روسیه مخالفتی با برگزاری زودهنگام نشست اوپک پلاس ندارد

برخی منابع اعلام کردند که روسیه با برگزاری زودهنگام نشست اوپک پلاس مخالفتی ندارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو و لندن، سه منبع اوپک پلاس از مقدمات برگزاری نشست کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کردند که روسیه هیچ مخالفتی با برگزاری نشست بعدی اوپک و متحدانش، موسوم به اوپک پلاس، در چهارم ژوئن (۱۵ خردادماه) ندارد. 

محمد عرقاب، وزیر انرژی و معادن الجزایر و هم‌زمان رئیس دوره‌ای اوپک در نامه‌ای به اعضای اوپک خواستار برگزاری پیش از موعد نشست اوپک پلاس در چهارم ژوئن (۱۵ خردادماه) شد. پیش از این قرار بود این نشست‌های وزارتی اوپک و اوپک پلاس در نهم و دهم ماه ژوئن (۲۱ و ۲۲ خردادماه) برگزار شود.

موافقت روسیه با این تاریخ نشان‌دهنده این است که مسکو به توافق با عربستان سعودی، درباره چگونگی تمدید کاهش تولید نفت برای ادامه سال جاری میلادی نزدیک‌تر می‌شود.

وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در دهمین نشست فوق‌العاده خود از طریق وبینار در ۱۲ آوریل (۲۴ فروردین‌ماه) متعهد شدند تولید روزانه خود را از اول ماه مه (۱۲ اردیبهشت‌ماه) ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ در ماه‌های مه و ژوئن کاهش دهند.

کاهش تولید اوپک پلاس، همراه با کاهش تولید دیگر تولیدکنندگان عمده نفت مانند ایالات متحده و کانادا، به افزایش قیمت نفت به ۳۵ دلار برای هر بشکه کمک کرد.

برخی منابع اعلام کردند که عربستان سعودی به دنبال تمدید کاهش تولید کنونی نفت تا پایان سال است، اما برای این کار به جلب حمایت روسیه نیاز دارد که معتقد است‌ کاهش تولید باید به‌صورت تدریجی افزایش یابد.

روز جمعه بررسی ماهانه رویترز نشان داد که تولید نفت اوپک در ماه مه در پایین ترین سطح خود طی دو دهه در ماه مه بود، زیرا عربستان و دیگر اعضا کاهش رکورد عرضه را تجربه کردند.

با این حال ، این نظرسنجی نشان داد که رقم پایبندی کامل حدود ۷۵ درصد است، زیرا نیجریه و عراق نتوانستند سهم خود را از کاهش به‌طور کامل رعایت کنند.

بررسی رویترز در روز جمعه (نهم خردادماه) نشان داد کاهش تاریخی تولید عربستان و دیگر اعضای اوپک سبب شد عرضه اوپک در ماه مه به کمترین مقدار در دو دهه اخیر برسد. این در حالی است که نیجریه و عراق نتوانستند تولید خود را مطابق سهمیه عرضه اوپک کاهش دهند.

رقم پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید تاریخی این سازمان در ماه مه ۷۴ درصد بوده است.

کد خبر 303350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =