۲۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از زباله‌سوزی است

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس نظر کارشناسان ۱۰ تا ۲۰ درصد زباله‌سوزی‌ در آلودگی هوای تهران نقش دارد که پس از شناسایی پهنه‌های آتش‌سوزی، نهادها و مقام‌های قضایی باید به‌طور جد به این موضوع ورود کنند.

به گزارش خبرنگار شانا، سمیه رفیعی شامگاه چهارشنبه (۲۲ آذرماه) با حضور در برنامه تلویزیونی «تهران ۲۰» درباره پسماندسوزی در حاشیه تهران اظهار کرد: بر اساس نظر کارشناسان ۱۰ تا ۲۰ درصد زباله‌سوزی‌ در آلودگی هوای تهران نقش دارد، البته تا زمانی که الگوی عددی انتشار آلاینده‌های هوا به‌ویژه برای شهرستان‌ها منتشر نشود، نمی‌توان آمار قطعی داد.

وی افزود: متأسفانه برخی کشاورزان پس از برداشت محصول، بقایای گیاهی در زمین‌های کشاورزی خود را می‌سوزانند، پسماندسوزی موضوع پیش روی شهر تهران نیست و در استان‌هایی همچون گیلان و خوزستان هم با این مشکل روبه‌رو هستیم که گاه می‌تواند سهم بیشتری به خود اختصاص دهد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، پسماندسوزی حاشیه شهر تهران را حلقه مغفول در موضوع آلودگی هوا دانست و گفت: باید انواع آلاینده‌ هوا و نحوه مهار آنها را برای مدیریت کنترل هوا و کاهش آلودگی شناسایی و بررسی کنیم.

رفیعی تصریح کرد: حداقل پهنه‌های آتش‌سوزی در استان تهران مشخص است و در شهرستان‌ها نیز دور از دسترس نیست، در واقع زباله‌سوزی در مناطقی که از کمبودها و امکانات شهری هم رنج می‌برند از ساعت ۲ بامداد آغاز و تا ساعات ۵ تا ۶ بامداد به‌طور مستمر ادامه داشته است، برای نمونه در اطراف تهران به‌ویژه جنوب تهران، باقرشهر و حاشیه‌های شهرستان ری و در امتداد بزرگراه آزادگان و جاده ساوه این موارد شناسایی شده است.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه شناسایی پهنه‌های آتش‌سوزی به‌عهده سازمان حفاظت محیط زیست است، اظهار کرد: هم‌اکنون پیگیر پایش و حل این مسئله در فراکسیون محیط زیست هستیم.

رفیعی ادامه داد: قرار شد شبانه از چند پهنه زباله‌سوزی غیرمجاز با مقام‌های قضایی بازدیدی داشته باشیم و در صورت نیاز با متخلفان برخورد شود، اما این فرآیند زمانی تحقق می‌یابد که همه سازمان‌ها بایکدیگر هماهنگ باشند، البته گاهی اوقات نیز افراد به سبب به خطر افتادن منافعشان از شناسایی پهنه‌های آتش‌سوزی سرباز می‌زنند.

وی افزود: متأسفانه اکنون هر فضایی که در شهر تهران خالی نباشد، پسماندسوزی می‌کنند. شهرداری تهران و سازمان حفاظت محیط زیست اقدم‌هایی را در این زمینه انجام داده‌اند، اما باید به‌صورت قضایی با این موضوع برخورد شود، اگر نیروی بازدارنده قضایی کنار سازمان‌ها باشد، مسئله پسماندسوزی اطراف استان تهران به‌خوبی سازماندهی خواهد شد.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در قانون آمده‌ است: انباشت پسماندهای بیمارستانی و صنعتی در معابر عمومی و فضای باز یا سوزاندن آنها و انباشتن پسماندهای خانگی و ساختمانی در معابر عمومی و فضای باز خارج از مکان‌های تعیین‌ شده ازسوی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها یا سوزاندن آنها همچنین سوزاندن بقایای گیاهی زمین‌های کشاورزی پس از برداشت محصول ممنوع است و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه ۶ موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

علیرضا مزینانی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز در گفت‌وگوی تلفنی با این برنامه بیان کرد: با گشت‌های ویژه شبانه در ۱۰ شب در روزهای اضطرار آلودگی هوای اخیر در مناطق مختلف استان تهران، تاثیر پسماندسوزی بر تشدید آلودگی هوای تهران را نمی‌توان نادیده گرفت.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون بعضی از مناطق پهنه‌های آتش‌سوزی در استان تهران شناسایی شده است که با تکمیل بررسی‌ها گزارش آن ارائه می‌شود.

کد خبر 634558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =