۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۴
  • کد خبر: 639361
گزیده‌های نفتی هفته

نقش مهم صنعت نفت در تحقق شعار سال، تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق، افزایش ۷ درصدی تولید بنزین کشور و تمایل بالای شرکت‌های داخلی و خارجی برای حضور در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران را در گزیده‌های نفتی هفته بخوانید.

نقش مهم صنعت نفت در تحقق شعار سال: جواد اوجی، وزیر نفت در گفت‌وگو با ویژه برنامه «جهش تولید» در رادیو اقتصاد درباره موضوع استفاده از توان و مشارکت مردم اظهار کرد: بالاترین بخش مشارکت مردمی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی امروز متعلق به صنعت پتروشیمی است؛ بیش از ۵۰ میلیون نفر سهامدار شرکت‌های پتروشیمی هستند که انواع محصول پتروشیمی در گریدهای مختلف را تولید می‌کنند.

وی با اشاره به تأکید وزارت نفت دولت سیزدهم بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی افزود: در اسفندماه ۱۴۰۲، ۳۳ میلیارد دلار قراردادهای پروژه بالادستی، توسعه میدان‌های نفتی و طرح ملی فشارافزایی مهم‌ترین میدان گازی؛ میدان پارس جنوبی با استفاده از ظرفیت و توان پیمانکاران و سازندگان داخلی امضا شد که بی‌شک این موضوع در رشد تولید تأثیری بسزا دارد.

تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق: این قراردادروز چهارشنبه (هشتم فروردین‌ماه) به مدت پنج سال دیگر، بین مجید چگنی، مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران و زیاد علی فاضل، وزیر برق عراق در بغداد امضا شد. بر مبنای این قرارداد به‌منظور تأمین نیاز داخلی، حجم صادرات گاز به عراق در دوره گرم و سرد سال متغیر خواهد بود.

معاون وزیر نفت در امور گاز در حاشیه آیین امضای این قرارداد اعلام کرد که ایران طبق دو قرارداد گازی با عراق از ژوئیه ۲۰۱۷ تاکنون حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز به ارزش ۱۵ میلیارد دلار به عراق صادر کرده است.

افزایش ۷ درصدی تولید بنزین کشور: جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از افزایش ۷ درصدی تولید بنزین کشور در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: تولید بنزین کشور در ابتدای سال ۱۴۰۲، روزانه ۱۰۴ میلیون لیتر بود که این عدد با تلاش همکاران من با رشد ۷ درصدی به روزانه ۱۱۲ میلیون لیتر در پایان سال ۱۴۰۲ رسید.

وی حجم ظرفیت پالایشی کشور را روزانه ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه اعلام کرد و افزود: به‌طور میانگین روزانه ۱۱۲ میلیون لیتر بنزین، ۱۱۱ میلیون لیتر نفت‌گاز، ۶۵ میلیون لیتر نفت کوره، ۶ هزار و ۵۰۰ تن گاز مایع و حدود ۸ تا ۹ میلیون لیتر نفت سفید و سوخت هواپیما در کشور تولید می‌شود.

حضور گسترده شرکت‌های داخلی و خارجی در بیست‌وهشتمین نمایشگاه نفت: غلامرضا جمالی، رئیس روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران از حضور بیش از ۱۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۵۰ شرکت خارجی در بیست‌وهشتمین نمایشگاه صنعت نفت خبر داد و گفت: در مجموع بیش از ۱۷۵۰ شرکت از کشورهای نفتی جهان در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی حضور خواهند داشت.

بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز پالایش و پتروشیمی ایران، از ۱۹ تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه امسال در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

دیگر اخبار: پیام تسلیت وزیر نفت برای درگذشت والده نماینده گرگان و آق‌قلا در مجلس، افزایش ۱۱ درصدی مصرف سوخت در ۹ فروردین ۱۴۰۳ و رتبه برتر نفت در سرمایه‌گذاری خارجی از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته‌ای که گذشت، بودند. 

پیشنهاد هفته: بخشی از دستاوردها و رویدادهای صنعت نفت در سالی که گذشت را می‌توانید در گزارش‌های «دیپلماسی انرژی سی‌وپنج‌گانه اوجی در ۱۴۰۲»، «۴ فصل صنعت گاز در ۱۴۰۲»، «صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در یک‌هزاروچهارصدودو» و «گام‌های رو به جلو صنعت پالایش ایران در ۱۴۰۲ چه بود؟» بخوانید.

کد خبر 639361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =