ناوگان حمل و نقل شبکه انتقال گاز، نیازمند نوسازی است

مدیر هماهنگی عملیات شرکت انتقال گاز ایران گفت: با به‌کارگیری ۳۷ هزار کیلومتر خط لوله و بیش از ۲ هزار دستگاه ماشین‌آلات، روزانه حدود ۸۵۰ میلیون متر مکعب گاز در شبکه منتقل می‌شود؛ در حالی که بخش زیادی از این تجهیزات به نوسازی نیاز دارند.

به گزارش شانا، مجید مصدقی امروز (سه‌شنبه، ۲۶ آذرماه) در برنامه بزرگداشت روز حمل‌ونقل با اعلام اینکه شرکت انتقال گاز ایران یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های انتقال انرژی در منطقه است، گفت: این شرکت دارای ۳۷ هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز ۵۶ اینچ در قالب ۱۰ منطقه عملیاتی است و روزانه انتقال حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز را به عهده دارد.

وی رسالت شرکت انتقال گاز را حمل‌ونقل با روشی قانونمند توصیف کرد و ادامه داد: این شرکت با به‌کارگیری ۲ هزار و ۷۱۶ دستگاه ماشین‌آلات سبک، سنگین و ساختمانی یکی از بزرگ‌ترین ناوگان‌های حمل‌ونقل وزارت نفت به صورت پراکنده در سراسر کشور را در اختیار دارد و با توجه به اینکه شرکت انتقال گاز یک شرکت پویاست که گاز در آن بدون وقفه جریان دارد، موضوع حمل‌ونقل از ارکان جدایی‌ناپذیر آن به شمار می‌آید.

مدیر هماهنگی عملیات شرکت انتقال گاز ایران رسالت این شرکت را انتقال ایمن، پاک، مستمر و بهره‌ور گاز طبیعی عنوان کرد و با بیان اینکه این چهار رکن اصلی بر پایه حمل‌ونقل بنا نهاده شده‌اند، تصریح کرد: در وقوع سیلاب فروردین امسال، بخش زیادی از شبکه انتقال گاز در سه استانی بود که بیشترین درگیری و آسیب ناشی از وقوع سیل را داشتند، در آن شرایط عبور از بحران بدون بهره‌مندی از این ناوگان بزرگ و سربازان گمنامی که در این ناوگان بی ادعا ایثار می‌کنند، امکان‌پذیر نبود.

مصدقی درباره راهکارهای شرکت انتقال گاز برای مدیریت موضوع حمل‌ونقل و مشکلات آن توضیح داد: برای حل مشکلات، طرح استقرار مدیریت دارایی‌های فیزیکی را اجرا کرده‌ایم، زیرا این تعداد ماشین‌آلات با روش سنتی قابل مدیریت نیست، بنابراین در سال‌های اخیر پروژه‌های متعددی را کلید زده‌ایم. نخست، طرح استقرار سیستم مدیریت نگهداری است که اکنون مراحل نهایی کار را سپری می‌کند و بر اساس آن، از سال آینده ماشین‌آلات ما در یک سیستم سراسری پایش و مدیریت می‌شوند.

وی افزود: طرح بهره‌وری، استفاده بهینه از منابع و پروژه تخصیص ماشین‌آلات نیز با همکاری دانشگاه تهران انجام شده است تا بتوانیم از امکانات موجود به صورت بهینه استفاده کنیم، زیرا نگهداری ماشین‌آلات با قیمت‌ها و شرایط امروز، بسیار مهم است. از آنجا که شرکت انتقال گاز، شرکتی رو به توسعه است و طول خطوط لوله آن در افق ۱۴۰۴ به ۷۵ هزار کیلومتر خواهد رسید باید از امکانات موجود بهترین استفاده را داشته باشیم.

مدیر هماهنگی عملیات شرکت انتقال گاز از اجرای طرح LCC به‌عنوان یکی از روش‌های مهم این شرکت برای مدیریت ماشین‌آلات بر مبنای چرخه عمر یاد کرد و ادامه داد: شرکت‌های عملیاتی موظف‌اند به هر طریق ممکن وظیفه خود را انجام دهند. با توجه به سهم ۷۵ درصدی گاز در سبد انرژی کشور، ما در هر شرایطی باید گاز را از درون خطوط لوله عبور دهیم، با توجه به این موضوع برای اجرا کردن بخشنامه ممنوعیت خرید کالا از خارج کشور، اگر قرار باشد کالایی را نخریم، ابتدا باید نمونه داخلی آن را داشته باشیم.

مصدقی درباره برون‌سپاری در صنعت انتقال گاز توضیح داد: به محض اینکه درباره توسعه صحبت می‌کنیم حرف از برون‌سپاری می‌شود در حالی که هنوز سیاست‌گذاری آن ایجاد نشده است، ضمن آنکه شرکت‌هایی مانند شرکت انتقال گاز، شبیه آتش‌نشانی و امداد هستند، بنابراین ما نمی‌توانیم همه اختیار و ابتکار عمل خود را به برون‌سپاری معطوف کنیم.

وی یادآور شد: حدود ۷۰ درصد ماشین‌آلات ما فرسوده و نیازمندنوسازی است تا حداقل‌ها را برای شرایط اضطراری داشته باشیم.

کد خبر 296718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =