هدف تعمیق کاهش تولید ریاض شتاب‌بخشی به روند احیای بازار نفت است

وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که برنامه تعمیق کاهش تولید ریاض با هدف سرعت بخشیدن به بازگشت توازن به بازارهای جهانی نفت تدوین شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دوبی، عبدالعزیز بن سلمان اعلام کرد که برنامه تشدید کاهش تولید عربستان برای سرعت بخشیدن به از بین بردن مازاد عرضه جهانی نفت و بازگرداندن توازن به بازار تنظیم شده است.

روز دوشنبه (۲۲ اردیبهشت‌ماه)، عربستان در بیانیه‌ای غافلگیرانه اعلام کرد که بر اساس آن، ریاض به‌صورت داوطلبانه، کاهش تولید نفت این کشور را در ماه ژوئن روزانه یک میلیون بشکه تشدید می‌کند.

وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرد این کشور قصد دارد «از این منحنی پیشی گیرد».

بن سلمان افزود: هم‌زمان با حرکت کشورها به سمت برداشتن محدودیت‌های ناشی از مهار شیوع ویروس کرونا در ماه‌های گذشته، شاهد نشانه‌هایی از بهبود تقاضا هستیم. 

وی گفت: قصد داریم روند بازگشت به شرایط عادی را تسریع کنیم، تقاضا در حال افزایش است و ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که در سرعت بخشیدن به بازگشت تعادل بین عرضه و تقاضا مؤثریم.

وزیر انرژی عربستان سعودی با بیان اینکه قصد داریم نقش مؤثری را ایفا کنیم و دیگران را ترغیب به انجام همین کار می‌کنیم، تصریح کرد: تعمیق کاهش تولید عربستان «مشروط و منحصر به ما» نیست.

بن سلمان از پاسخ دادن به پرسشی درباره ادامه این تعمیق کاهش تولید پس از ماه ژوئن خودداری کرد، اما دیدگاه مثبتی نسبت به آینده بازار داشت.

وی با اشاره به اینکه اگر بهبود شرایط مداوم باشد، به  سهمیه کاهش تولید خود در توافق اوپک پلاس بازمی‌گردیم، ابراز امیدواری کرد تا نشست بعدی اوپک پلاس در ماه ژوئن، شاهد چشم‌انداز بهتری باشیم.

به گزارش شانا، وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در دهمین نشست فوق‌العاده خود از طریق وبینار در ۱۲ آوریل (۲۴ فروردین ماه) متعهد شدند تولید روزانه خود را از اول ماه مه (۱۲ اردیبهشت ماه) ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ در ماه‌های مه و ژوئن کاهش دهند.

همچنین کشورهای تولیدکننده نفت اوپک و غیراوپک حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) در این نشست توافق کردند پس از پایان دو ماه، به مدت ۶ ماه از یکم ژوئیه تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ روزانه ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه کاهش عرضه داشته باشند و در بازه زمانی یکم ژانویه ۲۰۲۱ تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ به‌مدت ۱۶ ماه نیز روزانه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه تولید خود را کاهش دهند. 

خط پایه و مبنای محاسبه تولید برای همه کشورهای حاضر در این توافق به جز عربستان و روسیه ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی و مبنای محاسبه تولید برای روسیه و عربستان روزانه ۱۱ میلیون بشکه تعیین شده است.

کشورهای ایران، لیبی و ونزوئلا نیز بر اساس این توافق از کاهش تولید معاف هستند.

کشورهای حاضر در این توافق دهم ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی (۲۱ خردادماه ۹۹) برای تعیین و بررسی اقدام‌های بیشتر با هدف برقراری توازن در بازار نفت، از طریق وبینار نشست برگزار می‌کنند.

کد خبر 302800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =