دستاوردها و برنامه‌های شرکت نفت و گاز پارس تشریح شد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس همزمان با هفته دولت عملکرد این شرکت در بخش‌های مختلف را تشریح کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، محمد مشکین فام با اشاره به تحقق ۹۴ درصدی برنامه ابلاغی، از حفاری و تکمیل ۳۷ حلقه چاه (۶، ۱۸ و ۱۳ حلقه به ترتیب در فازهای ۱۳، ۱۴، و ۲۴-۲۲) در سال ۹۸ خبر داد و گفت: طرح توسعه فازهای ۱۳، ۱۴، و ۲۴-۲۲ در شرف اتمام بوده که این  مهم امسال به ثمر نشسته است.

راه اندازی و برداشت گاز از سکوی C۱۳

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به رکورد جدید نصب ۶ سکوی دریایی فازهای ۱۳ و ۱۴و  ۲۴-۲۲ در سال ۹۸ گفت: به‌دلیل شرایط خاص در جریان شیوع ویروس همه‌گیر کرونا، راه‌اندازی دو سکو  با تاخیر روبه‌رو شد که هفته گذشته شاهد آغاز فعالیت سکوی C۱۳ بودیم و امیدواریم برداشت از چاه‌های سکوی A۱۳ نیز به‌زودی محقق شود.

وی توضیح داد: ظرفیت کنونی برداشت گاز غنی از سکوهای دریایی فاز ۱۳، ۴۳ میلیون متر مکعب در روز است که از این مقدار، ۲۸.۵ میلیون مترمکعب مربوط به دو سکوی موقعیت B و D از مرحله نخست این طرح است که در اسفندماه سال ۹۷ به بهره‌برداری رسید و ۱۴.۲ میلیون متر مکعب نیز مربوط به سکوی بلوک C از مرحله دوم  است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره وضع پیشرفت عملیات راه‌اندازی سکوی A۱۳ نیز گفت: این سکو آخرین حلقه تکمیل زنجیره تولید در طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی است که با پایان اتصال چاه‌ها به سکوی موجود انتظار می‌رود در ماه‌های آینده عملیاتی شده و  برداشت گاز از این طرح به ۵۶ میلیون متر مکعب در روز برسد. البته سکوی یادشده هم‌اکنون در حال بهره‌برداری است و گاز تولیدی از سکوی ۱۳C از طریق سکوی ۱۳A به پالایشگاه خشکی فاز ۱۳ ارسال می‌شود بنابراین برداشت از چاه‌های سکوی ۱۳A منوط به تکمیل چاه‌های این سکو است.

تکمیل واحدهای پالایشگاهی باقیمانده تکمیل می‌شود

مشکین فام از تکمیل تعدادی از واحدهای باقیمانده پالایشگاه فازهای ۱۳ و ۲۴-۲۲ در سال جاری خبر داد و گفت: با وجود همه مشکلات و موانع پیش رو از جمله کارشکنی سازندگان خارجی، توانستیم با اتکا به همت و توانمندی متخصصان کشور، تجهیز پیچیده توربواکسپندر پالایشگاه فازهای ۱۳، ۲۴-۲۲ و ۱۹ راه‌اندازی کنیم که اقدام بی‌نظیر است.

وی فعال کردن پیمانکار بخش خشکی فاز ۱۴ را از دیگر اقدام‌های این شرکت خواند و گفت: به جز فاز ۱۱، به لحاظ موضوع توسعه در پارس جنوبی، همه فازها وارد عملیاتی شده و بهره‌برداری رسیده و تنها پالایشگاه فاز ۱۴ باقی مانده است که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان امسال، نخستین ردیف آن راه‌اندازی خواهد شد؛ هم‌اکنون گاز تولیدی فاز ۱۴ برای فرآورش به پالایشگاه فازهای ۱۲، ۱۹ ارسال می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه تکمیل هشت مخزن ذخیره میعانات گازی هر کدام به ظرفیت ۵۰۰ هزار بشکه (در مجموع ۴ میلیون بشکه) از دیگر دستاوردهای شرکت نفت و گاز پارس به شمار می‌رود، گفت: این مخازن همچنین خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس را نیز تامین می‌کند.

توسعه فاز ۱۱ در مسیر مطلوب

مشکین فام با تاکید بر اهمیت بندر خدماتی و صادراتی تمبک و راهبردی بودن آن برای صادرات گاز مایع و گوگرد پنچ پالایشگاه موجود در سایت ۲، عنوان کرد: باوجود اینکه در ابتدای پارسال به‌دلیل سیل آسیب‌های جدی به تاسیسات این بندر وارد شده، با مدیریت منسجمی که در این باره انجام شد، روند تکمیل  این بندر شرایط مطلوبی دارد و حوضچه آرامش و موج شکن‌های آن تکمیل و یا در شرف تکمیل است؛ نخستین اسکله‌های صادرات گاز مایع نیز تا پایان امسال تکمیل و آماده بهره برداری می‌شود.

وی اظهار کرد: پس از تنفیذ قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی مشترک پارس جنوبی به شرکت پتروپارس و به دنبال آن نصب نخستین جکت این فاز، حفاری چاه‌ها به‌زودی آغاز می‌شود و امضای قراردادهای جانبی آن در حال انجام است و باید گفت توسعه فاز ۱۱ به خوبی در مسیر تحقق قرار دارد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره توسعه میدان فرزاد نیز عنوان کرد: با امضای قرارداد مقدماتی در سال ۹۸ با پتروپارس نخستین گام  موثر در مسیر توسعه این میدان برداشته شده و امیدواریم پس از گذشت یک بازه ۷ ماهه برای انجام مطالعات امکان سنجی و طراحی مقدماتی برای نهایی کردن نحوه توسعه میدان، قرارداد اصلی امضا شود.

مشکین فام همچنین با اشاره به پایان کارهای مطالعاتی میدان بلال، گفت: بخشی از این میدان در حال اقدام‌های اکتشافی بوده و با جمع‌بندی اطلاعات  گردآوری شده به‌زودی خبرهای خوبی از نحوه توسعه این میدان اعلام می‌شود.

اقدام‌های بخش دریایی طرح ملی گوره - جاسک

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس همچنین با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران پیگیری فعالیت‌های مربوط به پایانه صادراتی جاسک را به شرکت نفت و گاز پارس محول  کرده است، اظهار کرد: در بخش دریایی این پروژه، طراحی، ساخت و نصب سه گوی شناور، سامانه اندازه‌گیری و خطوط دریایی متناظر با نظارت این شرکت پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به وضع پروژه کیش، گفت: خط لوله ۵۶ اینچ در شرف تکمیل بوده و فعالیت‌های مقدماتی خط لوله دریایی آن نیز پایان یافته است؛ امیدواریم این خط لوله هر چه سریعتر راه‌اندازی  شود تا با آن گاز شیرین به‌صورت معکوس از خط لوله هفتم سراسری گاز منتقل شود و سرانجام به عنوان سوخت به نیروگاه برق جزیره کیش و دیگر مبادی مصرف انتقال یابد.

مشکین فام از ساخت پست ۴۰۰ به ۱۳۲ کیلو ولت نیروگاه سیکل ترکیبی در منطقه پارس ۲ نیز به عنوان پروژه‌ای بی‌مثال در خاورمیانه یاد کرد و گفت: این پست به تنهایی قادر به انتقال و توزیع برق پنچ پالایشگاه در سایت ۲ است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: از جمله اقدام‌هایی است که پارسال آغاز شد و امسال دنبال می‌شود، انجام مطالعات امکان‌سنجی در زمینه تعبیه تاسیسات تقویت فشار و نگهداشت تولید در دریا و خشکی است که با جدیت تمام پیگیری می‌شود و امیدواریم با مشخص شدن نحوه و موقعیت نصب تاسیسات فشار افزایی، بتوان برای ادامه کار، رئوس کلی اهداف را تا پایان امسال نهایی کرد تا متعاقباً برنامه‌ریزی ۱۵ ساله برای مراحل اجرایی این مهم انجام شود.

کد خبر 306514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =