نقش تاثیرگذار شرکت‌های استارتاپی در صنعت نفت کشور

مدیرکل نظام تامین و تجاری‌سازی فناوری وزارت نفت با تاکید بر نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در صنعت نفت کشور خواستار همکاری سازنده و درخور توجه  این شرکت‌ها با مجموعه صنعت نفت کشور شد.

به گزارش خبرنگار شانا، پرویز سنگین امروز (جمعه، ۱۴ اردیبهشت‌ماه) در حاشیه سومین روز بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشستی با عنوان هم‌اندیشی فعالان اکوسیستم استارتاپی انرژی ایران گفت: بر اساس دستور وزیر نفت، پیگیری فعالیت‌های مجموعه استارتاپی به معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت سپرده شد تا فعالیت‌های صاحبان ایده بررسی و ارزیابی شود، همچنین اداره کل نظام تامین و تجاری‌سازی فناوری در این معاونت ماموریت یافت این موضوع را مدیریت کند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های مجموعه‌ استارتاپی کشور به لحاظ این‌که نوآوری‌های لازم را به صنعت نفت تزریق می‌کنند حائز اهمیت است، افزود: به دنبال این هستیم تا از تجربه‌های گذشته و کنونی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که به‌طور مشخص پیگیر مسائل مربوط به استارتاپ‌ها بوده‌اند، نهایت بهره را ببریم و این تجربه‌ها را برای تحقق اهداف پیش‌روی معاونت تامین و تجاری‌سازی، یکپارچه کرده و استفاده کنیم.

سنگین اظهار کرد: همه تلاش خود را به‌کار گرفته‌ایم تا هرچه سریع‌تر بتوانیم همکاری میان خودمان و مجموعه استارتاپی را برقرار کنیم، زیرا در این شرایط بحرانی که کشور با آن روبه‌روست نقش استارتاپ‌ها و راهکارهای ارائه‌شده از سوی آنها برای رفع چالش‌های موجود بدون‌شک راهگشا خواهد بود.

مدیرکل نظام تامین و تجاری‌سازی فناوری وزارت نفت یادآور شد: به این منظور برنامه‌های کوتاه‌مدتی در نظر گرفته شده است، اینکه در وهله نخست چه مجموعه‌هایی را می‌توان به عنوان استارتاپی انتخاب کرد و اینکه نیازهای خودمان را به آنها ارائه کنیم، همچنین در نظر داریم ظرف مدت سه ماه ابلاغیه وزیر نفت را در این باره بگیریم و در نیمه نخست امسال تکلیف استارتاپ‌ها را مشخص کنیم.

در ادامه این نشست، سیدمحمد صاحب‌کار خراسانی، رئیس مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در مجموعه نظام علمی و فناوری، پدیده‌های نوظهوری با عنوان شرکت‌های دانش‌بنیان شکل‌گرفته که تحقیق و پژوهش فعالیت اصلی این شرکت‌هاست.

وی در ادامه با بیان اینکه ۴ هزار و ۳۵۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور به رسمیت شناخته شده است، افزود: از این میزان حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ مورد از شرکت‌های دانش‌بنیان به‌نوعی مرتبط با حوزه انرژی و نفت و گاز است.

وی ادامه داد: قانونی با عنوان قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی مجلس شورای اسلامی و دولت به تصویب رسید که این قانون زمینه مناسبی برای فعالیت هر چه‌بهتر شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور را فراهم کرد.

به گفته صاحب‌کار خراسانی، بازار مهم‌ترین مسئله و مشکل پیش‌روی فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان است که اگر بتوانیم مسئله بازار را برای این شرکت‌ها حل‌وفصل کنیم مشکلات و موانع را تا حدودی برطرف خواهیم کرد.

وی ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت‌هایی را در چند محور داشته است که یکی از آنها بحث ورود شرکت‌ها به فهرست مشترک نفت است که به دنبال این هستیم تا شرکت‌های توانمند را در مدت‌زمان کوتاهی به این فهرست مشترک اضافه کنیم.

رئیس مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به موضوع ساخت بار نخست اشاره کرد و افزود: در این باره تجربه‌های موفقی انجام شده است که نمونه بارز آن فهرست ۱۰ قلم کالایی بوده است که جزو تجربه‌های ارزشمند صنعت نفت کشور به شمار می‌آید، بنابراین امیدواریم هرچه سریع‌تر مسیر مسئله ساخت بار نخست را باز کنیم، زیرا اگر این سد شکسته شود دیگر موارد راحت‌تر تحقق خواهد یافت.

اعلام آمادگی شرکت ملی نفت برای همکاری با استارتاپی

در ادامه ابراهیم طالقانی، سرپرست مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت با بیان اینکه جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها به‌خوبی تعریف نشده است، گفت: چالش و مشکل اصلی اینجاست که چرا برای انجام فعالیت‌ها و واگذاری کارها به شرکت‌های دانش‌بنیان به اندازه کافی موفق نبوده‌ایم. ظرفیت‌های کافی وجود دارد، اما توفیقات اندکی حاصل شده است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم این معضل را ریشه‌یابی کنیم این است که حرکت‌های خودجوشی شکل گرفته است، اما حمایت‌هایی که باید برای تداوم این شرکت‌ها به وجود آید به‌درستی به‌کار گرفته نشده است.

طالقانی یادآور شد: در ارتباط با همکاری فناورانه با دانشگاه‌ها سازوکارهای فراوانی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها وجود دارد، اما آن‌طور که باید و شاید کار انجام نشده است.

وی افزود: باید پیشنهادهای اجرایی و نه آرمان‌گرا برای رفع چالش‌ها انجام شود، بنابراین برای به‌کارگیری ظرفیت‌های به وجود آمده باید فهرستی از چالش‌ها را استخراج و برنامه‌ریزی برای رفع آنها انجام داد، باید استفاده بهینه و موثرتری را از شرکت‌های صاحب ایده داشته باشیم.

سرپرست مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت از اعلام آمادگی این شرکت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: شرکت ملی نفت آمادگی کامل برای استفاده حداکثری از توان موجود در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها را دارد.

وظیفه دولت تسهیل‌گری در فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان است

در ادامه این نشست، سعید پاک‌سرشت، مدیر امور پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز گفت: کسب‌وکارهای جدیدی در حال شکل‌گیری است و بی‌شک در این باره ورود بازیگران جدید با مقاومت‌هایی همراه خواهد بود.

وی ادامه داد: وظیفه دولت و حاکمیت است که در چنین مواردی تسهیل‌گری و تنظیم‌گری کند، زیرا این شرکت‌ها در شکل‌دهی اکوسیستم زحمات زیادی کشیدند تا اجزا و عناصر مختلف را جمع‌آوری کنند.

وی در ادامه به برخی مشکلات پیش روی فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: ما نیازمند بازنگری در قوانین و مقررات هستیم و باید فرآیند کاری را با این قوانین و مقررات درون سازمان یا شرکت را روان کنیم.

وی ادامه داد: انتظار ما از شرکت‌ها که عنوان دانش‌بنیان را یدک می‌کشند این است که زمانی ما می‌توانیم از عملکرد شما دفاع کنیم که عنوان دانش‌بنیان به‌درستی تبیین شده باشد. اگر شما به‌صورت واقعی به موضوع توسعه دانش بپردازید و محصولی ارائه کنید که جنبه‌های فناورانه در آن دیده شده باشد وجه تمایز شما با دیگر شرکت‌ها همین عنوان دانش‌بنیان خواهد بود.

کد خبر 288943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =