شرکت مهندسی و توسعه گاز؛ مجری پروژه‌های راهبردی صنعت گاز

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت:‌ حرکت رو به جلو، استفاده از توانمندی مهندسان ایرانی در داخلی‌سازی فناوری های نوین جهانی، تنها بخشی از توانمندی‌ها و دستاورهای این شرکت به‌عنوان بازوی اجرایی صنعت گاز ایران در دولت سیزدهم بوده است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، رضا نوشادی با تبریک فرارسیدن دهه فجر و اشاره به رویکرد دولت سیزدهم در توسعه عدالت و محرومیت‌زدایی در خدمات انجام شده شرکت مهندسی و توسعه گاز طی این بازه زمانی، بینش و تفکر جهادی و اجرای جهادی را از شاخصه‌های این شرکت اعلام کرد و به تشریح دستاوردهای شرکت پرداخت.

ذخیره‌سازی گاز

وی با اشاره به اهمیت ویژه ذخیره‌سازی گاز، گفت: ذخیره‌سازی گاز یکی از مهم‌ترین اقدام‌هایی است که می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر تأمین پایدار گاز، حفظ انرژی و افزایش بهره‌مندی از این نعمت الهی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران ادامه داد: یکی از اولویت‌های شرکت بحث ذخیره‌سازی است که برای فاز ۱ شوریجه و سراجه انجام شده و اکنون ۷ طرح دیگر نیز در دستور کار قرار دارد که این طرح‌ها از حالت مطالعاتی و ابتدایی خارج و وارد مرحله اجرایی شده‌اند.

به گفته نوشادی، میدان نصرآباد کاشان، کار ویژه‌ای است که در ایران اجرا می‌شود؛ زیرا پیش از این، چنین طرحی انجام نشده؛ طرحی که نتیجه آن ذخیره‌سازی گاز در غارهای نمکی زیرزمینی است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تصریح کرد: فاز ۲ شوریجه، فاز ۲ سراجه، بانکول، مختار، قزل‌تپه و یورتشا ورامین، تنها بخشی از فعالیت این شرکت در بحث ذخیره‌سازی است که به‌تعدد در دستور کار داریم.

نوشادی تصریح کرد: استفاده از فناوری‌های نو و پیشرفته در قالب فناوری ANG، رویکرد فناورانه‌ای است که ذخیره‌سازی ساعتی گاز طبیعی را محقق می‌کند و یکی دیگر از پروژه‌های دانش‌بنیان در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران است.

احداث و راه‌اندازی ایستگاه‌های تقویت فشار 

وی در ادامه، با اشاره به رکوردشکنی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در احداث و راه‌اندازی ایستگاه‌های تقویت فشار، افزود: اجرای همزمان ۱۰ پروژه تأسیسات تقویت فشار گاز در کشور، یکی دیگر از دستاوردهای این شرکت در دولت سیزدهم بوده که روزهای پایانی خود را طی می‌کند و بخش قابل توجهی از این تأسیسات آماده راه‌اندازی و بهره‌برداری است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تغییرات در الگوی تأسیسات با هدف بهینه‌سازی و کاهش سطح هزینه‌ها را از ویژگی‌های این طرح اعلام کرد و گفت:  افزایش سطح ایمنی و سرعت اجرای پروژه و استفاده از دانش و تخصص مهندسان داخلی و بومی‌سازی بخش‌های حیاتی و کلیدی مانند توربوکمپرسورها و سیستم‌های کنترل، از ویژگی‌های منحصر به فرد این پروژه‌هایت.

طراحی و اجرای مگاپروژه هوشمندسازی

نوشادی در ادامه، هوشمندسازی مصرف گاز را به‌عنوان یک مگاپروژه معرفی کرد و افزود: هوشمندسازی مصرف گاز، طرح کلانی است که اجرای آن به همراهی و همکاری یکپارچه بخش‌های مختلف نیاز دارد.

وی ادامه داد: در پروژه هوشمندسازی مصرف، قرار بر این است که مصرف همه تجهیزات صنایع و خانگی در نقطه نهایی هوشمند شود؛ به این شکل که هر لحظه، شرکت ملی گاز مطلع خواهد شد که هر مشترک چه حجم گاز مصرف کرده است.

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، یکی از مزیت‌های این طرح، کمک به شناسایی مشترکان پرمصرف در زمان اوج مصرف است که می‌تواند به آن‌ها در هر لحظه اطلاع‌رسانی کرده و هشدار داد.

بومی‌سازی و انتقال فناوری

نوشادی داخلی‌سازی و تمرکز بر آن را یکی از شاخصه‌های پرافتخار شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران نامید و گفت: این شرکت، سابقه طولانی‌ در زمینه انتقال فناوری و داخلی‌سازی دارد. تفاوت ما در همین است که وابستگی‌ها را قطع و بر توانمندسازی خود تمرکز کردیم.

وی اظهار کرد: بـا بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان، بومی‌سازی سیستم کنترل توربین در دستور کار قرار گرفت و همزمان، ۱۰ ایستگاه تقویت فشار گاز به‌صورت ۱۰۰ درصد ایرانی احداث خواهند شد. بر همین اساس، امروز با افتخار می‌گوییم که بیش از ۹۰ درصد کالاهای پروژه تقویت فشار گاز آرادان (ازجمله توربوکمپرسور، سیستم کنترل ظروف تحت‌فشار، برق و شیرآلات) توسط شرکت‌های ایرانی طراحی و ساخته شده است.

توسعه گاز در استان سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان این‌که این شرکت روزهای بسیار پرکاری را در خطه پهناور سیستان و بلوچستان می‌گذراند تا همچنان پیام‌آور روزهای خوب  برای اهالی و صنایع مولد این استان پهناور باشد، گفت: احداث «خط لوله ایرانشهر - چابهار» در مسیر ۲۹۰ کیلومتری از میان کوه‌های سر به فلک کشیده و مسیل‌های متعدد، احداث خطوط لوله «خاش- میرجاوه» و «زابل- دشتک- نهبندان» بی‌شک نشان از توانمندی مهندسین ایرانی در این زمینه دارد.

ساخت فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام

نوشادی در بخش پایانی سخنان خود و ارائه دستاوردهای شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران طی ۳۰ ماهه دولت مردمی سیزدهم، بیان کرد: یکی از پروژه‌های شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، طرح توسعه فاز دو پالایشگاه گازی ایلام است که یکی از شاخص‌های طرح توسعه این پالایشگاه، هدف‌گذاری برای انجام آن در زمان بسیار کوتاه است.

وی شاخصه دیگر پروژه فاز دو پالایشگاه گاز ایلام را، استفاده ۷۶ درصدی از تجهیزات داخلی اعلام کرد و توضیح داد: فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام، برای افزایش ۱.۵ برابری ظرفیت گاز تولیدی پالایشگاه و دیگر محصولات، طراحی و در حال اجراست. 

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در پایان، پیشرفت به‌دست‌آمده در سال ۱۴۰۲ را حدود ۵۰ درصد اعلام کرد و گفت: این حجم پیشبرد کار، یک رکورد در یک پروژه‌ پالایشگاهی به شمار می‌رود و به امید خدا انتظار داریم با راه‌اندازی این واحد در انتهای امسال، ظرفیت تولید اتان، گازطبیعی، مایعات گازی و گوگرد این پالایشگاه به ۱,۵ برابر برسد.

کد خبر 637464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =