سومین سکوی فازهای ۲۲ تا۲۴ پارس جنوبی به بهره‌برداری رسید

قائم مقام طرح توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی از بهره‌برداری و ارسال گاز تولیدی سومین سکوی این طرح به پالایشگاه خشکی خبر داد.

به گزارش شانا، به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، علی‌اصغر صادقی، ظرفیت برداشت روزانه گاز از سکوی فاز ۲۳ را ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب (۱۴ میلیون مترمکعب) عنوان کرد و گفت: مشعل سکوی ۲۳ پس از تکمیل مراحل هوک‌آپ و راه‌اندازی، با بازشدن و جریان‌دهی به چاه‌ها روشن شد و این سکو، یکشنبه (۱۵ دی‌ماه) با ارسال پایدار گاز به پالایشگاه ساحلی فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه سکوی فاز ۲۳، با رعایت همه الزامات و دستورعمل‌های ایمنی و از سوی متخصصان داخلی عملیاتی شده، اظهار کرد: با توجه به تلاش‌های شبانه‌روزی گروه راه‌اندازی در راستای افزایش ظرفیت تولید گاز و تامین حداکثری نیازهای مصرفی مردم در زمستان، همه فعالیت‌های هوک‌آپ و راه‌اندازی سکوی فاز ۲۳ با وجود شرایط ناپایدار آب و هوا، در مدت دو هفته کاری به پایان رسید و این سکو عملیاتی شد.

قائم مقام طرح توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴، با یادآوری تولید روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز از دو سکوی مرحله نخست این فازها در سال گذشته گفت: تولیدی شدن سکوی ۲۳، ظرفیت برداشت گاز از بخش فراساحل فازهای ۲۲ تا ۲۴ را به روزانه ۴۲ میلیون مترمکعب افزایش داده و به این ترتیب سه سکو از چهار سکوی این فازها هرکدام با ظرفیت ۱۴.۲ میلیون مترمکعب گاز هم‌اکنون در حال بهره‌برداری هستند.

صادقی افزود: ظرفیت برداشت گاز در هر یک از این سکوها به منزله تولید روزانه ۱۴ میلیون مترمکعب گاز شیرین، ۲۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۱۰۰ تن گوگرد و سالانه ۲۵۰ هزار تن گاز مایع و ۲۵۰ هزار تن اتان خواهد بود.

آغاز بهره‌برداری از آخرین سکوی طرح فازهای ۲۲ تا۲۴؛ به‌زودی

عبدالله مهرابی، رئیس بخش فراساحل فازهای ۲۲ تا۲۴ پارس جنوبی نیز درباره آخرین وضع چهارمین سکوی این فازها اظهار کرد: پیشرفت عملیات نصب اتصالات و راه‌اندازی سکوی ۲۴B در دریا به بیش از ۳۰ درصد رسیده و این سکو نیز به‌زودی راه‌اندازی و در مدار تولید قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: فعالیت‌های هوک‌آپ و راه‌اندازی این سکو تا آغاز بهره‌برداری و ارسال گاز به پالایشگاه به‌منظور شتاب بخشیدن در تامین سوخت زمستانی کشور ادامه دارد.

رئیس بخش فراساحل فازهای ۲۲ تا۲۴ پارس جنوبی با بیان اینکه با تکمیل راه‌اندازی و بهره‌برداری از سکوی ۲۴B، همه عرشه‌های تولیدی این طرح، عملیاتی می‌شوند، گفت: این سکو که با رکوردی بی‌نظیر سه روز پس از سکوی سوم فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی در دریا نصب شده بود، با ظرفیت مشابه سکوی ۲۳، به‌زودی عملیاتی و متعاقب آن کل زنجیره تولید در مرحله دوم این طرح با ظرفیت برداشت تولید روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز کامل می‌شود.

کد خبر 297384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =