پاسخ شرکت ملی نفت به دروغپردازی یکی از خبرگزاری‌ها درباره واردات بنزین

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که پراکندن شایعه ورود بنزین پاتیلی به کشور به معنای زیرسئوال بردن چند نهاد نظارتی مختلف است که در واقعیت امکانپذیر نیست، گفت: میانگین واردات بنزین در فروردین ماه همواره کمتر از میانگین سهمیه وارداتی بوده است.

به گزارش خبرنگار شانا، سید محسن قمصری در پاسخ به خبر منتشر شده در یک خبرگزاری در روز شنبه (17 فروردین ماه) به عنوان صادرات بخش عمده نفتای ایران به امارات برای وارد کردن بنزین گفت: جای سئوال است که چگونه پیش از پایان فروردین ماه و در تاریخ 17 فروردین ماه امسال تهیه کننده خبر یاد شده، به این نتیجه گیری رسیده که واردات بنزین در این ماه 50 درصد رشد داشته و محاسبات خود را براساس چه شواهد و مدارکی انجام داده و این محاسبات تا چه میزان منطبق بر واقعیت است؟

متن کامل جوابیه مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در ادامه می آید:

درباره خبر صادرات بخش قابل توجهی از نفتای سبک و سنگین تولید داخل به پایانه های بندر فجیره امارات و ترکیب آنها با MTBE و دیگر اکتان افزاها و وارد کردن آنها به عنوان بنزین پاتیلی به کشور، به اطلاع می رساند طی سالیان اخیر این امور با توجه به نیاز کشور به نفتای سبک جهت تولید بنزین، تنها مبادرت به صادرات نفتای سنگین می کند که این امر نیز تنها به دلیل عدم ظرفیت کافی واحدهای فرآورش نفتای سنگین می کند که این امر نیز تنها به دلیل عدم ظرفیت کافی واحدهای فراورش نفتای سنگین برای تبدیل به ریفرمیت و نهایتا بنزین صورت می گیرد و صادر نکردن و تجمع آن در مخازن پالایشگاه تنها به دلیل عدم ظرفیت کافی برای فرآورش تکمیلی تنها منجر به سرریز شدن مخازن و نهایتا توقف فعالیت پالایشگاه خواهد شد.

بدیهی است تبدیل نفتای سنگین به بنزین مستلزم سرمایه گذاری و بهینه سازی پالایشگاه برای ایجاد واحدهای ریفرمینگ و پس از آن فرآورشهای واحدهای ریفرمینگ و پس از آن فرآورش واحدهای تکمیلی و افزودن مکملهای مورد نیاز برای احراز کیفیت مورد تایید شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی (EURO#4) است که مستلزم صرف هزینه های هنگفت بوده و هرگونه انتقاد به توجیه اقتصادی صادرات نفتای سنگین باید هزینه های دقیق تبدیل آن به بنزین را نیز لحاظ کند.

شایان یادآوری است ویژگیهای بنزین وارداتی به کشور الزاما باید مورد تایید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ( استانداردی که تعدادی از موارد کیفی آن از EURO#4 نیز سختگیرانه تر است) باشد و هر نگارنده ای با کمترین اطلاع فنی از نحوه تولید بنزین به خوبی می داند که احراز چنین مشخصات سختگیرانه ای تنها از طریق اختلاط مستقیم نفتای سنگین با MTBE و دیگر اکتان افزاها اساسا امکان پذیر نیست.

قابل ذکر است که بنزین خریداری شده از سوی این امور از سوی ارگانهای مختلف نظارتی مورد بررسی قرار می گیرد و قبل انجام آزمایشات لازم بر روی محمولهای خریداری شده و تطابق آنها با مشخصات فوق الذکر، حتی اجازه پهلودهی به کشتی های مذکور داده نمی شود. لذا ورود بنزین پاتیلی به کشور به معنای زیرسئوال بردن چندین نهاد نظارتی مختلف بوده که در واقعیت امکانپذیر نیست.

علاوه براین، آشنایان به صنایع نفت و پتروشیمی به خوبی می دانند که نفتای سنگین علاوه بر کاربرد به عنوان خوراک واحدهای ریفرمینگ و نهایتا تبدیل به بنزین،‌ می تواند به عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی تولید ترکیبات آروماتیک نیز به کار رود و مشخص نیست نگارنده خبرگزاری فارس بر مبنای کدام اسناد و اطلاعات فنی، احتمال استفاده خریدار نفتا به عنوان خوراک واحدهای فوق الذکر را منتفی دانسته و با قاطعیت از تبدیل نفتای سنگین صادراتی ایران به بنزین پاتیلی سخن گفته است.
در مورد خبر رشد واردات بنزین به کشور در فروردین ماه 1395 به میزان 50 درصد به اطلاع می رساند برای این امور جای سئوال است که چگونه قبل از پایان فروردین ماه و در تاریخ 17 فروردین ماه سال جاری تهیه کننده خبر یاد شده، به این نتیجه گیری رسیده که واردات بنزین در این ماه 50 درصد رشد داشته و محاسبات خود را براساس چه شواهد و مدارکی انجام داده و این محاسبات تا چه میزان منطبق بر واقعیت است؟

در توضیح موضوع فوق لازم به یادآوری است که این امور همواره طبق نیاز کشور و براساس اعلام نیاز و مجوزهای لازم از نهادهای مربوطه به واردات بنزین مبادرت ورزیده و میانگین واردات صورت گرفته همواره کمتر از میانگین سهیمه وارداتی بوده است.

کد خبر 258877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =