۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
  • کد خبر: 294234
گزیده‌های «نفتی» هفته

بازدید وزیر نفت از شرکت مهندسی و توربین مپنا، برگزاری پنجمین کنگره راهبردی نفت نیرو، خبر خوب افزایش حقوق برای کارکنان رسمی نفت شاغل در شمال و جنوب و سرانجام حادثه برای نفتکش ایرانی در دریای سرخ مختصری از گزیده‌های نفتی این هفته است.

به گزارش خبرنگار شانا، محور اصلی اخبار این هفته گزیده‌های نفتی را می‌توان «زنگنه» دانست. وزیر نفت این هفته از شرکت توربین‌سازی مپنا بازدید کرد، نمایشگاه جانبی پنجمین کنگره راهبردی نفت و نیرو را افتتاح کرد، پاسخگوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد و سرانجام پایان هفته با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد. زنگنه در دومین روز این هفته در حاشیه بازدید از شرکت مهندسی و توربین مپنا (توگا) خبر کناره‌گیری شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی‌آی) را از توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی اعلام  و تاکید کرد که شرکت پتروپارس به‌عنوان سومین عضو کنسرسیوم توسعه دهنده فاز ۱۱ به‌طور کامل این فاز را اجرا خواهد کرد و احتمال مذاکره با مپنا را برای ساخت سکوی فشارافزای این فاز رد نکرد. «موضوع فشارافزایی توسعه این فاز به مذاکرات با مپنا و بقیه شرکت‌ها بستگی دارد».

زنگنه در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هم گزارشی درباره نحوه فروش نفت و روند اجرایی پروژه‌های مربوط به این صنعت ارائه داد و در کنگره راهبردی نفت و نیرو هم بر ضرورت احتیاط در فروش نفت تاکید کرد و یادآور شد که دستگاه بابک زنجانی‌سنج ندارم.

وزیر نفت در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری وزارت نفت و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری هم عنوان کرد که امضای این تفاهم‌نامه، علاقه و اهتمام دو نهاد را به توسعه کاربرد فناوری نانو در صنعت نفت نشان می‌دهد.

کنگره نفت و نیرو: این هفته همچنین شاهد برگزاری پنجمین کنگره و نمایشگاه راهبردی نفت و نیرو بودیم که در آن مباحثی مانند افزایش تولید نفت ایران به مرز ۸ میلیون بشکه در روز، روابط مالی نفت و دولت، استارت‌آپ‌ها، ‌تامین مالی توسعه بخش‌های نفت و نیرو و ... بررسی شد. مهم‌ترین نشست تخصصی این کنگره بدون تردید «هشت میلیون بشکه تولید نفت؛ ضرورت، رویا یا واقعیت؟» بود که علی کاردر، مدیرعامل پیشین شرکت ملی نفت ایران درباره آن معتقد است: «تولید هشت میلیون بشکه با شرایط کنونی صنعت نفت ما قابل دستیابی و حتی طرح‌ریزی به نظر نمی‌رسد، اما با در نظر گرفتن ظرفیت‌های نفت ایران، این عدد رویایی هم نیست.»

لارس نوردام، سفیر نروژ در تهران که جزو معدود خارجی‌های حاضر در این کنگره بود، فرآیند توسعه انرژی در این کشور را تشریح کرد و توسعه بخش انرژی را سوای سیاست دانست و گفت: «با کنار گذاشتن ملاحظات سیاسی در سیاست‌گذاری نفت و گاز خود، باور داریم که یک تامین کننده قابل پیش‌بینی‌تر و مطمئن‌تر هستیم».

محمدحسین عادلی، دبیرکل پیشین مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف) هم به‌عنوان یکی از سخنرانان کلیدی در این نشست، بازار گاز را بررسی کرد و از روسیه و آمریکا به‌عنوان بازیگران بزرگ بازار گاز نام برد و گفت: نقش کنونی گاز مانند نقش نفت در قرن ۲۰ است و نقش نفت در جهان در حال کاهش است.

آخر هفته و «سابیتی»: نفتکش ایرانی SABITI متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران در نخستین ساعات روز جمعه (۱۹ مهرماه) دچار حادثه شد، در نخستین اطلاعیه شرکت ملی نفتکش ایران درباره این حادثه آمد که دو مخزن اصلی نفت در این کشتی آسیب دیده و نفت موجود در آن در حال خروج به دریای سرخ است. آخرین خبر از این نفتکش هم حاکی از این بود که این نفتکش راهی آب‌های خلیج فارس شده است.  خبر خوب درباره این حادثه هم این که کارکنان آن در صحت و سلامت هستند و در وضع ایمن قرار دارند. سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این حادثه ضمن ابراز نگرانی از آلودگی نشت نفت در آب‌های دریای سرخ اعلام کرد که مسئولیت این ماجراجویی خطرناک و اصابت موشک به نفتکش ایرانی به‌عهده عوامل این حادثه است. در چند ماه گذشته برخی اقدام‌های تخریبی دیگر نیز علیه نفتکش‌های ایران در دریای سرخ انجام شده که عوامل دخیل در این اقدام‌ها در حال بررسی است.

دیگر اخبار: افزایش سقف حقوق و مزایای مستمر کارکنان رسمی شمال و جنوب، تکمیل فاز نخست توسعه میدان نفتی آذر تا پایان امسال، تعیین تکلیف همه میدان‌های شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، نصب و راه‌اندازی ۶ سکوی جدید پارس جنوبی تا پایان امسال و بارگیری آخرین سکوی فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی و همچنین افزایش بی سابقه نرخ کرایه نفتکش برای صادرات نفت به آسیا، نگرانی دولت آمریکا درباره ظرفیت مازاد عرضه نفت، پایبندی ۳۰۸ درصدی ۱۱ عضو اوپک متعهد به توافق کاهش تولید و افزایش قیمت نفت به دلیل حادثه برای نفتکش ایرانی از دیگر اخبار قابل ذکر نفتی در هفته جاری بوده است. آخر اینکه، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تا پایان مهرماه، افزون بر رمز جاری کارت‌های هوشمند سوخت، ۴ رقم پایانی سمت راست کد ملی شخصی که نامش در پشت کارت سوخت درج شده به عنوان رمز کارت سوخت معتبر خواهد بود.

کد خبر 294234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =