۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴
  • کد خبر: 636742
گزیده‌های نفتی هفته

خبرهای مربوط به سفر وزیر نفت به ترکیه، افزایش تولید گاز کشور، تکذیب افزایش قیمت بنزین و بهره‌برداری پروژه کاهش گازهای مشعل میدان یادآوران را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

سفر اوجی به ترکیه: جواد اوجی، وزیر نفت در ادامه اقدام‌ها همسو با دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم و به‌منظور مذاکره بر سر محورهای همکاری‌های تهران و آنکارا در حوزه انرژی به‌ویژه تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه، آغاز مذاکرات برای افزایش صادرات گاز، صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی ایران به این کشور همسایه، سرمایه‌گذاری شرکت‌های ترکیه‌ای در صنعت نفت ایران و صدور خدمات فنی و مهندسی ایران راهی ترکیه شد و با آلپ ارسلان بیرقدار، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر نفت ایران و وزیر انرژی ترکیه در حضور رؤسای جمهوری دو کشور سند همکاری دو طرف در حوزه انرژی را نیز امضا کردند.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری نیز در دیدار با اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه تشکیل و برگزاری هشتمین نشست شورای‌ عالی همکاری اقتصادی ایران و ترکیه را نماد اراده سران دو کشور برای گسترش و ارتقای بیش از پیش سطح روابط دوجانبه دانست و ابراز امیدواری کرد که موانع تبادلات انرژی ایران و ترکیه با پیش‌بینی و برنامه‌ریزی دقیق قابل برطرف شدن است.

افزایش تولید گاز: طرح‌های افزایش تولید گاز در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با حضور محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در منطقه عملیاتی خانگیران که با توسعه پروژه‌های تازه و انجام اقدام‌های اصلاحی به نتیجه رسیده است، به صورت رسمی به بهره‌برداری رسید که به تولید روزانه گاز کشور بیش از ۱۲ میلیون مترمکعب افزوده شد.

خجسته‌مهر در این آیین اعلام کرد که شرکت ملی نفت ایران برنامه دارد تا سال‌های آینده با سرمایه‌گذاری بیش از ۷۰ میلیارد دلار ظرفیت تولید گاز کشور به روزانه ۱.۵ میلیارد مترمکعب برسد.

تکذیب افزایش قیمت بنزین در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳: علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت این هفته درباره احتمال افزایش قیمت بنزین هنگام بررسی لایحه بودجه سال آینده در مجلس گفت: لایحه بودجه به‌صورت عمومی در رسانه‌ها منتشر می‌شود و متن آن موجود است و هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین در دولت گرفته نشده است. در حالت عادی و دوران پیش از کرونا، بنزین ۶ ماه ذخیره می‌شد و اکنون هم همین‌گونه است.

براساس اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، سقف ذخیره بنزین یارانه‌ای به دوران پیش از کرونا بازگشته است.

بهره‌برداری پروژه کاهش ۹۸ درصدی گازهای مشعل میدان نفتی یادآوران: این پروژه با هدف حفظ منابع ملی و رعایت الزام‌های محیط زیستی و به مناسبت روز ملی هوای پاک، ظهر روز دوشنبه (دوم بهمن‌ماه) به بهره‌برداری رسید. ابوذر شریفی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در این باره با تأکید بر اینکه شرکت ملی نفت برای جمع‌آوری گازهای مشعل غرب کارون پیگیری مستمری دارد، اعلام کرد که با تلاش همکارانمان در طرح توسعه میدان یادآوران و راه‌اندازی کمپرسورهای گازی نفت سنگین جمع‌آوری این بخش از گاز تولیدی نیز فراهم و ارسال آن به تأسیسات NGL 3200 آغاز شد.

دیگر خبرها: قدردانی وزیر نیرو از وزارت نفت، آغاز فرآیند مصاحبه پذیرفته‌شدگان آزمون جذب در مجتمع گاز پارس جنوبی، تحقق اهداف توسعه‌ای شرکت ملی نفت ایران با همراهی شرکت‌های اکتشاف و تولید، انتشار فراخوان ارزیابی صلاحیت سازندگان و تأمین‌کنندگان تجهیزات صنعت نفت و بررسی برنامه‌های افزایش تولید گاز پارس‌جنوبی دیگر خبرهای صنعت نفت در این هفته بودند.

کد خبر 636742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =