کشف میدان نفتی پرنج با ظرفیت ۱۶۰۰ میلیون بشکه نفت

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از کشف میدان نفتی پرنج با ظرفیت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون بشکه نفت درجا خبر داد.

 به گزارش خبرنگار شانا، مهندس غلامحسین نوذری صبح امروز و در چهارمین روز برگزاری دوازدهمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی در جمع خبرنگاران افزود:  این میدان با دارا بودن نفتی مرغوب و سبک،‌ حدود ۴۵۰ـ ۴۰۰ میلیون بشکه بازیافت اولیه دارد و بازیافت ثانویه آن به ۶۵۰ـ ۶۰۰ مییلون بشکه می رسد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که بررسی های انجام شده در بلوک اناران در میدان آذر نیز نشان از افزایش ظرفیت این میدان دارد،‌ تصریح کرد:‌ ظرفیت اولیه این میدان شش تا هشت میلیارد بشکه تخمین زده شده است.

وی میدان های گچساران،‌ آزادگان، ‌اهواز و مارون را از میدان های بزرگ با دارا بودن ذخایر عظیم نفتی اعلام کرد و گفت:‌میدان هایی با ظرفیت حداقل یک میلیارد بشکه نفت،‌ جزو میدان های بزرگ کشور محسوب می شود.

توافق برای برداشت مشترک از میدان گازی هنگام

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه این نشست خبری گفت: در مورد میدان هنگام مذاکراتی با طرف عمانی انجام و قرار شد برای نهایی شدن مذاکرات، شرکت مشخصی تعیین شود، بنابراین کار را به شرکت نفت فلات قاره واگذار کردیم و این شرکت مسئول شد که  هم در رابطه با تولید از هنگام و هم مذاکره با عمانی ها فعالیت کند.

وی افزود: توافق اولیه ما برداشت مشترک از این میدان است.
وی در رابطه با نحوه برداشت مشترک از میدان نفتی هنگام گفت: ۸۰ درصد میدان در اختیار ما است و ۲۰ درصد در اختیار عمان و درباره نحوه برداشت مشترک در حال مذاکره هستیم. چون این یک میدان مشترک است ما این مصوبه را از مجلس داریم که برداشت از میدان را به شیوه بیع متقابل به مناقصه ببریم.

نوذری تاکید کرد: به نظر می‌آید هر دو کشور نیازمندند که تولید از میدان به صورت مشترک انجام شود چون هم در هزینه ها کاهش ایجاد می‌شود و هم تولید از میدان بیشتر خواهد شد.

وی در رابطه با طرح توسعه میدان جفیر گفت: در حال حاضر پیمانکار بلاروسی در حال انجام مطالعات مربوط به این میدان است و یک دو بار هم ام.دی.پی ارائه کرده اند که نیاز به یک سری اصلاحات داشت که آخرین فرصت برای ارائه ام.دی.پی کامل طرف بلاروسی تا پایان خرداد ماه است.

قراردادهای جدید بیع متقابل

نوذری در رابطه با نوع جدید قراردادهای بیع متقابل با پیمانکاران بین‌المللی گفت: برای کاهش ریسک پیمانکار و جذب سرمایه‌گذاری چون بازار بسیار متغیر است، قراردادها را به این صورت تنظیم می‌کنیم که ابتدا با پیمانکار مناقصه ها را انجام می‌دهیم و هرچه نتیجه مناقصه ها شد، سقف قراردادهای ما تعیین می شود.

وی افزود: نکته دومی که در اصلاح قرادادها لحاظ شده و همیشه مد نظر پیمانکاران خارجی بوده است، قدرت حضور بیشتر آنها در پروژه ها  است. در همین زمینه ما یک موافقتنامه فنی را با آنها به امضا می‌رسانیم که بر اساس آن یک کمیته مشترک یا یک شرکت مشترک، با توجه به نوع میدان، تشکیل می‌شود و تمام مسائل تولید مربوط به میدان را دنبال می‌کند و کارهای افزایش برداشت از میدان را پیگیری می‌کند و پیشنهادهای جدیدی را برای تولید بیشتر از میدان ارائه می‌کنند و این پیشنهادات به هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران می‌آید که در صورت تصویب به انجام می‌رسد.

وی تصریح کرد: فکر می‌کنیم برای اصلاح قراردادهای بیع متقابل گام های خوبی را برداشته ایم.

وی در رابطه با اینکه آیا شرکت اتریشی او.ام.وی، گاز ایران را از طریق خط لوله نوبوکو به اروپا خواهد برد گفت: بر اساس موافقتنامه خط صادرات گاز ما تا ترکیه می‌رود و مابقی آن بر عهده او.ام.وی گذاشته شده است و آنها هم در حال بررسی موضوع هستند. البته ترکیه تنها مسیر انتقال گاز ما نیست و ما گزینه ها دیگری نیز داریم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به مذاکره با چین برای فروش ال.ان.جی گفت: ال.ان.جی بازار بسیار شیرینی دارد و قیمت های آن نیز هر روز تغییر می‌کند و ما مشکلی در زمینه فروش این محصول نداریم

 

 

مهندس غلامحسین نوذری در حاشیه برگزاری روز چهارم نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی در نشست خبری با حضور خبرنگاران در باره نتایج سفر اخیر خود به امارات گفت: این سفر به منظور شرکت در سمیناری در زمینه نفت و گاز بود که پانزدهمین دوره آن برگزار می‌شد و من در این سمینار دیدگاه ها و توانمندی‌های شرکت ملی نفت ایران را مطرح کردم.

وی افزود: در حاشیه این کنفرانس، بازدیدی نیز از سکوی مشترک ایران و امارات به نام «مبارک» داشتیم که از ۳۰ سال پیش تاکنون از این سکو  نفت برداشت می‌شود.

وی با بیان این که مذاکرات فروش ال.ان.جی به هند همچنان ادامه دارد، افزود: به علت فرصت کم ما و این که به هرحال میدان های نفتی کشور باید توسعه پیدا کنند، طرح توسعه میدان نفتی جفیر را با طرف بلاروسی آغاز کردیم و آنها نیز به شدت به ادامه همکاری با ایران علاقه مند هستند و ام.دی.پی های خوبی نیز ارائه کرده اند.

وی در باره تاثیر تحریم ها در روند امضای قرارداد با او.ام.وی اتریش تصریح کرد: ارتباط ما با شرکت او.ام.وی یک ارتباط بلند و روند مدارانه است و این شرکت اسناد مناقصه ۱۷ بلوک اکتشافی کشور را نیز خریداری و با شرایط موجود اقدام به سرمایه گذاری کرده است.

وی همچنین به قرارداد اکتشافی او ام وی در بلوک مهر اشاره کرد و افزود: با تجاری شناخته شدن بلوک مهر شرکت او.ام.وی اتریش، ام.دی.پی طرح توسعه این میدان نفتی را نیز ارائه کرده و همچنان مایل به سرمایه گذاری در کشور است.

وی به امضای موافقتنامه ای با پترو چاینا برای فروش ال.ان.جی اشاره کرد و افزود: این موافقتنامه بسیار پیشرفت کرده و درخواست های دیگری نیز برای فروش ال.ان.جی داریم که در بسیاری موارد با محدودیت تولید این محصول رو به رو هستیم و اساسا به همین منظور است که پارس شمالی را برای تولید ال.ان.جی اختصاص داده ایم.

نوذری بازار ال.ان.جی را با بازار فروش نفت قابل مقایسه دانست و افزود: ما در حال برنامه ریزی برای تولید ۷۵ میلیون تن ال.ان.جی در سال به عنوان یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان این محصول در جهان هستیم.

افزایش ۵ برابری خرید محصولات داخلی در سال گذشته در قیاس با سال ۱۳۸۴

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران به فعالیت های یک سال اخیر این شرکت به منظور افزایش به کارگیری ساخت داخل اشاره کرد و گفت:‌ با پیگیری های شرکت ساخت و تهیه کالای نفت،‌ فعالیت های وسیعی در این خصوص انجام شد.

نوذری تصریح کرد: نهایی شدن فهرست شرکت های داخلی در شرکت ملی نفت ایران در آینده نزدیک، ‌ایجاد منبع اطلاعات برای افرادی که می خواهند برای ساخت داخل سرمایه گذاری کنند،‌خرید کالا از سازندگان داخلی در صورتی که نمونه آن در کشور ساخته شده باشد و ‌ایجاد بیمه ریسک برای محصولاتی که اولین بار تولید می شوند، از جمله این موارد است.

وی تصریح کرد:‌ این موضوع سبب شد در سال گذشته یک هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان خرید کالا از سازندگان داخلی داشته باشیم که این رقم معادل یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است که این میزان،‌ ۵ـ ۵/۴ برابر سال ۸۴ است.

خریداری اسناد مناقصه ۱۷ بلوک اکتشافی از سوی ۱۱ کشور

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران،‌ از درخواست ۱۱ کشور برای خرید اسناد مناقصه ۱۷ بلوک اکتشافی خبر داد و گفت: این شرکت ها تا اوایل خرداد ماه امسال فرصت دارند اسناد مناقصه یاد شده را خریداری کنند.

بیشترین فروش نفت به ژاپن در سال گذشته 

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران بیشترین فروش نفت در سال گذشته را به کشور ژاپن اعلام کرد و گفت: به طور تقریبی در سال ۱۳۸۵، دو میلیون و ۴۵۰ میلیون بشکه نفت به کشورهای صادر کردیم .

نوذری‌ از نهایی شدن تقریبی خط لوله انتقال گاز به هند و پاکستان خبر داد و افزود:‌ در خصوص اجرایی شدن طرح توسعه میدان نفتی یادآوران نیز، تیمی از ایران در چین به منظور نهایی کردن مفاد قرارداد یادآوران حضور دارد.

وی در باره توسعه میدان های مشترک با کشور عراق گفت:‌مذاکراتی با کشور عراق به منظور توسعه میدان های مشترک در حال انجام است که برای نتیجه بخش بودن آنها،‌به زمان نیاز دارد.

وی تصریح کرد:‌ ایران آمادگی خود را برای توسعه میدان های مشترک اعلام کرده است و باید زمینه آمادگی کشور عراق نیز در این خصوص فراهم شود.

ادامه همکاری با توتال

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران،‌ در این باره که آیا شرکت توتال از پروژه پارس ال.ان.جی کناره گیری کرده است،‌گفت: ‌هزینه های اولیه برای تصمیم گیری نهایی برای سرمایه گذاری در فاز ۱۱ پارس جنوبی از سوی شرکت توتال قابل قبول نبود؛ از این رو در جلسه اخیر شرکت ملی نفت ایران با شرکت توتال فرانسه،‌ مقرر شد این شرکت خارجی تیم مشترکی با صادرات گاز ایران به منظور تعدیل قیمت قرارداد تشکیل دهد.

نوذری در مورد جایگزینی احتمالی وی با وزیر نفت‌ گفت: از سمت کنونی خود راضی هستم و همان طور که سخنگوی دولت و معاون اول رئیس جمهوری نیز اعلام کرده اند، برکناری وزیر نفت از سمت کنونی خود تکذیب شده است.

وی در مورد تحویل اساسنامه شرکت ملی نفت ایران از دولت به مجلس شورای اسلامی گفت: اساسنامه جدید شرکت ملی نفت ایران، تغییر چندانی نسبت به اساسنامه قبلی نداشته است و منتظر ارائه آن به مجلس هستیم.      

کد خبر 102744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =