توسعه مدیریت دارایی‎های فیزیکی نیازمند مشارکت تشکل‎های ذینفع است

مدیرکل نظام مدیریت دارایی‎ فیزیکی وزارت نفت، الزام‌های استقرار این نظام در صنعت نفت را برشمرد و گفت: توسعه این نظام نیازمند مشارکت همه تشکل‎های ذینفع و مستلزم کار گروهی، برنامه‎ریزی منظم و پیوسته و حمایت مدیران ارشد است.

به گزارش شانا، علیرضا اصل عربی، مدیرکل نظام مدیریت دارایی فیزیکی معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت با بیان این مطلب افزود: پس از ابلاغ نظام‌نامه مدیریت دارایی فیزیکی نفت در سال 93 از سوی وزیر نفت، عملیات اجرایی در شرکت‎ها و مجتمع‎های عملیاتی و غیرعملیاتی در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: این نظام‌نامه بر اساس استاندارد PASS55 که در سال ٢٠٠٨ به درخواست شرکت‎های بزرگ (که عمدتاً دارای تجهیزات عملیاتی گران‎قیمت و موثر در تولید بودند) تهیه شده، در بیشتر کشورهای نفتی و غیرنفتی دنیا ملاک صیانت از دارایی‎های فیزیکی است. این استاندارد با گذراندن دوره صلاحیت کاربردی در سال 2014 به استاندارد جهانی تبدیل و در قالب ISO55000 به شرکت‌ها عرضه شده است.

اصل عربی با بیان این‎که معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت با ایجاد یک ساختار سازمانی جدید با عنوان اداره کل نظام مدیریت دارایی‎های فیزیکی، سیاست‎گذاری، برنامه‎ریزی، هدایت و نظارت بر استقرار نظام مدیریت دارایی‎های فیزیکی صنعت نفت را عهده دار است، به فعالیت‎های انجام شده به منظور پیاده‎سازی این نظام در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: موانع پیاده‎‌سازی موفق نظام مدیریت دارایی‎های فیزیکی برای تاسیسات را می‎توان در بخش‌‎های فرهنگی، دانشی و عملیاتی شاهد بود که در بخش فرهنگی، توسعه این نظام به کار گروهی، برنامه‎ریزی منظم و پیوسته، تغییر بینش، آموزش و کارگردانی مدیران ارشد نیاز دارد و ما هنوز تا دستیابی به این نقطه، فاصله داریم.

وی در توضیح موانع دانشی و عملیاتی هم عنوان کرد: الگوهای دانشی موجود عموما کلی و در سطوح دانشگاهی بیان می‎شود و متناسب با کسب‎وکارهای مختلف ما بومی نشده و تا حد نیاز عملیاتی پاسخگو نیست؛ ضمن آنکه در بخش‎های عملیاتی نیز فعالیت‎های اجرایی مورد نیاز این نظام متناسب با بضاعت موجود (سازمانی و بودجه‎ای) در شرکت‎ها بنا نهاده می‎شود که کفایت لازم برای توسعه این نظام را ندارد.

اصل عربی تصریح کرد: پیاده سازی موفق نظام مدیریت دارایی‎های فیزیکی برای تاسیسات به یک سازمان کارآمد و بودجه مناسب نیاز دارد و برخی سازمان‌ها بدون این‌که سازمان را ارتقا و بودجه را افزایش دهند انتظار عملیاتی شدن این نظام را دارند.

ذینفعان اصلی توسعه نظام مدیریت دارایی‎های فیزیکی

مدیرکل نظام مدیریت دارایی فیزیکی معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، ذینفعان اصلی توسعه این نظام را دولت، دانشگاه‎ها، صاحبان دارایی، پیمانکاران، مشاوران، سازندگان، انجمن‎ها و رسانه‎ها اعلام کرد و افزود: توسعه این نظام منحصر به یک واحد یا یک صنعت نیست و مشارکت همه نهادها و تشکل‌های ذینفع را می‎طلبد.

وی با اشاره به نقش دولت در پیاده‎سازی و توسعه این نظام گفت: دولت باید ضوابط و آیین نامه‎های حاکمیتی و رگولاتوری را که شامل استانداردها و دستورعمل‎های اجرایی است تهیه و تدوین کند و همچنین قراردادهای همسان پیمانکاری، مشاوره، خرید خدمات و سایر را تحت عنوان "قرارداد تیپ" همسان سازی و در اختیار ذینفعان قرار دهد. ازسوی دیگر، دولت علاوه بر نرخ‎گذاری خدمات و همسان سازی نرخ‌ها، باید صلاحیت‎ گروه‎های ذیربط شامل مشاوران، کارشناسان، نرم افزارها و سایر نیازمندی‌های صلاحیتی را ارزیابی کند و در اختیار ذینفعان قرار دهد.

اصل عربی در خصوص عملکرد دانشگاه‎ها نیز در توسعه نظام مدیریت دارایی‎های فیزیکی صنعت نفت گفت: انجام پژوهش‎های کاربردی، تاسیس مراکز مشترک با صنعت نفت و ایجاد رشته‎های تحصیلی ذیربط از جمله مسائلی است که دانشگاه‎ها در این باره باید در دستور کار قرار دهند.

تاسیس مرکز دارایی‎های فیزیکی صنعت نفت در دانشگاه صنعت نفت

وی در ادامه از برنامه‎ریزی برای تاسیس مرکز دارایی‎های فیزیکی صنعت نفت در دانشگاه صنعت نفت بر مبنای تفاهمنامه‎ای که به تازگی با این دانشگاه امضا شده است خبر داد و درباره وظایف صاحبان و مالکان دارایی‎های فیزیکی در صنعت نفت توضیح داد: توسعه سازمانی، بودجه‎ریزی مناسب، سیستم‎دهی، دستورعمل‎های کارآمد، بهره‎مندی از خدمات مشاوران و ارزیابی و بازنگری مستمر از جمله فعالیت‎هایی است که در این زمینه باید به آن پرداخته شود.

مدیرکل نظام مدیریت دارایی فیزیکی وزارت نفت خاطرنشان کرد: توسعه سیستم مدیریتی بر اساس اصول مدیریت دارایی‎های فیزیکی، بهره‎مندی از خدمات مشاور، شکل‎دهی یک سازمان پایدار ستادی، توسعه قراردادها و تایید صلاحیت از جمله مسائل حائز اهمیتی است که پیمانکاران بخش دارایی‎های فیزیکی صنعت نفت باید به آن توجه کنند.

به گفته وی، مشاوران در بخش دارایی‎های فیزیکی صنعت نفت باید در این بخش فعالیت‎هایی از جمله اتصال به شبکه جهانی، ارتباط موثر با دانشگاه‌ها و مراکز علمی، تعیین یک متدولوژی مشخص و تعیین و فعالیت یک حوزه تخصصی را مدنظر قرار دهند تا بتوانند در این بخش اثرگذار باشند.

اصل عربی یادآور شد: سازندگان دارایی‎های فیزیکی صنعت نفت نیز برای پیاده‎سازی موفق نظام دارایی‎های فیزیکی در این صنعت باید به طراحی و ساخت با کیفیت متناسب با چرخه عمر، تحقیق و توسعه R&D)) در دوره بهره برداری، خدمات پشتیبانی در طول چرخه عمر و روزآمد کردن دستگاه‎ها بر اساس قابلیت اطمینان توجه جدی داشته باشند.

وی همچنین به نقش‎آفرینی انجمن‎های صنفی و علمی در این زمینه اشاره کرد و افزود: مشارکت در سیاست‎گذاری‎ها، برگزاری همایش‎ها، انتشار کتاب و مطالب مرتبط با دارایی‎های فیزیکی و تربیت نیروی متخصص به نقش‎آفرینی فعال انجمن‎ها در این زمینه کمک قابل توجهی می‎کند.

اصل عربی به ایجاد سرفصل‎های موضوعی، پیگیری مستمر برنامه‎ها، خبرسازی تخصصی و تحلیل و نقد نقاط ضعف و قوت این نظام در حوزه فعالیت رسانه‎ها هم اشاره کرد و گفت: رسانه‎ها برای فعالیت اثرگذار در مدیریت دارایی‎های فیزیکی باید بتوانند موضوعات مطرح شده در این بخش را به طرز شایسته‎ای مدیریت کنند.

اصل عربی با بیان اینکه استقرار نظام مدیریت دارایی‎های فیزیکی در سطح ملی یک فعالیت مستمر و همه جانبه است که با مشارکت همه ذینفعان امکانپذیر است، تاکید کرد: صاحبان دارایی، نقش اساسی برای این حرکت دارند.

وی ابراز امیدواری کرد که با یک جهش فرهنگی در این زمینه، شاهد دستاوردهای ملموس در سال‎های آینده باشیم.

کد خبر 280646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =