تأکید کمیته نظارتی اوپک پلاس بر پایبندی به توافق کاهش تولید

کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک بر پایبندی به توافق کاهش تولید نفت تاکید دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، مسکو و دبی، گفته‌های برخی منابع اوپک پلاس و پیش‌نویس گزارشی که روز دوشنبه (۲۷ مردادماه)  - دو روز پیش از برگزاری نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک - توسط رویترز مشاهده شد، نشان می‌دهد پایبندی اوپک پلاس به توافق کاهش تولید نفت این ائتلاف در ماه ژوئیه ۹۵ تا ۹۷ درصد بوده است. وظیفه این کمیته بررسی پایبندی اعضای اوپک پلاس به سهمیه کاهش تولیدشان مطابق توافق صورت گرفته است و این بررسی، حاکی از بهبود تدریجی تقاضا است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدان آن از جمله روسیه، موسوم به اوپک پلاس، از ماه مه برای کاهش مشکلات ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا که کاهش شدید تقاضای نفت را در پی داشته، تولید نفت خود را به‌طور بی‌سابقه‌ای کاهش داده‌ است.

نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) قرار است روز چهارشنبه (۲۹ مردادماه) برای بررسی بازار نفت و پایبندی اعضا به توافق کاهش جهانی عرضه نفت تشکیل شود. این کمیته تنها نقش مشاوره‌ای دارد و تصمیم‌گیرنده نیست.

منابع اوپک پلاس اعلام کردند که کمیته مشترک فنی اوپک و غیراوپک (JTC) هیچ پیشنهادی برای تغییر توافق کاهش تولید فعلی اوپک پلاس اعلام نکرده و بر پایبندی کشورهایی مانند عراق، نیجریه و قزاقستان به سهمیه کاهش تولیدشان متمرکز شده است. این کشورها متعهد شده‌اند که علاوه بر پایبندی به سهمیه کاهش تولید خود، مطابق توافق کاهش تولید اوپک پلاس، تخطی از این سهمیه در ماه‌های اخیر را جبران کنند.

براساس پیش‌نویس گزارش جی‌تی‌سی، این کمیته خطری که تقاضای نفت را در صورت وخیم‌تر شدن شیوع ویروس کرونا تهدید می‌کند، در نظر گرفته است. کمیته مشترک فنی اوپک و غیراوپک در گزارش خود بر هوشیاری و نظارت دقیق بر اجرای جبران تخطی از سهمیه کاهش تولید و تولید بیش از حد برخی از اعضا در ماه‌های اخیر تأکید کرده است.

پایبندی ۹۵ تا ۹۷ درصدی به توافق کاهش تولید مطابق استانداردهای اوپک رقم خوبی است. براساس بررسی رویترز و ارزیابی‌های دیگر، عربستان سعودی در ماه ژوئیه همچنان کمتر از سهمیه خود نفت تولید کرده، این در حالی است که عراق و نیجریه با وجود تخطی از سهمیه تولید خود، کمتر از ماه‌های اولیه توافق، نفت تولید کرده‌اند.

به گزارش شانا، کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک که برای ائتلاف اوپک پلاس نقش مشاوره‌ای دارد، ماه گذشته میلادی توصیه کرد همسو با توافق اخیر اوپک پلاس، کاهش تولید تاریخی روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای خود را از ابتدای ماه اوت به حدود ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز تغییر دهند. این تغییر در این ماه اجرا شد.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه روز پنجشنبه (۲۳ مردادماه) اعلام کرده بود که پیشنهاد جدیدی برای تغییر توافق اوپک پلاس ارائه نشده است.

وی گفته بود: فکر می‌کنم هیچ‌کس اقدام شتاب‌زده‌ای نکند و پیشنهادهای دیگری مطرح نمی‌شود. بازار کم‌ و بیش پایدار است و ما شاهد بازگشت تدریجی تعادل به بازار نفت هستیم.

کد خبر 306197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =