۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹
  • کد خبر: 302162
صادرات نفت روسیه از بنادر غربی در ماه مه نصف می‌شود

روسیه پس از توافق اوپک پلاس نیمی از صادرات نفت خام خود از بنادر غربی را در ماه مه امسال متوقف می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، روسیه در نظر دارد نیمی از صادرات نفت خود را از بنادر بالتیک و دریای سیاه در ماه مه، طبق نخستین برنامه بارگیری برای محموله‌های نفت خام، متوقف کند؛ دلیل این کاهش، مشارکت روسیه در توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و دیگر تولیدکنندگان اصلی جهانی نفت در ماه جاری میلادی (آوریل) است.

میانیگن صادرات روسیه در ماه آینده از دو بندر بالتیک و نووروسیسک در دریای سیاه در مجموع یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود که در مقایسه با صادرات روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای ماه  آوریل، نشان‌دهنده کاهش است.

توافق اعضای ائتلاف اوپک پلاس برای مجموع کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از یکم ماه مه سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۲ اردیبهشت‌ماه ۹۹) برای یک بازه زمانی اولیه به‌مدت دو ماه آغاز می‌شود که پایان این بازه ۳۰ ژوئن امسال (۱۰ تیرماه ۹۹) خواهد بود، سپس برای یک بازه زمانی ۶ ماهه دیگر از یکم ژوئیه (۱۱ تیرماه ۹۹) تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ (۱۱ دی‌ماه ۹۹) کاهش عرضه روزانه ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه خواهد بود، سپس در بازه زمانی سوم از یکم ژانویه ۲۰۲۱ (۱۲ دی‌ماه ۹۹) تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ (۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱) کاهش عرضه روزانه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه می‌شود.

به گزارش شانا، قیمت نفت خام برنت و وست تگزاس اینترمدیت (WTI)  دیروز (جمعه، پنجم اردیبهشت‌ماه) به ترتیب ۲۱ دلار ۳۰ سنت و ۱۶ دلار و ۱۵ سنت به ازای هر بشکه بود.

در حالی که چند روز به زمان آغاز اجرای توافق کاهش عرضه نفت اوپک پلاس باقی مانده است، تولیدکنندگان در حال بررسی اقدام‌های دیگری برای جلوگیری از افت بیشتر قیمت‌های جهانی نفت خام هستند.

کابینه عربستان سعودی روز سه‌شنبه (دوم اردیبهشت‌ماه) در بیانیه‌ای اعلام کرده بود آماده انجام هرگونه اقدامی برای ثبات‌بخشی به بازارهای جهانی نفت خام با دیگر تولیدکنندگان نفت و اعضای اوپک و متحدانش موسوم به اوپک پلاس است.

روسیه همچنین از امکان تعدیل رقم کاهش تولید در توافق اوپک پلاس در صورت نیاز خبر داد.

با این حال، دیمیتری پسکوف روز چهارشنبه (سوم اردیبهشت‌ماه) اعلام کرد که هنوز برای نتیجه‌گیری درباره گام‌ها و اقدام‌های جدید احتمالی به‌منظور جلوگیری از افت قیمت‌های جهانی نفت خام پیش از اجرای توافق کاهش عرضه کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک پلاس در یکم ماه مه (۱۲ اردیبهشت‌ماه) زود است.

سخنگوی کاخ کرملین گفت: ما ارزیابی‌ها را باید به زمان آغاز مرحله اجرایی توافق کاهش عرضه اوپک پلاس واگذار کنیم و تا آن زمان منتظر بمانیم.

شرکت‌های نفتی روسیه اکنون در حال آماده‌ شدن برای بزرگ‌ترین کاهش تولید خود هستند، این موضوع می‌تواند منجر به تعطیل شدن دائمی برخی میدان‌های نفتی شود.

کد خبر 302162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =