۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵
  • کد خبر: 302102
گزیده‌های نفتی هفته

منفی شدن شاخص نفت خام دبلیوتی‌آی، واکنش رئیس‌جمهوری و وزیر نفت به دوشنبه سیاه نفت، وضع سفید خارک و آغاز تعمیرات خطوط لوله واردات گاز ایران در خاک ترکیه را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

دوشنبه سیاه دبلیوتی‌آی: صنعت نفت این هفته شاهد یک پدیده هیجان‌انگیز و تاریخی بود؛ منفی شدن شاخص دبلیوتی‌آی. پدیده‌ای که اگرچه از نگاه جواد یارجانی، مدیر اسبق مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت مسبوق به سابقه است، اما برای ساعاتی نفس‌ها را در سینه حبس کرد. قیمت نفت‌ خام دبلیوتی‌آی ۲۰ آوریل که به دوشنبه سیاه نفت تعبیر شده است تا منفی ۴۰ دلار پایین رفت و در نهایت با قیمت ۳۷ دلار و ۶۳ سنت بسته شد. سعید خوشرو، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران دلیل اصلی این رویداد را فرارسیدن Expiration Date (آخرین روز معاملات هرماه) در شرایطی که  بیش از ۷۰ درصد ذخایر کوشینگ پر شد، عنوان کرد و منفی شدن شاخص دبلیوتی‌آی را بر قیمت نفت صادراتی ایران بی‌تأثیر دانست و تأکید کرد: عمده بازار نفت ایران شرق آسیاست که میانگین قیمت آن بر مبنای نفت خام‌ دوبی و عمان است. همچنین قیمت نفت خام ایران در بازار اروپا بر مبنای Ice Bwave تعیین می‌شود.

وزیر نفت هم به این رویداد تاریخی در حاشیه هیئت دولت و با توصیف بی‌سابقه خواندن آن واکنش نشان داد و عنوان کرد که حل مسائل مربوط به بازار نفت در شرایط کنونی نیازمند همراهی جهانی است و تولیدکنندگان برای بقا باید با هم همکاری کنند، به‌ویژه تولیدکنندگانی که هزینه بیشتری برای تولید نفت می‌پردازند. زنگنه این را هم گفت که اوپک به تنهایی نمی‌تواند مشکل بازار نفت را حل کند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری هم نتوانست از کنار این رویداد بگذرد و اینگونه عنوان کرد: «همه کشورهای نفت‌خیز از جمله ما ضرر می‌کنیم، البته ضرر بعضی‌ها خیلی بالاست و ضرر ما خیلی کمتر. امروز دیدم که بعضی‌ها تیترهایی را انتخاب کردند، مثل اینکه این اتفاق یک موفقیت بزرگ برای ما بوده و یک شکست بزرگ برای بعضی است، در حالی که برای همه مشکل ایجاد کرده است.»

قیمت نفت خام برنت و سبد نفتی اوپک تحت تاثیر این رویداد و مازاد بیش از ۲۰ میلیونی عرضه از ۲۰ دلار پایین‌تر رفت و سبد نفتی اوپک به ۱۲ دلار رسید. بازار نفت امیدوار است با اجرای کاهش توافق اوپک و غیراوپک از اول ماه مه (۱۲ اردیبهشت‌ماه) وضع اندکی بهبود یابد، اگرچه منابع مختلف از جمله آژانس بین‌المللی انرژی، کاهش توافق شده را برای متوازن کردن بازار نفت کافی نمی‌دانند.

خارک سفید است: از هیجانات بازار نفت که بگذریم، در زمینه مقابله با کرونا خوشبختانه این هفته اعلام شد «با انجام اقدام‌های پیشگیرانه از شیوع ویروس کرونا از سوی مسئولان و اهالی جزیره خارک، وضعیت خارک در حالت سفید قرار دارد.» معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران همسو با این موضوع از تمام کارکنان اقماری در مناطق عملیاتی خواست اطلاعات خود را در سامانه غربالگری، پایش و پیگیری بیماری کووید ۱۹ سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ثبت کنند و مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت هم بر ضرورت ثبت اطلاعات کارکنان در سامانه پایش کرونا تأکید کرد.

از دیگر اخبار این هفته نفت می‌توان به آغاز عملیات حفاری نخستین حلقه چاه اکتشافی – تحدیدی در سازندهای کنگان و دالان بخش شرقی میدان گازی پارس جنوبی (ساختمان یلدا) اشاره کرد که مدیر مهندسی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس آن را اعلام کرد. حالا که بحث پارس جنوبی مطرح است این را هم باید گفت که مدیرعامل گروه پتروپارس عنوان کرد حفاری پنج حلقه چاه فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از نصب جکت این فاز اواخر بهار یا اوایل تابستان انجام می‌شود. جکت این فاز طبق گفته مسعودی، اکنون در مرحله مقدماتی برای بارگیری است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب هم این هفته، طرح‌ نگهداشت و افزایش تولید نفت را ضامن رونق صنعت حفاری دانست و تأکید کرد: باوجود شرایط پیچیده و دشوار کنونی صنعت نفت ایران و جهان و به‌ویژه شرایط دشوار مالی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و تحریم‌ها، برخلاف بسیاری از شرکت‌های بزرگ نفتی جهان، نه یک‌ نفر از کارکنان صنعت نفت و حفاری ایران شغل خود را از دست داده است و نه در پرداخت دستمزدها تأخیر داشته‌ایم.

ویروس کرونا و کار جهادی: به سراغ اخبار گاز برویم؛ مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران این هفته از آغاز تعمیرات خطوط لوله واردات گاز ایران در خاک ترکیه خبر داد و اعلام کرد این تعمیرات چند هفته طول خواهد کشید. واردات گاز ترکیه از ایران به‌دلیل انفجار خط لوله در خاک ترکیه ۱۲ فروردین‌ماه امسال متوقف شد. مهدی جمشیدی‌دانا همچنین این هفته از روند صعودی افزایش مصرف گاز طبیعی  به دلیل افت دمای هوا در برخی استان‌های کشور در فروردین‌ماه امسال گفت: «فروردین‌ماه امسال مقدار مصرف  گاز طبیعی خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده ۳۴۹ میلیون مترمکعب، مصرف صنایع عمده ۱۲۲ میلیون مترمکعب و مصرف نیروگاه‌ها ۱۴۲ میلیون مترمکعب در روز بوده است.»

یک خبرخوب هم این هفته در بخش گاز داشتیم و آن اینکه مهندسان فاز ۱۲ مجتمع گاز پارس جنوبی همگام با دیگر جهادگران عرصه مبارزه با ویروس کرونا، موفق به ساخت تعدادی دستگاه اکسیژن‌ساز و تب‌سنج ویژه شدند.

ابلاغ سند سیاست‌های کلی و الزامات نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی صنعت نفت، افتتاح پروژه‌های عمرانی در استان فارس و قدردانی رئیس‌جمهوری از خدمات اجتماعی وزارت نفت، تعدیل سهمیه سوخت جانبازان و آغاز عملیات اجرایی طرح GTPP اسلام‌آباد غرب در آینده نزدیک از دیگر اخبار این هفته صنعت نفت بود.

پیشنهاد هفته: اگر می‌خواهید بدانید در دوشنبه سیاه نفت چه اتفاقی افتاد، گفت‌وگوی «مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران از دوشنبه پرحادثه نفت می‌گوید» و گزارش «دبلیوتی‌آی، ۲۰ آوریل و آنچه گذشت» را از دست ندهید.

کد خبر 302102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =