۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
  • کد خبر: 297734
گزیده‌های نفتی هفته

افتتاح فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید، اطمینان وزیر نفت به نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تامین سوخت کم سولفور، تامین سوخت مورد نیاز مناطق سیل‌زده و کاهش قیمت نفت را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

زنگنه در بهارستان: وزیر نفت که این هفته برای پاسخگویی به پرسش نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره تولید سوخت کم‌سولفور به صحن علنی مجلس رفته بود به بهارستان‌نشینان این اطمینان را داد که مشکل مربوط به سوخت با سولفور کم سبب ایجاد اختلال در کشتیرانی نشده و نمی‌شود و فعلا می‌توانیم نیاز کشتی‌های اقیانوس‌پیما را با سوخت با سولفور زیر نیم درصد تامین کنیم. توضیحات وزیر نفت نمایندگان را قانع کرد. زنگنه همچنین این هفته در پیامی ضمن تسلیت در پی وقوع حوادث اخیر در کشور، با بازماندگان جانباختگان این حوادث ابراز همدردی کرد.

از دیگر اخبار این هفته صنعت نفت می‌توان به زمینه تجمیع فعالیت‌های بیمه‌ای شرکت ملی نفت اشاره کرد که بر اساس آن دستورعمل تجمیع همه فعالیت‌های مرتبط با موضوع بیمه در سطح شرکت ملی نفت ایران که آذرماه امسال از سوی مدیرعامل این شرکت ابلاغ شد، وارد فاز اجرا شد. حال که بحث بیمه مطرح است این را هم باید گفت که کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت که قرار است بهمن‌ماه امسال از سوی موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی برگزار شود، در سومین محور خود چگونگی پررنگ تر شدن نقش شرکت‌های بیمه ای در صنعت نفت را بررسی کرد.

شرکت ملی نفت ایران که در پی سیل امسال در کنار مردم مناطق سیل زده به‌ویژه استان خوزستان حضور پررنگی داشته است در تازه‌ترین خبر اعلام کرد که اسناد واگذاری ۳۳۳۳ حواله آهن‌آلات مورد نیاز برای بازسازی مناطق سیل‌زده اهواز، کارون، باوی، حمیدیه، دشت‌آزادگان، شادگان و هویزه از سوی شرکت ملی نفت ایران به فرمانداران مناطق سیل‌زده استان خوزستان تحویل شد.

سه خبر این هفته درباره میدان‌های مشترک هم حکایت از آن دارد که تحقق تولید نهایی از میدان مشترک آذر به میزان روزانه ۶۵ هزار بشکه نفت‌خام برای اواخر اسفندماه امسال هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی شده است، ظرفیت برداشت نفت از میدان یاران شمالی با نصب حداقل ۶ پمپ درون‌چاهی تا پایان سال افزایش می‌یابد و سکوی سرچاهی S۱ میدان سلمان که با بهره‌مندی از توان داخلی ساخته شده است در یارد خرمشهر بارگیری شد. دو میدان نخست با عراق و میدان سلمان نیز با امارات مشترک است.

پتروشیمی نماد صنعت: فاز دوم پتروشیمی تخت‌جمشید ماهشهر این هفته افتتاح شد. سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری که برای این مراسم به ماهشهر رفته بود پتروشیمی را نماد واقعی یک صنعت دانست و یادآوری کرد صنعت پتروشیمی کشور به پیشرفت‌های ارزشمندی دست یافته و مؤلفه‌های یک صنعت واقعی، پایدار و پویا از جمله لایسنس‌ها، فرمولاسیون، طراحی و بهینه‌سازی در این صنعت به دست متخصصان داخلی انجام می‌شود. بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی هم به‌عنوان میزبان این مراسم حضور بخش خصوصی هوشمند در طرح‌های جهش سوم این صنعت را چشمگیر دانست و گفت که در ریل‌گذاری جهش سوم پتروشیمی به سمت کیفی‌سازی بیشتر صنعت حرکت می‌کنیم. مدیرعامل پتروشیمی تخت جمشید هم این خبر را داد: «با افتتاح فاز دوم این پتروشیمی، صنایع لاستیک‌سازی ایران از واردات مواد اولیه بی‌نیاز شد.»

هدف طراحی و ساخت فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی تولید سالانه ۵۵ هزار تن «پلی بوتادین رابر»، ۲۰ هزار تن لاتکس، ۵ هزار تن «اس‌تی‌پی» و ۱۸ هزار تن «پلی بوتادین رابر» گرید Hips است. تولید پتروشیمی تخت جمشید در صنایع تکمیلی پتروشیمی به‌ویژه برای تأمین مواد اولیه صنایع تایر و لاستیک‌ استفاده می‌شود.

اطمینان سوخت رسانی: شرکت ملی گاز و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پی جاری شدن سیل در استان سیستان و بلوچستان و استان کرمان به اهالی این مناطق اطمینان دادند سوخت مورد نیاز آنها قابل تامین است. مدیر وقت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان، از ارسال محموله ۱۲ هزار لیتری نفت سفید برای ۲۰۰ خانوار روستاهای سیل‌زده منطقه زابل در استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت که از ۴۰ روز گذشته نزدیک به ۲ میلیون لیتر نفت سفید در منطقه زاهدان توزیع شده است و سخنگوی شرکت ملی گاز ایران هم اعلام کرد که شبکه گاز در مناطق سیل‌زده استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان مشکلی ندارد و پایدار است.

شرکت ملی گاز همچنین اوایل این هفته اعلام کرد که مصرف خانگی و تجاری گاز طبیعی با عبور از مرز روزانه ۵۷۳ میلیون مترمکعب، رکورد تازه‌ای ثبت کرده است و یادآوری کرد که ادامه این روند سبب ایجاد محدودیت برای گازرسانی به بخش‌های صنعتی و نیروگاهی می‌شود.

آغاز گازسوز کردن رایگان خودروها ۲ هفته دیگر، بومی سازی احداث ایستگاه‌های سیار تقلیل فشار گاز ورودی شهرها و مشارکت کارکنان شرکت ملی گاز در ساخت ۱۵ واحد مسکونی برای سیل‌زدگان از دیگر اخبار این هفته دو شرکت گاز و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بوده است.

اوپکی‌ها و بازار نفت: نیاز آمریکا به نفت خاورمیانه همچنان مورد بحث تحلیل‌گران است، هلیما کرافت، از مدیران بانک آربی‌سی کانادا با بیان اینکه  نفت کالایی است که در سطح جهانی معامله می‌شود و اختلال در خاورمیانه، بر قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد، یادآور شد که نفت این منطقه همچنان اهمیت دارد. ما همچنان در آمریکا واردات نفت داریم، به‌ویژه انواع سنگین‌تر نفت.

فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هم این هفته اعلام کرد که انتظار داریم رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۰ میلادی اندکی بیش از یک میلیون بشکه در روز باشد. وی در عین‌حال گفت که عرضه فراوان و ضعف تقاضای جهانی، جلو رشد قیمت نفت در سال ۲۰۲۰ میلادی را می‌گیرد.

از اعضای اوپک هم خبر اینکه وزیر انرژی امارات پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی نفت‌خام در سال جاری میلادی بهبود خواهد یافت، وزیر نفت گینه استوایی اعلام کرد که تولید نفت این کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در سال جاری میلادی ۲۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد، وزیر انرژی عربستان هم عنوان کرد که در شرایط افزایش تنش بین ایران و آمریکا، عربستان برای ثبات بازار نفت تلاش می‌کند و در پی قیمت پایدار نفت و رشد تقاضاست و در نهایت دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گفت که مشارکت اوپک و متحدانش فراتر از کاهش تولید نفت دوام خواهد داشت.

قیمت جهانی نفت هم که در پی شهادت سردار سلیمانی به به مرز ۷۱ دلار رسیده بود در هفته جاری با کاهش همراه شد و به نزدیک ۶۵ دلار برای هر بشکه رسید، تحلیل‌گران کاهش تنش بین ایران و آمریکا و همچنین بیم از اینکه توافق اولیه تجاری بین آمریکا و چین نتواند سبب افزایش تقاضای نفت شود، دلیل کاهش قیمت نفت عنوان کردند.

پیشنهاد هفته: اگر می‌خواهید در جریان اجرای قراردادهای توسعه فناورانه ۶ میدان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی منتخب کشور قرار بگیرید می‌توانید این گزارش را «یافته‌های جدید در مطالعات ازدیاد برداشت ۶ میدان مناطق نفت‌خیز جنوب» را اگر نخواندید، بخوانید.

کد خبر 297734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =