آلاینده نه‌تنها کم نشده، بلکه بیشتر شده و ۹۴ درصد انرژی کشور تابع سوخت فسیلی است.

گل‌علیزاده تصریح کرد: پارسال ۴۷۰ خودروی نوشماره وارد حوزه حمل‌ونقل شده و ۲۰ هزار خودرو اسقاط و نیمه امسال نیز ۳۵ هزار اسقاط شده است، همچنین نیمه نخست سال مصرف بنزین روزانه ۱۱۶ میلیون لیتر و نیمه دوم ۱۱۵ میلیون لیتر بوده و ۷ میلیون خودروی فرسوده داریم.

وی گفت: ناکارآمدی حمل‌ونقل عمومی سبب مشکل آلوده شدن هواست و شهروندان مجبور به استفاده از خودروهای شخصی‌ هستند و کلیدی‌ترین راهکار برون‌رفت وضع موجود، رفع مشکل آلودگی هواست.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به صحبت‌هایی مبنی بر مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ منتظرقائم اظهار کرد: این موضوع را تکذیب می‌کنم. اطلاعات متناقض اعتماد مردم را کاهش می‌دهد، به هیچ‌وجه مازوت‌سوزی در تهران و کرج نداشته‌ایم، اگر جایی مازوت‌سوزی باشد در سکونتگاه‌ها نیست و برای رفع ناترازی گاز است.

میثم سعیدی، مدیرکل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این نشست با اشاره به اینکه جز نیروگاه بعثت هیچ‌کدام از نیروگاه‌های تهران امکان مازوت‌سوزی ندارد و مخزن مازوت نیروگاه بعثت نیز پلمب است، گفت: نیروگاه‌هایی هم که دوستان شورای شهر گفتند، یکی در نزدیک قزوین و یکی در فردیس کرج است که هیچ‌کدام از آنها مازوت‌سوزی نداشته‌اند. ما هر شب گشت و پایش داریم و شرایط این نیروگاه‌ها و هر واحدی را که ممکن است آلایندگی داشته باشد رصد می‌کنیم.

وی اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در اجرای قانون هوای پاک نقش نظارتی و حاکمیتی دارد، اما افکار عمومی نقش جدی‌تری را از سازمان انتظار دارند بنابراین هرگاه غبار یا آلودگی هوا حادث می‌شود، نوک پیکان انتقادها به سمت سازمان است، در حالی که ما نقش نظارتی داریم و از نقش خود در حفاظت از محیط زیست مردم کوتاه نخواهیم آمد.

کد خبر 634169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =