عملکرد اوپک‌ موفق بوده است

وزیر نفت با اشاره به افزایش و تثبیت قیمت نفت در بازار جهانی طی ماه‌های اخیر گفت: به نظر اوپک در این زمینه موفق عمل کرده است.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (دوشنبه، ۲۷ مردادماه) در حاشیه آیین امضای ۱۳ قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، در جمع خبرنگاران گفت: قیمت نفت خام برنت از حدود ۱۶ دلار برای هر بشکه در اردیبهشت‌ماه به ۴۵ دلار رسیده و تقریباً هم تثبیت شده است؛ این نشان می‌دهد اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) در این زمینه موفق عمل کرده است.

وی افزود: اینکه در ادامه چگونه عمل می‌شود به واکنش‌های بازار بستگی دارد، شیوع ویروس کرونا بر بازار تأثیر گذاشته است، اگر شرایط اقتصادی جهان احیا شود و تولید راه بیفتد، نبود تعادل بین عرضه و تقاضا کم می‌شود و این موضوع روی قیمت‌ها اثر مثبت می‌گذارد.

پیش‌فروش نفت و عرضه اوراق نفتی، دو موضوع متفاوت‌اند

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره طرح گشایش اقتصادی عنوان کرد: ایده طرح گشایش اقتصادی را وزارت نفت مطرح نکرده است؛ به ما چارچوبی دادند و ما نیز پیشنهادهایی ارائه دادیم که این فرآیند در وزارت امور اقتصاد و دارایی تکمیل شد و هر وقت تصویب یا ابلاغ شود، ما وظیفه داریم اجرا کنیم.

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره عرضه اوراق سلف نفتی گفت: بین دو طرح به دلیل تشابه اسمی، سوءبرداشت‌هایی رخ داده است؛ طرحی که برای عرضه نفت به صورت پیش‌فروش قطعی در نشست سران مطرح شده است و اگر قطعی شود، رئیس‌جمهوری اعلام می‌کنند و دیگری، فروش اوراق مالی نفت که برای تامین منابع طرح‌هایی از جمله طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت استفاده می‌شود که با توجه به شبهات پیش آمده، قرار شد ابهام‌ها در نشست‌هایی بررسی و رفع شود.

زنگنه در ادامه در پاسخ به پرسشی دیگر درباره طرح پیشنهادی مجلس شورای اسلامی برای سهمیه‌بندی بنزین گفت: هنوز طرحی به‌ دست ما نرسیده است و هر گاه طرحی ارائه شود، بررسی می‌شود. تا زمانی که طرحی نیست، نمی‌توانم روی فرضیات نظر بدهم.

سی‌ان‌جی باید سوخت اول کشور باشد

زنگنه گفت: براساس برنامه‌ای که به عنوان سند مصرف سوخت آینده کشور تا افق ۱۴۲۰ ارائه داده‌ایم، فعلاً سوخت اول کشور باید سی‌ان‌جی (گاز طبیعی فشرده) باشد نه ال‌پی‌جی (گاز مایع). در حوزه سی‌ان‌جی هم تنها نکته بحث مخزن است. مخزن به تعداد کافی در دسترس نیست و تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه برای ساخت مخازن سی‌ان‌جی با مشکل روبه‌رو شده‌اند که اگر حل شود، کارها تسریع می‌شود.

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره صادرات بنزین به ونزوئلا گفت: این کار، کاری تجاری است؛ آن را تبدیل به رزم سیاسی نکنید. محموله‌هایی هم که آمریکا گرفته، نه کشتی و نه پرچم متعلق به ایران نبوده است. محموله‌ها هم به صورت فوب فروخته شده بوده است. حالا آمریکا دلش می‌خواهد اعلام پیروزی کند.  

از حقوق کارکنان نفت دفاع می‌کنم

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره برخی اعتراض‌های کارگری در سطح صنعت نفت توضیح داد: تعدادی اعتراض در میان کارکنان شرکت‌های پیمانکار دست دوم وزارت نفت بوده است. من به‌عنوان وزیر نفت تا جایی که می‌توانم اثرگذار باشم از حقوق کارگران نفت دفاع می‌کنم. اگر پرداخت دیر شود پیگیری می‌کنم. اگر مطالباتی دارند که طبق قانون باید به آنان تعلق گیرد و نگرفته است، حمایتشان می‌کنم، اما برای موضوعاتی فراتر از اینها باید به وضع کشور هم توجه داشت. من کاملاً طرف کارگر هستم و از او حمایت می‌کنم و به‌طور حتم از کارفرماها می‌خواهم در وظایفشان در حق کارکنان کوتاهی نکنند.

ابلاغ کاهش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و اصلاح قیمت خوراک پالایشی‌ها

زنگنه در پاسخ به پرسش دیگری گفت: بورس در حوزه پتروشیمی و پالایشی‌ها وضع بهتری را نمایش داده است، زیرا قیمت خوراک پتروشیمی‌ها را کاهش دادیم و قیمت خوراک پالایشی‌ها را هم اصلاح کردیم که این موارد اثر مثبت بر بورس داشته است.

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره صندوق قابله معامله دولتی (ETF) پالایشی نیز تاکید کرد: تقاضا را دادیم‌ و فرآیند را بورس طی می‌کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره امتیازبخشی ایران به ترکمنستان در دریای خزر بر سر صادرات گاز پرسید: من امتیاز می‌دهم؟!

تحریم‌ها و بانیان تحریم رفتنی‌اند

وزیر نفت درباره قراردادهایی که امروز امضا شد نیز عنوان کرد: امروز برای صنعت نفت ایران روز مهمی است، زیرا در سخت‌ترین تحریم‌های تحمیلی غیرقانونی علیه ملت ایران به همت همه همکاران و دست‌اندرکاران صنعت نفت، قراردادهایی به ارزش بیش از ۱.۵ میلیارد یورو با تعداد زیادی از شرکت‌های ایرانی برای نگهداشت و افزایش تولید در پنج استان کشور امضا شد.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد کالاهای این پروژه‌ها باید از سازندگانی ایرانی تأمین شود، افزود: امضای این قراردادها فرصت خوبی برای اشتغال ایرانی ایجاد کرده است. در اجرای این قراردادها بیش از ۱۴۰ حلقه چاه جدید حفاری و ۷۰ حلقه چاه تعمیر می‌شود.

زنگنه ادامه داد: پیام این قراردادها این است که ما در شرایط سخت متوقف نمی‌شویم و به ظرفیت‌سازی برای تولید نفت فکر می‌کنیم. تحریم‌ها و بانیان تحریم‌ها رفتنی هستند و ملت و کشور عزیز ما ماندگار است. ما می‌خواهیم به عنوان فرزندان این ملت، مسئولیت خود را در مقابل زورگویی‌ها و فشارهای ناحقی که بر این ملت بزرگ وارد می‌شود به انجام برسانیم و کمترین کار ما این است که امید را در دل فرزندان این ملت زنده کنیم.

منتظرم خارجی‌ها نمی‌مانیم

وزیر نفت تصریح کرد: ضمن استقبال از مشارکت و همکاری سرمایه‌گذاران خارجی برای استفاده از فناوری‌های روزآمد در میدان‌های ایران، باید بگویم ما منتظر خارجی‌ها نمی‌مانیم و متوقف نمی‌شویم. ما به ظرفیت‌های داخلی اتکا می‌کنیم و این نگاه نیز تنها به‌دلیل تحریم نیست. همان‌طور که گفته شد طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت در سال ۹۵ تدوین و در سال ۹۷ در شورای اقتصاد مصوب شد منابع مالی طرح نیز از طریق بازار سرمایه و ماده ۱۲ تأمین می‌شود.

زنگنه به اختصاص چهار درصد از پرداخت‌ها به پیمانکاران این طرح برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: تاکنون قراردادهای این طرح به ارزش بیش از ۲.۲ میلیارد یورو امضا شده است و مرحله سوم قراردادها نیز تا پایان سال امضا می‌شود، همچنین در ماه‌های آینده، قراردادهایی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی با شرکت‌های ایرانی امضا می‌شود.

کد خبر 306154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =