اعلام آمادگی روسها برای احداث 4 خط سراسری گاز

شرکتهای روسی برای تکمیل و احداث خط ششم، هفتم، نهم و یازدهم سراسری به عنوان خطوط صادراتی گار ایران اعلام آمادگی کرده اند.

مسئول کمیته تخصصی سرمایه گذاری شرکت ملی گاز ایران با اشاره به امضای تفاهمنامه با یک شرکت روسی برای اجرای خط لوله ایرانشهر- چابهار به خبرنگار شانا گفت: برای اجرای این خط لوله به 700 میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز داریم.

اصغر سهیلی پور از سفر هیئت روسی به ایران در ماه آینده خبر داد و گفت: مذاکره با این شرکت روسی پس از توافق بین 2 کشور، تسهیل یافته و در حال مبادله اطلاعات تکمیلی هستیم.

وی با بیان این که خط لوله ایرانشهر _چابهار بخشی از خط صادراتی هفتم سراسری بشمار می آید، تصریح کرد: علاوه بر خط هفتم سراسری، شرکتهای روسی برای سرمایه گذاری در خطوط ششم، نهم و یازدهم سراسری که جزو خطوط صادراتی گاز ایران است، اعلام آمادگی کرده اند.

مسئول کمیته تخصصی سرمایه گذاری شرکت ملی گاز ایران گفت: در حال حاضر شرکت مهندسی و توسعه گاز متولی این کار شده و در حال تکمیل اطلاعات مورد نیاز برای اجرای پروژه خط لوله ایرانشهر به چابهار است.

به گفته مشاور عالی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، جلسه های تکمیلی با این شرکت روسی برگزار شده و تا یک ماه آینده نیز برای ادامه مذاکره به ایران سفر می کنند.

سهیلی پور یادآور شد: خط لوله ایرانشهر- چابهار شامل 240 کیلومتر خط 56 اینچ و 60 کیلومتر خط 36 اینچ است.

به گزارش شانا، تفاهمنامه تکمیل خط لوله ایرانشهر به جنوب چابهار با یک شرکت روسی امضا شده، این شرکت روسی از شرکت های بزرگ بشمار می رود که در بسیاری از پروژه های مهم حضور داشته است؛ تکمیل خط لوله ایرانشهر به جنوب چابهار، ٢ سال زمان نیاز دارد.

خط لوله هفتم سراسری به منظو انتقال گاز ایران از عسلویه تا ایرانشهر و از آنجا به نقطه صفر مرزی احداث خواهد شد که گاز ایران را به پاکستان منتقل کند. در حال حاضر قسمت عسلویه تا ایرانشهر خط هفتم سراسری اجرا شده و برای اجرای ادامه این خط لوله که ٩٠٠ کیلومتر خط ٥٦ اینچ است، ٢ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.

خط لوله ششم سراسری دیگر خط صادراتی گاز و یکی از مسیرهای ایران برای صادرات گاز به اروپا به طول تقریبی یکهزار و ٣٠٠ کیلومتر بوده که تاکنون ساخت قطعه اول و دوم این خط لوله گاز از عسلویه تا اهواز به طول ٦١١ کیلومتربه پایان رسیده است.

خط لوله نهم سراسری نیز خطی دیگر برای صادرات گاز به اروپا است، این خط لوله به طول ١٨٦٣ کیلومتر با ظرفیت ١١٠ میلیون متر مکعب در روز از مسیر عسلویه - اهواز- دهگلان- بازرگان عبور می کند و ١٧ ایستگاه تقویت فشار وظیفه تقویت گاز در جریان این خط لوله را بر عهده خواهد داشت. خط نهم سراسری در غرب کشور و موازی با خط ششم سراسری گاز قرار دارد.

به گزارش شانا، خط لوله صادراتی یازدهم سراسری نیز به طول یک هزار و ١٠٠ کیلومتر، ظرفیت انتقال ١١٠ میلیون مترمکعب گاز را در روز دارد و از عسلویه شروع شده و پس از خروج از استان بوشهر از استانهای فارس، یزد، اصفهان و سمنان عبور می کند و در نهایت به خط ٤٨ اینچ مشهد - تهران متصل می شود.

کد خبر 224999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =