۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴
  • کد خبر: 303337
لبخند بازار نفت به توافق اوپک و متحدانش

بازار نفت ماه مه را آرام پشت سرگذاشت؛ نه از دعواهای اوپک و غیراوپک در ماه مارس خبر بود، نه از منفی شدن قیمت نفت خام آمریکا (WTI) در آوریل سیاه. قیمت نفت در این ماه با آغاز اجرایی شدن توافق کاهش ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای تولید اوپک پلاس بیش از ۱۰ دلار برای هر بشکه افزایش یافت.

آغاز کاهش تولید: با آغاز ماه مه توافق کاهش تولید کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) وارد مرحله اجرایی شد. وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک در دهمین نشست فوق‌العاده خود از طریق وبینار در ۱۲ آوریل (۲۴ فروردین‌ماه) متعهد شدند تولید روزانه خود را از یکم ماه مه (۱۲ اردیبهشت‌ماه) ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ در ماه‌های مه و ژوئن کاهش دهند. کشورهای ایران، لیبی و ونزوئلا نیز بر اساس این توافق از کاهش تولید معاف شدند.

ترامپ و ملک سلمان: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و ملک سلمان، پادشاه عربستان هشتمین روز ماه مه (۱۹اردیبهشت‌ماه) در گفت‌وگویی تلفنی درباره اهمیت ثبات بازارهای جهانی انرژی به توافق رسیدند و بر همکاری مشترک دفاعی ایالات متحده و سعودی تأکید کردند. این توافق پس از آن حاصل شد که آمریکا عربستان را به خروج  نظامی از این کشور تهدید کرد. ترامپ با افزایش تولید نفت عربستان و کاهش شدید قیمت نفت که منجر به کاهش تولید شیل اویل آمریکا شده بود به‌شدت از عربستان عصبانی شد.

عطش عربستان: عربستان که در کنار کویت و امارات با افزایش تولید خود در ماه مارس سقوط قیمت نفت را رقم زدند و در مجموع بر اساس گزارش ماهانه اوپک بیش از ۲ میلیون بشکه به تولید خود در ماه آوریل افزودند، این ماه اعلام کردند تولید خود را بیشتر از مقدار تعهدشان در توافق، کاهش خواهند داد. این رقم از سوی عربستان یک میلیون بشکه و از سوی امارات و کویت به ترتیب ۱۰۰ و ۸۰ هزار بشکه بیشتر عنوان شد. کابینه عربستان در عین حال از دیگر اعضای اوپک و متحدانش، موسوم به «اوپک پلاس» خواست کاهش تولید خود را تشدید کنند.

پوتین و محمد بن سلمان: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ۲۷ ماه مه (هفتم خردادماه) در تماس تلفنی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در زمینه همکاری‌های دوجانبه برای برقراری ثبات در بازار جهانی نفت توافق کردند. کرملین درباره این تماس اعلام کرد: دو طرف درباره تحولات بازار جهانی انرژی گفت‌وگو و به اهمیت تلاش‌های مشترک برای دستیابی به توافق اوپک پلاس در زمینه کاهش تولید نفت در ماه آوریل اشاره کردند. دو رهبر توافق کردند که وزاتخانه‌های انرژی دو کشور به همکاری‌های خود در این زمینه ادامه دهند.

تراز بازار نفت: تولید نفت روسیه به‌عنوان رهبر گروه اوپک پلاس در ماه مه نسبت به ماه فوریه با ۱۹ درصد کاهش به روزانه ۹ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه رسیده است. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در جلسه هیئت دولت این کشور که هفته گذشته برگزار شد، اعلام کرد: کاهش عرضه نفت از سوی بسیاری از کشورهای تولیدکننده به‌ویژه کشورهای مشارکت‌کننده در بیانیه همکاری مانع از ورود ۱۴ تا ۱۵ میلیون بشکه در روز نفت به بازار شده است و عنوان کرد بازار نفت در ماه‌های ژوئن و ژوئیه به تراز برسد.

کاهش دکل: تعداد دکل‌های حفاری آمریکا در این ماه در پی‌کاهش قیمت نفت برای چهارمین هفته پیاپی کاهش یافت. آخرین آماری که بیکر هیوز منتشر کرد مربوط به هفته منتهی به ۲۹ ماه مه (۹ خردادماه) است که این رقم را ۳۰۱ دستگاه عنوان کرده و نسبت به سال گذشته ۶۹ درصد کاهش یافته است. تعداد دکل‌های حفاری در سال گذشته ۶۸۳ دستگاه بوده است. شمار دکل‌های حفاری نفت در آمریکا به‌عنوان شاخصی برای پیش‌بینی تولید نفت این کشور در آینده مورد توجه فعالان بازار نفت است.

قیمت نفت: قیمت هر بشکه نفت برنت، وست تگزاس اینترمدیت و سبد نفتی اوپک در این ماه در پی اجرایی شدن توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک از ۲۶ دلار و ۴۴ سنت، ۱۹ دلار و ۷۸ سنت و ۱۶ دلار و ۵۲ سنت آغاز این ماه به ترتیب به ۳۷ دلار و ۸۴ سنت، ۳۵ دلار و ۳۲ سنت و ۲۹ دلار و ۳ سنت برای هر بشکه در پایان معاملات این ماه رسیده است.

کد خبر 303337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =