۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
  • کد خبر: 303954
گزیده‌های نفتی هفته

تشریح آخرین وضع احداث طرح‌های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی در سواحل کشور، گازرسانی به سیستان و بلوچستان، مذاکرات دیپلماتیک برای ترمیم خط لوله صادراتی گاز ایران به ترکیه و پیش‌بینی تداوم کاهش تقاضای نفت را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

ستاد وزارت نفت و چند خبر: ستاد وزارت نفت این هفته چند خبر داشت. هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت آخرین وضع احداث طرح‌های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی در سواحل کشور با استفاده از سرمایه را تشریح و اعلام کرد که در این زمینه اطلاعات فنی و اقتصادی ۴۲ شرکت متقاضی در سواحل کشور ثبت شد و از این تعداد، ۹ شرکت توانستند تأییدیه بانکی خود را برای احراز توانمندی مالی در سایت بارگذاری کنند.

فراخوان نفت برای شناسایی استارت‌آپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها از دیگر اخبار ستاد وزارت نفت در هفته جاری بود که در آن عنوان شد شرکت‌های فعال در ۹ حوزه از جمله مهندسی ارزش، مقابله با قاچاق و هوشمندسازی شبکه گاز طبیعی تا دهم تیرماه ۹۹ فرصت دارند شرح مختصری از فعالیت‌ها و سوابق خود را برای همکاری بیشتر و حمایت از فعالیت‌هایشان متناسب با برنامه‌های این وزارتخانه و شرکت‌های زیرمجموعه به سامانه ارتباط با وزیر نفت ارسال کنند.

گفت‌وگوی تلفنی وزیر نفت با احسان عبدالجبار اسماعیل همتای عراقی خود و تبریک انتخاب وی از دیگر اخبار ستاد وزارت نفت در هفته جاری بود.

شرکت‌های داخلی و نفت: از ستاد وزارت نفت که بگذریم، رامین حاتمی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران اعلام کرد طرح جمع‌آوری گازهای همراه و احداث ایستگاه تقویت فشار گاز دهلران با سرمایه‌گذاری افزون ‌بر ۱۲۵ میلیون یورو به شرکتی ایرانی واگذار و مراحل اجرایی آن آغاز شده و تورج دهقانی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت هم از آغاز فرآیند ساخت شیر دروازه‌ای ۴۲ اینچ در طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک خبر داده و گفته شرکت‌های سازنده داخلی نسبت به تولید ۵۵ عدد انواع شیرآلات بزرگ مورد نیاز طرح از جمله شیرهای بین‌راهی و تلمبه‌خانه‌ها اقدام می‌کنند.

پتروشیمی و تامین نیاز ارزی: بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت که این هفته میزبان رسانه‌ها بود از جهش‌های پتروشیمی و تحقق اهداف این صنعت در برنامه ششم توسعه تا پایان سال ۱۴۰۰ به خبرنگاران گفت و یادآوری کرد که این صنعت رتبه نخست تأمین منابع ارزی کشور را به خود اختصاص داده است. محمدی این را هم گفت که قیمت‌های محصولات پتروشیمی نسبت به سال گذشته به‌طور متوسط حدود ۲۷ درصد کاهش‌ یافته است، بنابراین ادعای تولیدکنندگان لوازم خانگی که بخشی از علت افزایش قیمت لوازم خانگی را افزایش مواد اولیه این محصولات از سوی پتروشیمی‌ها عنوان کرده‌اند، درست نیست.

محمدی همچنین در ادامه سفرهای هفتگی خود، این هفته از اراضی پیشنهادی برای احداث مخازن ذخیره‌سازی پروپیلن مرودشت در راستای توسعه طرح‌های پیشران صنعت پتروشیمی بازدید کرد.

سیستان و بلوچستان و گازرسانی: گازرسانی به سیستان و بلوچستان هم از دیگر اخباری بود که شانا این هفته در گفت‌وگویی با مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان به آن پرداخت. رضا پنجابی با اعلام اینکه شیوع کرونا خللی در روند توسعه گازرسانی در استان به‌وجود نیاورده و از ابتدای امسال تاکنون ۸۰ کیلومتر شبکه‌گذاری گاز در زاهدان، ۴۰ کیلومتر در دلگان، ۲۰ کیلومتر در زابل و ۵ کیلومتر در بزمان انجام شد، تأکید کرد که با اتمام پروژه گازرسانی به شهر زاهدان تعداد مشترکان گاز طبیعی در استان به ۱۱۳ هزار مشترک می‌رسد.

محمد عسگری، سخنگوی شرکت ملی گاز ایران هم این هفته از افزایش ۲۴ میلیون مترمکعبی گاز طبیعی نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و اعلام کرد: میانگین تولید روزانه گاز طبیعی در پالایشگاه‌های کشور هم‌اکنون ۶۷۴ میلیون مترمکعب است.

از ترکیه تا کره‌جنوبی: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که این هفته برای دیدار با همتای ترکیه‌ای خود به این کشور سفر کرده بود بر ضرورت تعمیر بخش آسیب‌دیده خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه و ازسرگیری صادرات گاز تأکید کرد. سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه هم هم‌زمان در نشست خبری خود با رسانه‌ها دلیل قطع صادرات گاز ایران به ترکیه را اقدام تروریستی دانست و اظهار امیدواری کرد این مشکل به‌زودی رفع شود و شاهد ازسرگیری صادرات گاز به ترکیه باشیم.

آزادسازی منابع ایران در کره جنوبی هم این هفته با واکنش سخنگوی دولت همراه شد. علی ربیعی با انتقاد از تعلل این کشور تأکید کرد: منابع مسدودشده از سوی کره‌ جنوبی مربوط به صادرات نفتی است که با مجوز و معافیت ارائه‌شده از سوی آمریکا به این کشور انجام شده، بنابراین دلایل کره‌ جنوبی برای مسدود کردن این منابع توجیه‌پذیر نیست.

تقاضای نفت از نگاه دو سازمان: گزارش ماهانه اوپک و آژانس بین المللی انرژی هم این هفته منتشر شد. اوپک در گزارش خود از کاهش ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت اعضای این سازمان در ماه مه خبر داد و تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ را ۹۰ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرده که ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه کمتر از سال ۲۰۱۹ است.

 آژانس بین المللی انرژی هم با اعلام اینکه تقاضای نفت تا سال ۲۰۲۲ به سطوح پیش از شیوع ویروس کرونا باز نمی‌گردد، پیش بینی کرد که در سال ۲۰۲۱ رشد تقاضا روزانه ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه خواهد بود، که با رسیدن به ۹۷ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز، ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از سطح سال تقاضا در سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک هم که پایان هفته برگزار شد در بیانیه پایانی خود بر تمرکز بر ثبات بازار نفت و پایبندی به سهمیه‌های تولید تأکید کرد.

پیشنهاد هفته: اگر می‌خواهید در جریان توسعه خزر در ادوار مختلف با توجه به انتقادهای اخیر و همچنین حال و روز این روزهای اوپک قرار بگیرید پیشنهاد می‌شود مطالب دستاوردهای صنعت نفت در خزر مرهون تلاشگران بسیاری است و اوپک و دردی به نام «شلختگی» را بخوانید.

کد خبر 303954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =