۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
  • کد خبر: 288731
قرارداد مطالعات جامع مخازن شش‌گانه نفت‎خیز جنوب امضا می‎شود

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب اعلام کرد: قرارداد مطالعات جامع مخازن شش‌گانه این شرکت در نمایشگاه بین‎المللی صنعت نفت با مشاوران داخلی امضا می‎شود.

به گزارش خبرنگار شانا، احمد محمدی ظهر امروز (چهارشنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ماه) در حاشیه نخستین روز بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت، ظرفیت تولید فعلی نفت این شرکت را بدون اجرای برنامه‌های توسعه‌ای، روزانه ۳.۵ میلیون بشکه نفت اعلام کرد و گفت: در صورت اجرای طرح‌های مطالعاتی، توسعه‌ای و نگهداشت و افزایش تولید در مخازن شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، در مجموع حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز به ظرفیت تولید این شرکت اضافه می‌شود.

وی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه‌ها و قراردادهای مختلفی که شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب پارسال با شرکت‌های داخلی و خارجی برای اجرا و تامین مالی پروژه‌های افزایش تولید در مخازن نفتی این شرکت امضا کرده است، گفت: در ۶ قراردادی که در این زمینه امضا شده است، شرکت‌های برنده در حال تجهیز کارگاه و استقرار دکل‌های حفاری هستند و به‌زودی عملیات سطح‌الارضی در این مخازن آغاز خواهد شد.

محمدی ادامه داد: افزون بر این، هم اکنون هشت بسته کاری طرح نگهداشت و افزایش تولید این شرکت نیز در مرحله برگزاری مناقصه است و به نظر می‌رسد تا کمتر از یک ماه دیگر برندگان این مناقصات مشخص شود، ضمن آنکه در چهار میدان نفتی که دارای ۸ تا ۹ مخزن هستند با مدل قراردادی خاص شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب تفاهمنامه‌هایی با شرکت‌ها و پیمانکاران داخلی منعقد شده که طرح‌های پیشنهادی توسعه برخی از این شرکت‌ها در شورای عالی مخازن به تصویب رسیده و امیدواریم امسال حداقل طرح توسعه دو میدان به مرحله امضای قرارداد برسد.

نفت‌خیز جنوب با همه توان به کمک هموطنان سیل‌زده آمد

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به بی‌سابقه بودن سیل اخیر در ۲۰ استان کشور اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی استان خوزستان و وجود شرکت‌ها و صنایع مختلف اگر پیشگیری و آماده‌سازی انجام نمی‌شد قطعا آسیب جدی به زیرساخت‌های شهری و صنایع استان وارد می‌شد.

وی ادامه داد: اما خوشبختانه با پیشگیری‌های به عمل آمده و تعامل موجود میان دستگاه‌های اجرایی توانستیم از آسیب جدی جلوگیری کنیم. به هر حال شرکت ملی مناطق نفت‌خیز با همه توان به کمک هموطنان مناطق سیل‌زده آمد.

محمدی با بیان اینکه ما هم‌اکنون در دو جبهه فعال هستیم، توضیح داد: جنگ اقتصادی علیه کشور برقرار است، بنابراین راهبری تولید و حفاظت از تاسیسات جزو وظیفه ذاتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است که باید تلاش کرد وقفه‌ای در تولید ایجاد نشود و همچنین در کمک به مناطق سیل‌زده با همه توان پای کار ایستادیم و کارنامه موفقی را رقم زدیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اظهار کرد: با توجه به اینکه در بحران سیل اخیر بخشی از تاسیسات و خطوط لوله به زیر آب رفت، بنابراین برای جلوگیری از نشت نفت و همچنین برای حفظ و صیانت از تاسیسات نفتی مجبور شدیم بخشی از چاه‌ها را ببندیم اما با وجود ظرفیت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب این مسئله تاثیری در سقف تولید نداشت و تاکنون صددرصد برنامه تولید محقق شده است.

وقفه‌ای در برنامه تولید نخواهیم داشت

به گفته وی، تحریم چیز خوبی نیست و ما با تمام توان مقابل تحریم ایستاده‌ایم. ممکن است مشکلاتی پیش روی صادرات پیش بیاید، اما ما وقفه‌ای در برنامه تولید نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در ادامه از طرح جمع‌آوری گازهای مشعل به‌عنوان اولویت نخست وزارت نفت طی سال‌های اخیر یاد کرد و افزود: در جمع‌آوری گازهای مشعل، دو قرارداد مهم با هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی مارون داریم که با اجرای آن، ٩٠ درصد گازهایی که در مناطق نفت‌خیز جنوب در حال سوختن است، جمع‌آوری می‌شود. امیدواریم عملیات اجرایی این طرح‌ها در نیمه نخست امسال آغاز شود.

محمدی ادامه داد: اولویت نخست نفت‌خیز این است که گازهای همراه مشعل در مناطق مسکونی به‌سرعت جمع‌آوری شود تا آسیب جدی به محیط‌زیست وارد نکند.

تامین مالی پروژه‌های نفت‌خیز از طریق انتشار اوراق منفعت

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به انتشار اوراق منفعت برای تامین مالی بخشی از پروژه‌های نفتی اشاره کرد و افزود: وزارت نفت  برای تامین مالی پروژه‌ها راه‌های مختلفی را در نظر گرفته است که یکی از آنها انتشار اوراق منفعت است که بخشی از آن انتشار پیدا کرده و تا به امروز موفق بوده است. بنابراین اجرای پروژه‌های مناطق نفت‌خیز جنوب از طریق همین اوراق تامین مالی خواهد شد و مشکلی برای شروع و اجرای پروژه‌ها به لحاظ مالی نداریم.

محمدی درباره طرح توسعه میدان کرنج گفت: پیرو توافقنامه اصولی میدان کرنج که با کنسرسیوم پرگس امضا شده بود، مذاکرات و تعامل همچنان ادامه دارد و امیدواریم بتوانیم عملیات اجرایی را آغاز کنیم. البته این میدان در حال تولید است و طرح تزریق گاز بر روی آن در حال اجراست، اما اگر این قرارداد نیز اجرا شود، توسعه میدان شتاب می‌گیرد.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: به‌طور طبیعی سالانه ١٠ درصد افت تولید در مخازن مناطق نفت‌خیز جنوب داریم که با اقدامات مختلف تعمیری، ظرفیت‌سازی، بهره‌مندی از پمپ‌های درون‌چاهی و ... در جهت جبران این مقدار افت تلاش می‌کنیم.

ایرانیان مرد روزهای سخت هستند

محمدی در پاسخ به خبرنگار «یومی یوری» ژاپن که پرسید چگونه در شرایط تحریمی، تولید و صادرات نفت را پیش می‌برید، گفت: برنامه منسجم و منظمی برای ما تهیه شده است و با همه توان برنامه تولید را پیش خواهیم برد، اما اینکه ما چطور می‌خواهیم در این شرایط سخت، تولید و صادرات داشته باشیم، روشی است که خاص ایرانیان است و قطعا اهداف را متناسب با شرایط روز دنبال خواهیم کرد.

وی ادامه داد: به هر تقدیر این یک جنگ تمام عیار علیه ایرانیان است. همان‌طوری‌ که در ۴۰ سال اخیر خدعه‌ها و دسیسه‌های دشمنان را خنثی کردیم با تلاش و مجاهدت فرزندان ایران‌زمین می‌توانیم سربلند بیرون آییم. به هر تقدیر مشکلاتی هست، اما به هر حال ایرانیان مرد روزهای سخت هستند.

محمدی یکی از تکالیف اصلی وزارت نفت به شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب را پرداختن به مقوله مسئولیت اجتماعی دانست و با بیان اینکه باید رضایت حداکثری مردم مناطق نفتی در نظر گرفته شود، افزود: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در حوزه مسئولیت اجتماعی هر گامی بردارد، سرمایه‌گذاری است نه هزینه‌کرد. مسئولیت اجتماعی، نقش حمایتی و پشتیبانی دارد و وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران به‌عنوان پشتیبان سازمان‌هایی که نقش اصلی در رفع کمبودها و عمران و آبادانی دارند، ایفای نقش می‌کند.

محمدی اظهار کرد: امسال به نام رونق تولید مزین شده است و با توجه به برنامه‌هایی که در صنعت نفت است و همچنین اهداف توسعه‌ای و افزایش و نگهداشت تولید، می‌توان رونق فضای کسب‌وکار و حمایت از سازندگان داخلی را در کشور ایجاد کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: صنعت نفت و حوزه انرژی کشور درگیر یک جنگ اقتصادی است و همه باید کمک کنیم فضای نشاط و امید در جامعه گسترش یابد تا دسیسه‌های دشمن نقش برآب شود.

کد خبر 288731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =