۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۵
  • کد خبر: 638808
گزیده‌های نفتی هفته

سفر رئیس‌جمهوری و وزیر نفت به الجزایر به‌منظور حضور در نشست سران کشورهای صادرکننده گاز، بهره‌برداری از میدان‌های نفتی سپهر و جفیر، توافق‌های تازه ایران و روسیه و دیدار وزیر نفت ایران با وزیر انرژی ازبکستان از مهم‌ترین رویدادهای صنعت نفت در هفته جاری بودند.

برگزاری نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز: صنعت نفت هفته جاری را با حضور در هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز(جی‌ئی‌سی‌اف) آغاز کرد. سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری روز شنبه (دوازدهم اسفندماه) برای شرکت در نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز راهی کشور الجزایر شد. جواد اوجی، وزیر نفت دو روز پیش از آن به الجزیره رفته بود.

رئیسی پیش از این سفر گفت: ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان گاز و به‌دلیل ارتباطات گسترده با کشورهای منطقه خلیج فارس و آسیای میانه می‌تواند به قطب منطقه‌ای تولید و صادرات گاز تبدیل شود و این ظرفیت باید به دنیا معرفی شود تا زمینه تقویت همکاری‌های ایران با دیگر کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز را فراهم کند.

وی همچنین در این نشست در سخنانی اعلام کرد: ایران با اتکا به ذخایر عظیم گاز طبیعی، موقعیت ترانزیتی و فناوری بالای خود قصد دارد با توسعه همکاری‌های دو و چندجانبه با همه کشورها در بازار گاز، نقشی متناسب با این ظرفیت‌ها پیدا کند.

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران و وزیر انرژی الجزایر نیز در حاشیه این نشست در حضور رؤسای‌ جمهوری دو کشور، در حوزه نفت و گاز یک سند همکاری امضا کردند.

دریافت جایزه سال ۲۰۲۴ جی‌ئی‌سی‌اف از سوی ایران برای جمع‌آوری گازهای مشعل و قدردانی رئیس‌جمهوری از پیگیری‌های وزارت نفت برای جمع‌آوری گازهای مشعل، قدردانی جی‌ئی‌سی‌اف از تلاش‌های پژوهشی ایران در صنعت گاز، بررسی تحولات اخیر بازار نفت در دیدار وزیر نفت ایران با دبیرکل اوپک، توافق‌های تازه ایران و روسیه برای توسعه میدان‌های نفت و گاز در دیدار وزرای نفت دو کشور، تأکید تهران و کاراکاس بر توسعه همکاری‌های دوجانبه در صنعت نفت در دیدار وزیران نفت ایران و ونزوئلا، بررسی توسعه یکپارچه میدان‌های مشترک و تجارت گاز و فرآورده بین ایران و عراق در دیدار وزیران نفت ایران و عراق، آمادگی ایران برای صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشور آنگولا در دیدار وزیران نفت ایران و آنگولا از دیگر رویدادهای مهم حاشیه‌ این نشست بود.

همکاری ایران و ازبکستان در بخش انرژی: جورابیک میرزا محموداف، وزیر انرژی ازبکستان این هفته به تهران آمد و دیدارهایی بین او، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری و وزیر نفت ایران برگزار شد.

اوجی این دیدار از آمادگی ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی به کشور ازبکستان و اشتراک‌گذاری دستاوردهای صنعت نفت ایران در پروژه‌های نفتی ازبکستان خبر داد و گفت: صنعت نفت ایران هم‌اکنون با بیش از ۴۰ کشور جهان در حوزه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی همکاری دارد.

بهره‌برداری رسمی از میدان‌های نفتی سپهر و جفیر: در آخرین روز هفته جاری، میدان‌های نفتی سپهر و جفیر با حضور رئیس‌جمهوری در استان خوزستان و به صورت ویدیوکنفرانس به بهره‌برداری رسمی رسیدند. وزیر نفت در این آیین از ادامه رشد اقتصادی بخش نفت و گاز در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: در گام نخست طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده است.

وی همچنین در این سفر یک روزه، در بازدید از روند پیشرفت پروژه‌های توسعه‌ای غرب کارون، اظهار کرد: توسعه و سرمایه‌گذاری همه میدان‌های مشترک نفتی غرب کارون در خوزستان در اختیار پیمانکاران ایرانی است و ما توسعه را شرطی نکردیم و منتظر خارجی‌ها نماندیم.

اوجی در جریان هشتمین سفر رئیس‌جمهوری به  خوزستان در دولت سیزدهم، از روند عملیات اجرایی گام دوم توسعه میدان یاران بازدید کرد و در جریان تازه‌ترین پیشرفت‌ها قرار گرفت.

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در آیین بهره‌برداری از میدان‌های نفتی سپهر و جفیر با اشاره به اینکه ۸۶ درصد ذخایر مشترک نفتی ایران در غرب کارون واقع شده است، اعلام کرد: ارزش قراردادهای میدان‌های نفتی موجود در غرب کارون به بیش از ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد.

دیگر خبرها: اعلام خبر تخفیف ۵ درصدی خوراک پتروشیمی‌ها با اختصاص ۴۰ درصدی درآمد به توسعه، آمادگی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای عرضه نوروزی سوخت، رشد ۲۹۲ درصدی بخش نفت ایران در ۹ ماه سال ۱۴۰۲ و تکمیل گازرسانی به شهرهای کرمانشاه از دیگر اخبار صنعت نفت در این هفته بودند.

خواندنی‌های هفته: پیشنهاد می‌شود سه گزارش خبرنگاران شانا درباره هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز با عنوان‌های «پیشنهادهای ویژه و راهبردی ایران به کشورهای صادرکننده گاز»، «دورخیز ایران برای تبدیل شدن به قطب گازی منطقه» و «دست پُر ایران برای صدور دستاوردهای گازی در جی‌ئی‌سی‌اف» را بخوانید.

کد خبر 638808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =