۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۵
  • کد خبر: 301329
احتمال پیوستن نروژ به توافق جامع کاهش عرضه نفت

وزیر نفت و انرژی نروژ اعلام کرد که احتمال دارد نروژ هم در صورت موافقت دیگر تولیدکنندگان بزرگ، تولید نفت خود را کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از اسلو، نروژ، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت و گاز اروپای غربی، روز شنبه (۱۶ فروردین‌ماه) اعلام کرد که در صورت توافق بزرگ‌ترین تولیدکنندگان جهان برای کاهش عرضه، دولت نروژ نیز کاهش تولید نفت این کشور را بررسی می‌کند.

تینا برو، وزیر نفت و انرژی نروژ گفت: اگر جمعی از تولیدکنندگان موافقت کنند تولید را به مقدار قابل توجهی کاهش دهند، نروژ نیز در صورت حمایت مدیریت منابع و اقتصاد این کشور، بی‌شک کاهش یک‌جانبه تولید را در نظر خواهد گرفت.

وی بدون ارائه توضیحی درباره رقم احتمالی کاهش تولید این کشور گفت: نروژ با دیگر کشورهای تولیدکننده نفت در حال گفت‌گو بوده است.

 نروژ حدود ۲ درصد تقاضای جهانی نفت را تأمین می‌کند.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در تاریخ ۳۰ مارس ( دوشنبه، 11 فروردین‌ماه) ۲۱ دلار و ۶۵ سنت برای هر بشکه رسید که کمترین مقدار در ۱۸ سال اخیر است. این قیمت به امید توافق جهانی جدید برای کاهش تولید نفت، اکنون اندکی بالات از ۳۰ دلار برای هر بشکه معامله می‌شود.

به گزارش شانا، کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در قالب گروه اوپک پلاس در حال رایزنی برای رسیدن به توافقی جامع برای کاهش عرضه نفت به‌منظور جلوگیری از ادامه کاهش شدید قیمت‌های این کالای راهبردی هستند.

یک منبع سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پس از توئیت اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره توافق احتمالی روسیه و عربستان برای کاهش روزانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون بشکه‌ای با هدف احیای بازار نفت گفت: اعضای اوپک و همپیمانانش در حال کار روی توافقی برای کاهش عرضه بی‌سابقه معادل ۱۰ درصد عرضه جهانی نفت خام هستند.

با این حال، واشنگتن هنوز تعهدی برای پیوستن به این تلاش‌ها نداده است؛ یک مقام اوپکی اعلام کرد که آمریکا باید از سهم تولید شیل اویل در توافق برای کاهش عرضه مشارکت کند.

یک مقام دیگر اوپک اعلام کرد برای کاهش عرضه‌ روزانه بیش از ۱۰ میلیون بشکه باید از کشورهای خارج توافقنامه همکاری کشورهای عضو و غیرعضو اوپک موسوم به اوپک‌پلاس کمک گرفته شود.

کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، کانادا، نروژ و برزیل در توافقنامه همکاری اوپک پلاس حضور ندارند.

کد خبر 301329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =