ارائه گزارش‌های پایداری مسئولیت اجتماعی بر اساس استانداردهای جهانی

دبیر چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت بر پیاده‌سازی گزارش‌های پایداری مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها بر اساس استانداردهای علمی تاکید کرد و گفت: ارائه این گزارش‌ها در حوزه مسئولیت اجتماعی چشم‌انداز روشنی از آینده را ترسیم می‌کند.

به گزارش خبرنگار شانا، سیدامیر طالبیان امروز (سه‌شنبه، پنجم شهریورماه) در آیین چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت در محل سالن همایش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ضمن بیان این مطلب گفت: بار دیگر فرصتی دست داد تا در چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت برای همدلی و هم‌راستایی حول محوری فراتر از وظایف ذاتی در بستری اخلاق‌مدارانه و مشارکت‌جویانه با عنوان «مسئولیت‌پذیری اجتماعی» گردهم آییم.

وی ادامه داد: پارسال با درک مسئولیت نسبت به ضرورت‌های شرایط کشور مندرج در بخشنامه مقام عالی وزارت مبنی بر رعایت صرفه‌جویی، همایش را برگزار نکردیم، اما فعالیت‌ها کماکان ادامه داشت.

دبیر چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت در ادامه به مجموعه گزارش‌های دریافتی شرکت‌های ذی‌نفع در همایش چهارم اشاره کرد و با بیان اینکه تعداد گزارش‌های دریافتی ۶۷ مورد است، گفت: خوشبختانه شرکت‌های دخیل در مقوله مسئولیت اجتماعی صنعت نفت‌ و گاز کشور اهتمام ویژه‌ای به ارائه گزارش‌های پیرامون این موضوع داشته‌اند به همین دلیل این موضوع سبب انگیزه مضاعف برای گردهمایی و نشست امروز شد.

طالبیان در ادامه به تعداد گزارش‌های پایداری واصله از سوی شرکت‌های فعال صنعت نفت و گاز اشاره و اظهار کرد: شرکت ملی گاز، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، شرکت‌های وابسته به شرکت ملی نفت، شرکت‌های خصوصی و پیمانکاری و پژوهشگاه صنعت نفت هر کدام به ترتیب ۲، ۵، ۳، ۱۱، ۴۵ و یک گزارش به دفتر دبیرخانه همایش ارائه کردند که این گزارش‌ها از سوی خبرگان صنعت نفت، کارشناسان و استادان دانشگاهی و در فضایی کاملا بی‌طرفانه تحلیل و بررسی شد و گزارش‌های برتر در پایان این همایش معرفی خواهند شد.

این مقام مسئول اظهار کرد: اصرار ما بر این است تا شرکت‌های فعال در صنعت نفت و گاز کشور گزارش‌های پایداری پیرامون مسئولیت اجتماعی را بر اساس استانداردهای علمی ISO۲۶۰۰۰ و بر اساس فرمت GRI ارائه کنند، زیرا این روند سبب خواهد شد تا ما از ابتدا در مسیر تراز بین‌المللی حرکت کنیم.

مشاور اجتماعی وزیر نفت با بیان اینکه هدف ما صرفا برگزاری همایش نیست، بلکه مصمم هستیم در فرآیند ترویج، توسعه و استقرار CSR در صنعت نفت و گاز یاری‌رسان یکدیگر باشیم، گفت: بدون شک برپایی این دست از نشست‌ها عرصه‌ای را برای یادگیری ایجاد خواهد کرد و شاید از همین باب پارسال جایگزین همایش، نشست‌های تخصصی منطقه‌ای در پارس جنوبی، اهواز، ماهشهر و مازندران با حضور و مشارکت فعال شرکت‌های استانی برگزار و تجربه‌ها و راهکارهای هر یک از شرکت‌ها پیرامون مقوله مسئولیت اجتماعی و نحوه عمل به آن بررسی و ارزیابی شد.

طالبیان افزود: در نظر داریم با نقد و بررسی موشکافانه گزارش‌های پایداری، برای بهبود فرآیندها در مسیر عمل به مسئولیت اجتماعی به یکدیگر کمک کنیم.

وی عنوان کرد: گزارش‌های پایداری حاوی موارد متعددی از جمله خلاقیت، ابتکارها و نوآوری‌ها، بهبود فرآیندها در اقدام‌های مسئولیت اجتماعی مبتنی بر شناسایی ذی‌نفعان، تشخیص نیازهای اولویت‌دار، پرهیز از خدمات‌رسانی مستقیم، جایگزینی الگوهای نوین در مدیریت انرژی همراه با صرفه‌جویی در منابع و کنترل آلودگی‌های زیست محیطی است.

طالبیان تصریح کرد: به همین دلیل موضوع‌های مورد بررسی در نشست‌ها دقیقا متناسب با چالش‌ها و مشکلات منتج از گزارش‌های پایداری تعیین شده و تعدادی از خلاصه همین گزارش‌ها در  نشست‌ها ارائه خواهد شد.

نظام‌نامه مسئولیت اجتماعی صنعت نفت به‌زودی ابلاغ می‌شود

دبیر چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت به تدوین سیاست‌ها و نظام‌نامه نحوه ایفای مسئولیت اجتماعی در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: نظام‌نامه مسئولیت اجتماعی از جهات متعدد در نشست‌های شورای معاونان وزارت نفت بررسی و ارزیابی شد که به‌زودی از سوی وزیر نفت برای اجرا به همه دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ می‌شود.

طالبیان تصریح کرد: همزمانی ابلاغ نظام‌نامه با برگزاری همایش قطعا نطقه عطفی برای مسیر آینده خواهد بود و همچنین متضمن مدیریت بهینه مطالبات و در نتیجه تنظیم روابط و تامین رضایتمندی فزاینده ذی‌نفعان شده و نتایج سازنده آن سبب شتاب بیشتر حرکت‌های توسعه و تولید در صنعت نفت خواهد شد.

 این مقام مسئول یادآور شد: این همایش گرچه بدون حامی مالی، دریافت وجه و برخی هزینه‌های پذیرایی است، اما با مشارکت جمعی و داوطلبانه شرکت‌ها برگزار می‌شود که این خود نماد و الگویی است از یک همایش مسئولانه و اثبات اینکه می‌شود از امکانات موجود هم با درک حس مسئولیت نسبت به مقتضیات زمانی این‌ گونه همایش برگزار کرد.

شایان یادآوری است، چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت عصر امروز به کار خود پایان می‌دهد.

کد خبر 292485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =