تسهیل‌گری در سرمایه‌گذاری از اهداف منطقه ویژه پارس است

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بر ضرورت تسهیل‌گری در سرمایه‌گذاری به‌منظور افزایش تولید و ایجاد اشتغال در منطقه ویژه تأکید کرد.

به گزارش شانا به نقل از سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، ایرج خرم‌دل در نشست مشترک با مقام‌های قضایی و بازرسی استان بوشهر و شهرستان عسلویه با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بزرگ‌ترین منطقه تخصصی صنایع نفت و گاز در جهان است، گفت: ۸.۶ درصد ذخایر شناخته‌شده گاز دنیا در میدان مشترک پارس جنوبی قرار دارد.

وی با بیان اینکه مساحت میدان مشترک پارس جنوبی  ۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع است، افزود: ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومترمربع آن در آب‌های سرزمینی ایران واقع شده است که خوشبختانه با مجموعه اقدام‌هایی که از سوی وزارت نفت انجام شده، هم‌اکنون تولید گاز ایران در این میدان از قطر پیشی گرفته است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اشاره به مأموریت اصلی سازمان در جذب سرمایه برای توسعه صنایع تکمیلی و پایین‌دستی در منطقه اظهار کرد:  افزایش کارایی و اثربخشی مدیریت منابع مالی و جذب سرمایه در راستای درآمدزایی، سودآوری و ایجاد ارزش افزوده در سطح منطقه و تأمین خواسته‌های مشتریان و ذی‌نفعان کلیدی از دیگر مأموریت‌های سازمان است که در نهایت این موضوع  سبب جهش تولید و اشتغال‌زایی در سطح منطقه خواهد شد.

خرم‌دل ادامه داد: برای ایجاد ارزش افزوده‌، طرح پتروشیمی و صنایع تکمیلی در سطح منطقه پیش‌بینی شده است. به‌تازگی نیز کلنگ پتروشمی ارغوان در پارس ۲ کنگان به زمین زده شد که افزون بر اشتغال چند هزار نفری در مرحله ساخت این پتروشیمی، در صورت بهره‌برداری از آن نیز برای تعداد زیادی اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

وی تسهیل در امور سرمایه‌گذاری را که ارتباط مستقیمی با افزایش تولید و ایجاد اشتغال در منطقه دارد، مهم ارزیابی و تصریح کرد: نقش اصلی ما در منطقه تسهیل‌گری برای اهداف کلان اقتصادی کشور است و امیدواریم با حمایت دستگاه قضایی برخی پرونده‌ها که به دلایلی خارج از اختیار سرمایه‌گذار مسکوت مانده است، با تکیه بر قانون و رویکرد حمایتی به مرحله اجرا برسد.

تعیین تکلیف پرونده‌های معوق صنعت نفت و گاز

علی جمادی، رئیس کل دادگستری استان بوشهر نیز در این نشست گفت: تعیین تکلیف پرونده‌های معوق مرتبط با صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مستقر در کنگان و عسلویه از مهم‌ترین اولویت‌های کاری دستگاه قضایی در استان  است که امیدواریم با مجموعه اقدام‌هایی که پیش‌بینی شده است، پرونده‌ها با دقت در سریع ترین زمان ممکن رسیدگی شود.

وی نحوه صحیح طرح دعوی از سوی دستگاه‌های دولتی در رسیدگی به پرونده‌های قضایی را مهم دانست و افزود: طرح دعوی صحیح و دفاعیات خوب از سوی دستگاه‌های دولتی به عدم تضییع حقوق دولت و بیت‌المال درپرونده‌های قضایی منجر خواهد شد و لازم است این مهم در دستور کار دستگاه‌ها قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر ادامه داد: تقویت بدنه حقوقی و کارشناسی در دستگاه‌های دولتی یکی از مهم‌ترین ابزارهای در اختیار دستگاه‌ها برای تأمین منافع دولت است که عدم توجه به این موضوع خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای منابع دولتی و بیت‌المال خواهد داشت.

اسحاق شهبازی، بازرس کل استان بوشهر نیز با اشاره به اشتغال و تولید در سال جهش تولید گفت: رئیس قوه قضاییه و رئیس کل بازرسی کشور نیز درباره لزوم حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری و لزوم تسریع در فرآیندها و رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری تأکید دارند.

 وی در ادامه به بعضی مشکلات موجود در منطقه و پرونده‌های تشکیل‌شده اشاره کرد و برای برون‌رفت از آنها نیز توصیه‌هایی داشت.

هادی هاشم‌زاده فرهنگ، مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی نیز در این نشست با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در منطقه گفت: در بخش ساخت و بهره‌برداری از پالایشگاه‌های گازی و همچنین بخش دریایی آن میلیاردها دلار از سوی وزارت نفت سرمایه‌گذاری شده که این موضوع فرصتی بی‌بدیل و یگانه برای پیشرفت کشور فراهم کرده است.

وی افزود: شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی افزون بر تأمین ۷۰ درصد گاز مصرفی کشور، مسئول تأمین خوارک اصلی صنایع پتروشیمی برای ایجاد ارزش افزوده است که در این زمینه نیز کارکنان این شرکت با تمامی توان در حال خدمت‌رسانی هستند.

همچنین مسعود حسنی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی پارس، اقتصاد، محیط زیست و ذی‌نفعان کلیدی را سه مؤلفه در تحقق توسعه پایدار در منطقه عنوان کرد و گفت: نبود رعایت این الزام‌ها سبب عقب‌ماندگی خواهد شد و همه ما موظف هستیم نقش خود را در این زمینه به‌خوبی ایفا کنیم.

وی با اشاره به عملکرد شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه ویژه پارس در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی اظهار کرد: خرید تجهیزات بیمارستانی و همچنین ساخت مدارس و تجهیز آن برای شهرستان‌های تحت پوشش در دستور کار این شورا قرار دارد و بی‌شک این کمک‌ها امسال نیز تداوم خواهد یافت.

کد خبر 306142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =