کتابخانه‌ مرکزی نفت‌خیز جنوب خدمات غیرحضوری ارائه می‌دهد

کتابخانه‌ مرکزی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بهره‌مندی از فناوری‌های دیجیتال، در ایام کرونا خدمات غیرحضوری ارائه می‌دهد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، کتابخانه‌ مرکزی این شرکت با قدمتی بیش از ۸۰ سال، مجموعه عظیمی از اطلاعات و اسناد علوم مهندسی نفت و گاز و صنایع مرتبط با آن را در اختیار دارد و اصلی‌ترین تامین کننده‌ اطلاعات فنی و علمی کارشناسان و پژوهشگران این شرکت است. این کتابخانه در سال‌های اخیر توسعه‌ منابع دیجیتال را در اولویت کاری خود داشته و افزون بر تامین منابع و اسناد چاپی، صدها هزار عنوان کتاب، مقاله، مجله، پایان نامه و گزارش تحقیقاتی دیجیتال نیز به منابع خود افزوده است.

با شیوع کرونا و ضرورت توجه به پروتکل‌های بهداشتی از جمله حفظ فاصله فیزیکی و کاهش ترددها و اجتماعات به نظر می‌رسد توسعه کتابخانه دیجیتال بیش از پیش اهمیت خود را نمایان ساخته تا کارشناسان، پژوهشگران و محققان بتوانند بدون مراجعه حضوری و فقط از طریق پورتال کتابخانه نیازهای اطلاعاتی خود را تامین کنند. در این راستا کتابخانه‌ مرکزی تمهیداتی به کار گرفته است تا همزمان با کاهش مراجعه‌ها به کتابخانه خدمات آن برای اعضا با کیفیت بالا انجام شود.

مراجعات حضوری به کتابخانه‌ مرکزی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در فروردین و اردیبهشت ماه امسال به حدود یک چهارم نفرات پیش از دوران کرونا رسیده بود که هم‌اکنون رو به افزایش و در ماه‌های خرداد و تیرماه به یک سوم نفرات‌ رسیده است.

کتابخانه‌ مرکزی از نظر منابع و فایل‌های الکترونیکی غنی بوده و مراجعان با استفاده از نرم افزار کتابخانه‌ دیجیتال (Dspace) و مراجعه به پورتال این واحد در اینترانت داخلی شرکت می‌توانند از منابع الکترونیکی استفاده کنند.   

از جمله تمهیداتی که این کتابخانه برای اعضا تدارک دیده است شامل اطلاع‌رسانی ‌درباره پایگاه‌های دسترسی آزاد فنی – تخصصی‌ و معرفی لینک‌های مربوطه در پورتال کتابخانه‌ مرکزی و ارسال اطلاعات درخواستی کاربران از طریق ایمیل با توجه به شرایط موجود و بحران کرونا به‌منظور کاهش مراجعه‌های حضوری است.

افزایش حجم منابع الکترونیکی همزمان با شیوع کرونا

افزون بر این، حجم منابع الکترونیکی موجود در مجموعه پایگاه داده‌ها و کتابخانه‌ی مرکزی شامل منابع اطلاعاتی فارسی و لاتین، کتب لاتین، مقالات، بانک‌های اطلاعاتی استاندارد بین‌المللی، نشریات و مجلات، پایان‌نامه‌ها و تغذیه‌ منابع پیش‌نوشته در سامانه‌ی کتابخانه‌ی دیجیتال (Dspace) افزایش یافته است.

پیگیری و تسریع در تجمیع منابع آموزشی تخصصی (فایل‌های متنی، ویدئوهای آموزشی و دیگر موارد) موجود در مدیریت فنی و اداره آموزش به منظور حفظ یکپارچگی اطلاعات و ایجاد دسترسی آسان برای ذینفعان سازمان از طریق سامانه‌های کتابخانه‌ای دیجیتال از دیگر اقدام‌های کتابخانه‌ مرکزی برای تامین نیازهای کارکنان است.

کتابخانه‌ مرکزی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برای توسعه فناوری‌های دیجیتال، تهیه و توسعه نرم‌افزار کتابخانه‌ دیجیتال (Dspace)  با کد منبع باز افزون بر نرم‌افزار مدیریت اطلاعات کتابخانه‌ای آذرسا، توسعه خدمات بخش SDI (اشاعه اطلاعات گزیده) و دیجیتال‌سازی منابع با استفاده از بوک اسکنرهای تهیه شده برای کتابخانه‌ مرکزی را انجام داده است. از برنامه‌های در حال اجرای مجموعه پایگاه داده‌ها و کتابخانه نیز می‌توان به مطالعه و امکان‌سنجی ایجاد بخش تولید محتوای تخصصی در مجموعه پایگاه داده‌ها و کتابخانه‌ و پیگیری سامانه هوشمندسازی امانت کتابخانه‌ی مرکزی (RFID) اشاره کرد.

مهم‌ترین برنامه‌ها و اولویت‌های پایگاه داده و کتابخانه‌ها در سال جاری بروزرسانی و افزایش منابع اطلاعاتی پایگاه داده‌ها و کتابخانه‌ بصورت چاپی و الکترونیکی، ساماندهی آرشیو اسناد فنی، گردآوری، ساماندهی‌ و دسترس‌پذیر ‌کردن ‌منابع ‌آموزشی ‌تخصصی ‌موجود در سازمان، بروزرسانی و توسعه بانک‌های اطلاعاتی استانداردهای بین‌المللی، توسعه نرم‌افزار کتابخانه‌ دیجیتال (Dspace) به‌ویژه درباره جستجوی درون متنی منابع و دریافت و ساماندهی مستندهای فنی پروژه‌های خاتمه یافته در سطح سازمان است.

منابع چاپی کتابخانه‌ مرکزی هم‌اکنون به ۶۸ هزار نسخه و منابع دیجیتال به یک میلیون و ۷۷۳ هزار عنوان رسیده است و ۵ هزار و ۵۰۰ نفر نیز عضو فعال پایگاه داده‌ها و کتابخانه هستند. دسترسی و استفاده از منابع الکترونیکی مجموعه‌ پایگاه داده‌ها و کتابخانه برای همه همکاران (رسمی، قراردادی، ارکان ثالث) آزاد بوده و نیاز به عضویت ندارد.

کد خبر 306294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =