۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
  • کد خبر: 303887
آخرین تحولات بازار گاز در جهان

روزهای ناخوش بازار نفت تحت تأثیر ویروس کرونا و کاهش تقاضا به گاز هم رسید و روند نزولی قیمت این سوخت پاک مدتی است آغاز شده است. آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود با بیان این جمله که «کاهش سالانه تقاضای جهانی گاز در حال نزدیک شدن به حدی بی‌سابقه است»، به توصیف این بازار پرداخت. مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی در گزارش تحولات روزانه بازار گاز که ۲۴ خردادماه منتشر شده، وضع عرضه و تقاضای گاز در جهان را بررسی کرده است.

کاهش واردات ال‌ان‌جی در شمال شرق آسیا: واردات ‌ال‌ان‌جی اغلب کشورهای بزرگ در منطقه شمال شرق آسیا همانند کره جنوبی و ژاپن در چهار ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافت، این موضوع سبب افزایش مازاد عرضه در این بازار شده است. واردات منطقه شمال شرق در این مدت ۶۵ میلیون تن بوده است. انتظار نمی‌رود تقاضای این کشورها به دلیل اعمال قرنطینه و به طول کشیدن بهبود وضع اقتصادی آنها در کوتاه‌مدت با رشد قابل توجهی مواجه شود.

افزایش واردات ال‌ان‌جی در جنوب شرق آسیا: برخلاف کشورهای شمال شرق آسیا، واردات ال‌ان‌جی در کشورهای مالزی، سنگاپور و تایلند که در جنوب شرق آسیا قرار دارند ۳۵ درصد افزایش یافت و مجموع افزایش واردات این کشورها در چهار ماه ابتدایی امسال ۴.۲۵ میلیون تن بوده است. افزایش واردات ال‌ان‌جی این کشورها تحت تأثیر اتخاذ سیاست‌های دولت‌های این کشورها برای آزادسازی بازارهای داخلی و افزایش تعداد شرکت‌های واردکننده ال‌ان‌جی با توجه به قیمت پایین تک‌محموله بوده است.

افزایش واردات ال‌ان‌جی ترکیه از آمریکا: واردات ال‌ان‌جی ترکیه از آمریکا در چهار ماه گذشته نسبت به مدت مشابه پارسال با ۴ برابر افزایش به ۱.۳۴ میلیارد مترمکعب رسید. افزایش واردات ترکیه هم‌زمان با کاهش واردات گاز از طریق خط لوله از روسیه و ایران بوده است. در این مدت سهم شرکت گازپروم از صادرات گاز به ترکیه از ۳۲ درصد به ۱۰ درصد و واردات این کشور از ایران نیز ۱۵ درصد کاهش یافت. ترکیه هم‌اکنون پنجمین واردکننده ال‌ان‌جی از آمریکاست و برای نخستین بار سهم ال‌ان‌جی در واردات گاز ترکیه به بیش از واردات از طریق خط لوله افزایش یافته است.

کاهش تولید ال‌ان‌جی آمریکا: میزان گاز ورودی به مجتمع‌های صادرات ال‌ان‌جی آمریکا در چند هفته گذشته با کاهش همراه بوده و به کمتر از ۱۱۲ میلیون مترمکعب رسیده است. می‌توان گفت شیوع ویروس کرونا و تنزل رشد اقتصادی بر فعالیت‌های شرکت‌های تولید گاز آمریکا که عمدتاً رفتارشان مبتنی بر سازوکار بازار است در مقایسه با کشورهایی که صنایع انرژی را مورد حمایت قرار می‌دهند آثار منفی بیشتری خواهند داشت.

قیمت گاز:  قیمت تک محموله‌های ال‌ان‌جی در بازار گاز شمال شرق آسیا در هفته منتهی به دهم ماه ژوئن (۲۱خردادماه) ۲ دلار و یک سنت در هر میلیون بی‌تی‌یو و در بازار گاز جنوب غرب اروپا نیز یک دلار و ۷ سنت ثبت شده است.  

کد خبر 303887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =