ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران امسال از مرز ۹۵ میلیون تن عبور می‌کند/ الگوی توسعه پتروشیمی در مکران منطبق بر سیاست پرهیز از خام‌فروشی است

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه الگوی توسعه صنعت پتروشیمی در مکران منطبق بر سیاست پرهیز از خام‌فروشی است، گفت: با ایجاد اشتغال پایدار ۲۰ هزار نفری با تکمیل شهرک پتروشیمی مکران شاهد دگرگونی در این منطقه خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار شانا، مرتضی شاهمیرزایی روز چهارشنبه (ششم دی‌ماه) در بازدید از شهرک پتروشیمی مکران به همراه اصحاب رسانه با تبریک هشتم دی‌ماه، سالروز صنعت پتروشیمی به همه فعالان صنعت پتروشیمی اظهار کرد: امروز ۶۵ سال از آغاز عملیات اجرایی نخستین پتروشیمی ایران در سال ۱۳۳۷ می‌گذرد؛ صنعتی که پیش از انقلاب به طور کامل وابسته به خارج بود اما هم‌اکنون از سوی متخصصان داخلی اداره می‌شود.

وی افزود: ظرفیت سالانه صنعت پتروشیمی ایران از حدود ۲.۵ میلیون تن در سال ۱۳۵۷ تا پایان امسال از مرز ۹۵ میلیون تن عبور می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به بهره‌برداری از پالایشگاه گاز یادآوران خلیج فارس برای فرآورش بخشی از گازهای مشعل غرب کارون اشاره کرد و گفت: با بهره‌برداری از ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ همه گازهای مشعل غرب کارون از سوی صنعت پتروشیمی جمع‌آوری می‌شود که متان آن به شبکه گازسراسری و+C2 آن به عنوان خوراک به واحدهای پتروشیمی تزریق می‌شود.

شاهمیرزایی، مکران را از جمله مناطق ماندگار صنعت پتروشیمی عنوان و اظهار کرد: در پایان برنامه هشتم توسعه به حدود ۲۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در این منطقه خواهیم رسید.

وی تأکید کرد: واحدهای پایین‌دستی در مجاورت طرح‌های بالادستی در شهرک پتروشیمی مکران برنامه‌ریزی شده است تا محصول نهایی صنعت پتروشیمی به بازار عرضه شود.

معاون وزیر نفت تأکید کرد: بازچرخانی پساب شهرک پتروشیمی مکران بدون بازگشت به دریا، استفاده از فناوری سیستم تصفیه آب بدون پساب (ZLD)، طرح تحقیقاتی جذب و ذخیره‌سازی کربن در نیروگاه برق شهرک پتروشیمی مکران و نزدیکی به مقاصد صادراتی از ویژگی‌های بارز این شهرک است.

شاهمیرزایی تصریح کرد: با اجرای شهرک پتروشیمی مکران شاهد دگرگونی در این منطقه خواهیم بود، زیرا اشتغال پایدار برای بیش از ۲۰ هزار نفر را خواهد داشت.

وی با بیان اینکه شهرک پتروشیمی مکران بزرگ‌ترین صنعت این استان خواهد بود، گفت: الگوی توسعه شهرک پتروشیمی مکران منطبق بر منویات مقام معظم رهبری در پرهیز از خام‌فروشی است.

کد خبر 635324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =