۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۵
  • کد خبر: 636424
گزیده‌های نفتی هفته

برگزاری نمایشگاه نفت خوزستان، جریان پایدار گاز طبیعی در کشور با وجود کاهش دما، برگزاری رویداد بین‌المللی هیدروژن و گشایش نخستین موزه صنعت پتروشیمی کشور از مهم‌ترین خبرهای صنعت نفت در هفته جاری بودند.

نمایشگاه نفت خوزستان: چهاردهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان در دومین روز هفته جاری (یکشنبه، ۲۴ دی‌ماه) به‌مدت چهار روز با حضور محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و جمعی از مدیران صنعت نفت در اهواز آغاز به‌کار کرد.

در نمایشگاه امسال که با حضور بیش از ۲۸۱ شرکت از ۱۶ استان برگزار شد، تفاهم‌نامه و قراردادهای همکاری بسیاری میان شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و دانش‌بنیان‌ها امضا شد.

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در آیین گشایش این نمایشگاه با اشاره به اینکه طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه، ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، اظهار کرد: در مجموع ۵ میلیارد دلار پروژه برای جمع‌آوری گازهای همراه تعریف شده است و تا پایان سال ۱۴۰۴ کل گازهای مشعل جمع‌آوری خواهند شد.

علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق‌ نفت‌خیز جنوب نیز تأکید کرد: اکنون پس از سال‌ها در بهترین شرایط تولیدی پس از تحریم قرار داریم که با همت سازندگان داخلی، مراکز دانش‌بنیان و... حاصل شده است.

جریان پایدار گاز طبیعی با وجود کاهش دما: این هفته با تغییرات آب و هوایی و کاهش دما و با بارش برف و باران در برخی استان‌ها به‌ویژه غرب کشور آغاز شد، به‌طوری‌ که به گفته سعید عقلی، مدیر مرکز راهبری شبکه گاز کشور (دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران)، حجم مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده در روز شنبه این هفته (۲۳ دی‌ماه) به ۵۵۲ میلیون مترمکعب رسید که این حجم مصرف، بیش از ۷۰ درصد از کل گاز تولیدی کشور را شامل می‌شود با این حال شبکه گاز کشور در همه این روزهای پایدار بوده است.

احمد زمانی، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران نیز از تحویل روزانه ۸۴۰ میلیون مترمکعب گاز به خطوط سراسری خبر داد و گفت: همه ۲۰ پالایشگاه گازی کشور با حداکثر توان، عملیاتی هستند.

مسلم رحمانی، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران هم از افزایش تحویل گاز به بخش صنعت نسبت به‌مدت مشابه پارسال خبر داد.

رویداد بین‌المللی هیدروژن: این رویداد روز دوشنبه این هفته برگزار شد. عباس علی‌آبادی، وزیر صمت در سخنانی با بیان اینکه ایران در آستانه تحولات علمی بزرگ قرار دارد، بیان کرد: روش‌های سنتی نمی‌تواند ما را به این اهداف برساند، از این رو قصد داریم با ایجاد ارتباط قوی بین صنعت و دانشگاه راه را برای رسیدن به اهداف باز کنیم.

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: برای تولید و صادرات هیدروژن جدی هستیم و به‌زودی نخستین پایلوت فناورانه تولید هیدروژن در کشور را ایجاد خواهیم کرد و ایران به جمع تولیدکنندگان و صادرکنندگان هیدروژن وارد خواهد شد.

همچنین مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه کشورهای همسایه ما در حاشیه خلیج فارس در زمینه توسعه فناوری هیدروژن بسیار جلوتر از ایران هستند، گفت: ساختار حاکمیتی و علمی برای همگرایی باید میان مراکز علمی کشور برای توسعه فناوری هیدروژن ایجاد شود.

جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز با اشاره به اینکه هم‌اکنون تولید هر تن هیدروژن از منابع هیدروکربوری حدود ۴۰۰ دلار هزینه دارد، اظهار کرد: برای استفاده از هیدروژن در سبد سوختی کشور، به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل باید به فکر اقتصاد این پروژه باشیم.

گشایش نخستین موزه صنعت پتروشیمی کشور: آیین بزرگداشت ۵۰ سالگی شرکت پتروشیمی بندر امام روز سه‌شنبه (۲۶ دی‌ماه) با حضور جمعی از مدیران پیشین و کنونی صنعت پتروشیمی در این مجتمع در ماهشهر برگزار شد.

مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این آیین با تأکید بر استقبال صنعت پتروشیمی از سرمایه‌گذاری خارجی گفت: منتظر شرکت‌های خارجی نمی‌مانیم و  صنعت پتروشیمی را با توان داخلی توسعه می‌دهیم. به گفته وی، رشد ۲۰ ساله صنعت پتروشیمی از سال ۱۳۳۷ از آغاز عملیات اجرایی نخستین طرح پتروشیمی در ایران تا سال ۱۳۵۷ در کشور بسیار ناچیز بود اما هم‌اکنون در این صنعت با وجود تحریم‌ها سربلندیم.

موزه پتروشیمی بندر امام همزمان با ۵۰ سالگی این پتروشیمی، به‌عنوان نخستین موزه صنعت پتروشیمی کشور گشایش یافت.

سایر اخبار: دیدار و گفت‎‌وگوی وزیر نفت با رئیس‌جمهوری ترکمنستان، صدور مجوز اجرای طرح پتروپالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای نگین لاوان، امضای تفاهم‌نامه دانشگاه‌های صنعت نفت ایران و فناوری جنوب عراق، افزایش ۷ درصدی انتقال مواد نفتی با خطوط لوله در دولت سیزدهم، آزمایش محصولات روباتیک دانش‌بنیان‌ها در منطقه خارک، افزایش سهم صندوق توسعه ملی از محل فروش نفت به ۴۵ درصد، انتصاب سرپرست اداره کل امور اوپک وزارت نفت و بازدید جمعی از کارشناسان و مدیران مرکز پژوهش‌های مجلس از جزیره خارک از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بودند.

کد خبر 636424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =