دو پروژه کاربردی بهینه سازی مصرف سوخت به زودی اجرایی می شود

شانا_ گروه عمومی: رییس پژوهش و فناوری شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت از اتمام فاز صفر دو طرح پژوهشی در این واحد خبر داد.

به گزارش شانا، امید شاکری گفت: با گذر از مرحله فاز صفر، این دو پروژه تا پایان تابستان امسال اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح پیشنهادی پروژه سامانه MCHP بر پایه فناوری موتور گازسوز و ساخت پکیج موتورخانه (دیگ و مشعل) بر مبنای فناوری چگالی، نهایی شده است، افزود: به زودی این دو طرح پژوهشی برای تصویب به هیئت مدیره شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ارائه می شود.

شاکری با بیان اینکه با به کارگیری سامانه تولید همزمان برق، حرارت و برودت (Micro-CHP) در ساختمان های مسکونی، راندمان تامین انرژی را تا 80 درصد افزایش می دهد، اظهار کرد: با بهره برداری از این سامانه، ضمن بهینه سازی مصرف انرژی، میزان تولید گازهای NOX ، CO2 ، CO و سایر گازهای گلخانه ای به میزان قابل توجه کاهش خواهد یافت.

او با تاکید بر اینکه طراحی سامانه Micro-CHP با هدف مدیریت انرژی در بخش ساختمان های مسکونی و تجاری، همچنین بومی سازی فناوری تولید همزمان حرارت و برق در کشور انجام شده است، تصریح کرد: هم‌اکنون در کشور برای تولید 35 واحد برق و 50 واحد حرارت به روش متداول، 220 واحد سوخت مصرف می شود؛ این در حالی است که با استفاده از سیستم های MCHP و برای تامین همین مقدار برق و حرارت، تنها 100 واحد سوخت مصرف می شود.

رییس پژوهش و فناوری شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تاکید کرد: بر این اساس راندمان 39 درصدی روش های معمول، در سیستم های تولید همزمان برق و سرما و گرما تا 85 درصد افزایش خواهد یافت.

وی کاهش تلفات انتقال، کاهش انتشارات کربنی، کاهش انتشار NOx خروجی، کاهش هزینه های انرژی، کاهش تقاضای انرژی در زمان اوج مصرف، نصب آسان و کاربری گسترده را از دیگر مزایای استفاده از این سیستم برشمرد.

رییس پژوهش و فناوری شرکت بهینه سازی مصرف همچنین در مورد فناوری دیگر که عدم کارایی کافی سیستم های قدیمی موتورخانه ها را رفع می کند، گفت: استفاده از اجزای مستقل و مجزا در موتور خانه های قدیمی کارایی را کاهش می دهد، این مشکل با دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت پکیج موتورخانه (دیگ و مشعل) بر مبنای فناوری چگالشی برطرف شده است.

وی با بیان اینکه طراحی و ساخت پکیج موتورخانه جدید(سیستم های چگالی) به عنوان یکی از فناوری های نوین مورد توجه بسیاری از سازندگان پیشروی دیگ و مشعل در دنیا قرار گرفته است، گفت: فقط درصورت استفاده 10 درصد از ساختمان های کشور از فناوری پیشرفته پکیج موتورخانه، سالانه به میزان 260 میلیون دلار در مصرف سوخت صرفه جویی خواهد شد.

شاکری تاکید کرد: هر کدام از این دو پروژه در پنج فاز تعریف شده که فاز اول شامل مطالعات، امکان سنجی و تحلیل بازار برای ارزیابی تکنولوژی آنهاست که به اتمام رسیده و در آینده پس از طی مراحل مدل سازی، طراحی تفضیلی و آماده سازی نمونه های آزمایشگاهی و صنعتی و در نهایت با تدوین دانش فنی، به تولید انبوه خواهد رسید.

وی ادامه داد: پس از تصویب طرح های پیشنهادی در هیئت مدیره شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، این طرح ها به مرحله عقد قرارداد اصلی می رسد که شامل سه عامل مرکز توسعه دهنده فناوری، قطب پژوهشی و توسعه دهنده است.

به گفته شاکری، تعریف و تدوین بسته پروژه های پژوهشی مورد نیاز به منظور اجرا، ساماندهی فرآیند انتخاب مجریان پروژه های پژوهشی، تدوین چارچوب نظارت و کنترل پروژه های اصلی و فرعی، تدوین ساختار تجمیع و مدیریت دانش، ساماندهی فرآیند انتخاب شرکت های توسعه دهنده محصول و تدوین پیش نویس توافقنامه با شرکت های توسعه دهنده محصول منتخب، از جمله اقدام های انجام شده برای این دو طرح است.
کد خبر 205636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =