جریمه قاچاقچیان سوخت بر پایه قیمت بین المللی سوخت، محاسبه می شود

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد: جریمه قاچاقچیان سوخت با توجه به مصوبه اخیر ستاد، بر پایه قیمت بین المللی سوخت محاسبه می شود که بسیار سنگین خواهد بود.

به گزارش شانا، محمد رضا نقدی در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب، افزود: بر پایه اظهارات مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران روزانه نزدیک به 10 میلیون لیتر سوخت از کشور قاچاق می شود، اما بر اساس برآوردهای خوشبینانه، روزانه چهار میلیون لیتر سوخت به خارج از کشور قاچاق می شود. وی گفت: اگر روزانه 4 میلیون لیتر سوخت قاچاق شود، یک میلیارد و400 میلیون تومان و اگر 10 میلیون لیتر قاچاق شود، چهار میلیارد و 500 میلیون تومان از سرمایه یارانه ای مردم به جیب قاچاقچیان سوخت می رود . نقدی تصریح کرد : با این اوصاف، روزانه از سرانه هر نفر ایرانی،40 تومان به سرقت می رود . نماینده ویژه رئیس جمهوری درباره ارزش میزان قاچاق سوخت در سال اظهار داشت : ارزش این میزان سوخت قاچاق شده از کشور با برآوردهای خوشبینانه (4 میلیون لیتر )، سالانه 511 میلیارد تومان و براساس اظهارات مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، یک هزار و 642 میلیارد تومان در سال است . نقدی در ادامه اعلام کرد: با بررسی های کارشناسان ، قاچاق سوخت در کشور در مراحل مختلف انجام می شود که مهمترین آن خروج سوخت از شبکه توزیع است . لازم به ذکر است سود اصلی آن نصیب خارج کنندگان سوخت از شبکه توزیع می شود. وی با بیان اینکه مرزنشینان سودی از قاچاق سوخت نمی برند، تصریح کرد : عده ای عقیده دارند که بخش عمده ای از این قاچاق، از سوی مرزنشینان صورت می گیرد، در صورتی که قاچاقچیان سوخت هر لیتر نفت گاز را 16 تومان در کشور خریداری کرده و در مرزها به 375 تا 400 تومان می فروشند و از درآمد هر لیتر سوخت، 25 تومان به اقدام کننده نهایی و بخش عمده ای نیز به خارج کنندگان سوخت می رسد، بدون اینکه مرزنشینان دخالتی در این کار داشته باشند. رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد : سهم متخلفانی که در مرزها سکونت دارند، کمتر از کسانی است که در نقاط دیگر کشور اقدام به قاچاق سوخت می کنند. نقدی اضافه کرد : سهمی که از سبد یارانه هر مرز نشین به وسیله قاچاق سوخت از بین می رود، بسیار بیشتر از درآمدی است که قاچاقچیان سوخت از این کار به دست می آورند. وی روش دیگر قاچاق سوخت را فروش سهمیه آن عنوان کرد و گفت : درحال حاضر افراد حقیقی یا حقوقی سهمیه های دریافتی خود را به جای استفاده، می فروشند که می توان گفت حجم زیادی از قاچاق سوخت بدین شکل صورت می گیرد . نقدی ادامه داد: اختصاص سوخت به چاه های کشاورزی که برقی شده اند، اما هنوز سوخت دریافت می کنند یا صنایعی که مجوز دریافت سهمیه نفت گاز دارند اما هنوز صنعتی را ایجاد نکرده اند، از مثال های بارز در این روش برای قاچاق سوخت از کشور است . رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا در ارتباط با راه دیگر قاچاق سوخت خاطر نشان ساخت : حلال ها راه دیگری برای تقلب و قاچاق سوخت محسوب می شود به گونه ای که افرادی با روش هایی، بنزین و نفت گاز را تحت عنوان حلال که کالایی غیر یارانه ای است، از مرز خارج می کنند. وی حمل سوخت اضافی را نیز روشی دیگر دانست و افزود : امروزه حمل سوخت اضافی توسط خودروهای سبک و سنگین، باعث خروج حجم زیادی از سوخت کشور شده است . نقدی تصریح کرد : این خودروها با جاسازی باک هایی اضافی حتی به ظرفیت چند هزار لیتر یا قراردادن صندلی هایی به شکل باک که موقعیت خطرناکی را برای مسافران ایجاد می کند، درآمدهای کلانی را به دست می آورند. نماینده ویژه رئیس جمهوری، خروج تانکرها از مسیر اصلی خود و حرکت به سوی مسیری دیگر را از جمله راه‌های قاچاق سوخت عنوان کرد و گفت : گاهی اوقات تانکرهایی برای مقصد معینی بارگیری می کنند اما به جای دیگری می روند. وی همچنین از قاچاق سوخت به صورت حمل و نقل دریایی خبر داد و افزود : در این ناوگان ها باک های اضافه ای در نظر گرفته شده است یا اینکه برای پر کردن سوخت در باک این تانکرها هنوز اندازه گیری های استاندارد انجام نشده است. اما مقرر شده است از این پس، این ناوگان برای سوخت گیری مجهز به دستگاه های اندازه گیری شود تا عده ای از دارندگان این ناوگان نتوانند سوخت اضافی دریافت کنند . نقدی با اشاره به بعضی از تخلفات در جایگاه های عرضه سوخت گفت : بعضی از این جایگاه‌ها نیز با دریافت سوخت اضافی و فروش آن به خارج از شبکه قانونی، به قاچاق سوخت اقدام می کنند. وی درباره راهکارهای مبارزه با این معضل گفت : دستورالعمل مبارزه با قاچاق سوخت تهیه شده و مبارزه جدی با قاچاق کالا به صورت ساختاری و پایدار آغاز می شود اما نکته مهم این است که بخش عمده ای از این مبارزه که از هفته آینده اجرا می شود، برعهده شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی است . رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا، به راه های مبارزه با قاچاق سوخت اشاره کرد و گفت : افرادی که هم اکنون سهمیه اضافی دریافت می کنند باید هر چه زودتر درخواست قطع سهمیه دهند. همچنین اگر سهمیه می گیرند اما فعالیتی اقتصادی انجام نمی دهند به اطلاع مسئولان برسانند، زیرا درغیر این صورت پرونده آنها از آغاز تاکنون مورد بازرسی قرار گرفته و سودهای کلان دریافتی را در این زمان باید به قیمت بین المللی سوخت بپردازند . وی اضافه کرد : کسانی که به بهانه صادرات حلال ، بنزین و نفت گاز را خارج می کنند یا تولیدکنندگانی که مجاز به صادرات حلال هستند، باید صادرات خود را با مجوز موسسه استاندارد انجام و این مجوز را در مرزها ارائه دهند. محمدرضا نقدی افزود : تمام کارگاه‌هایی که مدعی تولید حلال هستند، مورد بازرسی قرار می گیرند و در صورت تخلف در نوع صادرات، جریمه هایی برای آنها پیش بینی شده که در دفعه اول پروانه تولید آنها به مدت سه سال و در بار دوم به مدت پنج سال معلق می شود . رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا یادآور شد: وزارت راه و ترابری نیز باید در شناسایی خودروهایی با باک اضافی، نظارت خود را افزایش دهد که تاکنون نیز از عملکرد مثبتی برخوردار بوده است و برای جلوگیری از انحراف مسیر، خودروها و تانکرها باید مسیر حرکت خود را شهر به شهر که در بارنامه عنوان می شود، به ناظران ارائه کنند. اگر هم تخلفی در این ارتباط مشاهده شود، سوخت در حال حمل آنها ضبط و متخلف جریمه می شود . همچنین اگر شرکت یا موسسه ای سوخت خود را در مدت زمان معینی تحویل نگرفت، درصورتی که شکایت نکرده باشد از دریافت سوخت محروم شده و جریمه می شود . نقدی تاکید کرد : برآوردها نشان می دهد که تمام شاخص های امنیتی برخورد با قاچاق سوخت بهبود یافته و موجب کاهش 500 درصدی تصادفات جاده ای، شهری و خلوت شدن جایگاه‌های سوخت شده است. در شهرها نیز شعبه های عرضه کننده نفت، دیگر با کاهش فرآورده رو به رو نیستند و از سویی دیگر میزان واردات فرآورده ها نیز به ازای قاچاق سوخت، کاهش یافته است .
کد خبر 85440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =