قرارداد برق‌دار کردن ۷۵ هزار حلقه چاه کشاورزی امضا شد

قرارداد برق‌دار کردن ۷۵ هزار حلقه چاه و تلمبه آب کشاورزی با ارزش ۱.۲ میلیارد دلار میان شرکت‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت و توانیر امضا شد.

به گزارش خبرنگار شانا، قرارداد برق‌دار کردن ۷۵ هزار حلقه چاه و تلمبه آب کشاورزی با ارزش ۱.۲ میلیارد دلار از محل منابع ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، بعدازظهر امروز (چهارشنبه، دهم مهرماه) میان محسن دلاویز، مدیرعامل شرکت‌ بهینه‌سازی مصرف سوخت و محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل شرکت توانیر امضا شد.

شرکت توانیر بر مبنای این قرارداد متعهد شده است در مدت سه سال، از طریق شرکت‌های توزیع برق نسبت به برق‌دار کردن ۷۵ هزار حلقه چاه کشاورزی در کل کشور اقدام کند و پیش‌بینی‌ها حاکی است با اجرای کامل این طرح، حداقل حدود ۷۵۰ میلیون لیتر در مصرف نفت‌گاز صرفه‌جویی می‌شود.

بر اساس این گزارش، در طرح برق‌دار کردن تلمبه‌ها و چاه‌های آب کشاورزی، دولت متعهد شده است به اشخاص حقوقی که در قالب سرمایه‌گذاران عامل صرفه‌جویی نسبت به برق‌دار کردن تلمبه‌ها و چاه‌های آب کشاورزی اقدام کنند، تا سقف ۱۶۵۰ میلیون دلار یا معادل ریالی آن به نرخ سامانه نیما در مدت هشت سال از محل نفت‌گاز جایگزین شده با برق پرداخت کند.

مدت زمان اجرای طرح تا سال ۱۴۰۲ و مدت زمان بازپرداخت تا پایان سال ۱۴۱۰ است و سرمایه‌گذاران می‌توانند به یکی از روش‌های اتصال به شبکه سراسری برق، استفاده از پنل خورشیدی یا توربین بادی و استفاده از ژنراتور گازسوز نسبت به برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی اقدام کنند.

طرح برق‌دار کردن چاه‌ها و تلمبه‌های آب کشاورزی دیزلی از جمله طرح‌های مصوب شورای اقتصاد است که در سال ۱۳۹۳ از محل بند ق تبصره ۲ قانون بودجه سالانه تعریف و در سال ۱۳۹۴ مطابق با ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و آیین‌نامه اجرایی آن اصلاح شد. آخرین مصوبه طرح در تیرماه امسال با توجه به ابراز تمایل شرکت توانیر برای ورود به طرح اصلاح شد.

بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، اعتبار ۱۶۵۰ میلیون دلاری مختص برق‌دار کردن ۱۰۰ هزار حلقه چاه یا تلمبه آب کشاورزی است که در صورت اجرای کامل طرح، حداقل یک میلیارد لیتر نفت‌گاز از چرخه مصرف حذف می‌شود. هم‌اکنون قرارداد مربوط به ۷۵ هزار حلقه چاه از مجموع ۱۰۰ هزار حلقه چاه موضوع طرح با توانیر به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران امضا شده است.

به گزارش شانا، بر اساس آمار اعلامی از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران، هم‌اکنون ۲۱۹ هزار حلقه چاه کشاورزی در کشور وجود دارد که مطابق مصوبه شورای اقتصاد، برق‌دار کردن ۱۰۰ هزار حلقه چاه هدف‌گذاری شده است.

کد خبر 293835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =