برنامه‌ریزی برای استفاده از هیدروژن در سبد سوختی کشور یک الزام است

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه هم‌اکنون تولید هر تن هیدروژن از منابع هیدروکربوری حدود ۴۰۰ دلار هزینه دارد، اظهار کرد: برای استفاده از هیدروژن در سبد سوختی کشور، به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل باید به فکر اقتصاد این پروژه باشیم.

به گزارش خبرنگار شانا، جلیل سالاری صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۶دی‌ماه) در رویداد بین‌المللی هیدروژن با تأکید بر اینکه پالایشگاه‌های نفت کشور بالاترین مقدار هیدروژن در کشور را تولید می‌کنند، گفت: کیفی‌سازی و کمی‌سازی فرآورده‌های نفتی بر اساس استانداردهای محیط زیستی رابطه نزدیکی با تولید فناوری در حوزه هیدروژن دارد.

وی تولید کنونی هیدروژن در پالایشگاه‌ها نفت کشور را روزانه حدود ۳۰۰ میلیون فوت‌مکعب اعلام کرد و افزود: صنعت پالایش کشور امروز به خودکفایی حداکثری رسیده، به‌گونه‌ای که صادرات خدمات فنی و مهندسی  را آغاز کرده و صدور ۱.۶ میلیون قلم کالا به پالایشگاه‌های خارجی همچون «ال‌پالیتو» ونزوئلا نمونه‌هایی از آن است.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با تأکید بر افزایش طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور گفت: با توجه به اینکه در مصرف دیگر سوخت‌ها همچون گاز فاصله زیادی با استانداردهای جهانی داریم، نمی‌توانیم به فکر استفاده از هیدروژن نباشیم.

سالاری با اشاره به اینکه هم‌اکنون ناوگان خودروهای سبک و موتورسیکلت‌ها در کشور روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین، خودروهای سنگین روزانه ۶۳ میلیون لیتر گازوئیل و در نیروگاه‌های کشور روزانه ۷۰ میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌شود، بیان کرد: باید به فکر بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور باشیم.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون هزینه تولید هر تن هیدروژن از منابع هیدروکربوری حدود ۴۰۰ دلار است، افزود: برای استفاده از هیدروژن در سبد سوختی کشور به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل باید به فکر اقتصاد و فناوری این پروژه باشیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه امروز از ۲.۲ میلیون بشکه نفت پالایش‌شده در پالایشگاه‌های کشور، حدود ۶۰ میلیون لیتر نفت کوره تولید می‌شود، تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و با همکاری دانشگاه‌های کشور، تلاش می‌کنیم این مقدار تولید نفت کوره طی سال‌های آینده به یک‌سوم مقدار کنونی کاهش یابد.

کد خبر 636310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =