۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۲
  • کد خبر: 306623
گزیده‌های نفتی هفته

تشریح اقدام‌های وزارت نفت در بخش منابع انسانی از سوی بیژن زنگنه، بهره‌برداری رسمی از سه طرح ملی نفت، گفت‌وگوی صریح وزیر نفت با رسانه‌ها و پاسخ به انتقادهای اخیر، ارائه گزارش عملکردهای بخش‌های مختلف صنعت نفت در هفته دولت را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

بهره‌برداری رسمی از سه طرح ملی نفت: سه طرح ملی نفت در استان‌های تهران، بوشهر، خوزستان این هفته به‌صورت ویدئوکنفرانس از سوی حسن روحانی، رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید؛ بهره‌برداری خطوط لوله ششم و نهم سراسری گاز، پنج ایستگاه تقویت فشار گاز و طرح توسعه مرکز دیسپچینگ ملی گاز ایران در تهران، واحدهای شیرین‌سازی گاز، استحصال اتان و متانول پتروشیمی بوشهر با ظرفیت تولید سالانه ۴ میلیون تن در بوشهر و نیروگاه غرب کارون در خوزستان.

بیژن زنگنه، وزیر نفت که در مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران مستقر بود مجموع سرمایه‌گذاری سه طرح ملی صنعت نفت را ۴.۷ میلیارد یورو عنوان و تأکید کرد: صنعت نفت با وجود شدیدترین تحریم‌ها نه‌تنها در بهره‌برداری از تأسیسات تولیدی موفق بوده، بلکه طرح‌های توسعه‌ای را هم در چنین شرایط دشواری پیش برده است.

حسن منتظر تربتی، معاون وزیر نفت در امور گاز در این آیین، مرکز مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز را در ایران و خاورمیانه بی‌نظیر خواند و اعلام کرد: مرکز مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در هر لحظه ۵۰ هزار داده عملیاتی را از سراسر پالایشگاه‌های کشور، خطوط انتقال، ایستگاه‌ها و نقاط صادراتی و وارداتی دریافت می‌کند و این اطلاعات هر سه ثانیه یک‌بار روزآمد می‌شود.

محمد حسن تولایی، مدیرعامل هلدینگ شستان هم که در محل پتروشیمی بوشهر مستقر بود، اظهار کرد: خوراک پتروشیمی بوشهر به میزان روزانه ۹.۶ میلیون مترمکعب گاز ترش از فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی تأمین خواهد شد و تنها پتروشیمی کشور است که از گاز ترش برای تولید محصولات استفاده می‌کند.

تورج دهقانی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) هم که از خوزستان و  محل نیروگاه غرب کارون گزارش می‌داد، در آیین افتتاح این سه طرح ملی اعلام کرد: تأمین پایدار برق، تضمین‌کننده تولید مستمر نفت در میدان‌های غرب کارون است و ساخت و راه‌اندازی نیروگاه غرب کارون از این حیث بسیار اهمیت دارد.

و سرانجام حسن روحانی، رئیس جمهوری گفت: شبکه گازرسانی ایران در دنیا بی‌نظیر است. رهبری عنوان کردند که از این دولت باید یادگاری برای دولت آینده بماند، بی‌شک گاز یکی از این یادگاری‌ها خواهد بود.

سکوت می‌کنم: وزیر نفت پس از افتتاح سه طرح ملی نفت در جمع خبرنگاران حاضر و پاسخگوی آنان درباره پالایشگاه ستاره خلیج فارس، کاهش مصرف سوخت مایع نیروگاه‌ها، اکتشاف گاز در ترکیه، صادرات گاز، ضرورت مصرف بهینه انرژی، توزیع گاز مایع میان خانوارها و عرضه محصولات پتروشیمی در بورس شد و در واکنش به انتقادهای اخیر پاسخ داد: «منتقدان پس از یک عمر خدمت در جمهوری اسلامی موارد بسیاری به ما می‌گویند، اما ما تحمل می‌کنیم، می‌شنویم و چاره‌ای هم نداریم، زیرا آدمی که باری سنگین بر دوش دارد ممکن است حرف‌های زیادی بشنود، اما حرف نمی‌زند. این نیست که من زبان ندارم، اما خیلی وقت‌ها به دلیل مصلحت کشور باید سکوت کنم

حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت در امور گاز هم بلافاصله پس از پایان  گفت‌وگوی وزیر نفت در جمع خبرنگاران حاضر شد و به انتقادها درباره صادرات گاز واکنش نشان داد: «صادرات گاز موضوعی چندوجهی است، یعنی فقط نقش شرکت ملی گاز مطرح نیست و در سطح وزارت نفت دنبال می‌شود و شاهد رخدادهای مطلوبی هم در این حوزه بودیم. در طول سال‌های گذشته در بحث صادرات به عراق به لحاظ عدد و رقم شاهد افزایش مقادیر صادراتی مطلوبی بودیم و کمک خوبی هم از نظر ارزی داشته است، اما دلیل اینکه به اعداد برنامه نرسیده‌ایم این است که بخشی از اعداد برنامه ناظر به صادرات به‌صورت گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) بوده است که آقای زنگنه هم اشاره کردند در این بخش به‌دلیل تحریم نتوانستیم واحدهای  ال‌ان‌جی را راه‌اندازی کنیم

زنگنه و کارکنان نفت: بیژن زنگنه، وزیر نفت میانه این هفته در گفت‌وگوی حدود ۴۰ دقیقه‌ای با محوریت منابع انسانی مهم‌ترین اقدام‌های وزارت نفت در بخش منابع انسانی را تشریح و اجرای نظام طبقه‌بندی مشاغل نیروهای پیمانکاری صنعت نفت، تثبیت اضافات حقوق کارمندان قرارداد مدت موقت در سال ۹۹، نحوه پرداخت اضافات شایستگی کارمندان رسمی وزارت نفت و اجرای جدول حقوق بدو استخدام کارمندان صنعت نفت  را ابلاغ و تأکید کرد: همکاران صنعت نفت وظیفه‌شناس و دلسوز هستند و  به برکت اراده و نیروی توانمند نزدیک به ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار همکار مستقیم و غیرمستقیم صنعت نفت یک لحظه جریان انرژی در کشور در شرایط سخت تحریم قطع نشد، کارخانه‌ای تعطیل نشد، صادرات ما قطع نشد و همگی فعالیت‌هایشان جریان دارد. زنگنه این را هم گفت که ۸۰ درصد نیروهای صنعت نفت همسن فرزندان من هستند و من به آنها به چشم فرزندان خود نگاه می‌کنم و اگر کاری بتوانم برای آنها انجام دهم به‌طور حتم انجام می‌دهم و مضایقه‌ای ندارم.

حالا که بحث منابع انسانی است این خبر را هم باید به نقل از اداره کل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی وزارت نفت اعلام کرد که رزمندگان صنعت نفت (از ابتدای قانون برنامه ششم توسعه) از پرداخت کسورات بازنشستگی معاف شده‌اند و برخورداری از امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر نیز برای رزمندگان در نظر گرفته شده است.

هفته دولت و نفت: هم‌زمان با هفته دولت مدیران شرکت ملی نفت ایران به ارائه عملکرد شرکت‌های خود پرداختند. احمد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه تولید و توزیع نفت خام و خوراک پالایشگاه‌های کشور در این شرکت، با وجود تحریم‌های ظالمانه و عوارض شیوع کرونا خبر داد. محمد مشکین‌فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از تحقق ۹۴ درصدی برنامه ابلاغی این شرکت، حفاری و تکمیل ۳۷ حلقه در سال ۹۸ گفت. علی اصولی، مدیرعامل شرکت نفت خزر از سردار جنگل به‌عنوان دروازه تولید نفت ایران در آب‌های عمیق در آینده یاد کرد. عباس اسدروز، مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران گفت: تمامی فعالیت‌های شرکت پایانه‌های نفتی ایران در راستای چشم‌انداز ترسیم‌شده و با در نظر گرفتن اهداف عمومی و اهداف اختصاصی تعیین‌شده، دنبال می‌شوند. علیرضا سلمان‌زاده، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران از حفظ سطح تولید میدان‌های مشترک تحت مدیریت این شرکت با وجود تحریم‌های ظالمانه غرب علیه کشورمان خبر داد. حمیدرضا خوش‌آیند، معاون عملیات حفاری شرکت ملی حفاری ایران گفت: تعداد حلقه چاه‌های نفت و گاز حفر و تکمیل شده با کاربست دکل‌های شرکت ملی حفاری ایران در سال ۹۹ به ۴۷ حلقه رسید. حمید کاویان، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون اعلام کرد: گازسوزی در تأسیسات فرآیندی این شرکت ۸۰ درصد کاهش یافت. مانی عبدالله‌زاده، مدیر اچ‌اس‌یی شرکت ملی نفت ایران از صفر شدن حوادث پرسنلی و فرآیندی منجر به فوت شرکت ملی نفت ایران در سال ۹۸ گفت. حبیب‌الله سمیع، مدیرعامل  سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت هم اعلام کرد: تاکنون بیش از ۳ هزار نفر از بیماران مبتلا به کرونا که به مراکز درمانی زیر پوشش سازمان مراجعه کرده بودند، با حال عمومی خوب ترخیص شده‌اند.

امضای موافقت‌نامه پژوهشگاه صنعت نفت با سه شرکت شتاب‌دهنده ایده‌پردازان، آیتک و آبان  و راه‌اندازی سکوی ‌S۱ میدان مشترک سلمان  هم‌زمان با هفته دولت در آب‌های خلیج فارس از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بود.

هفته دولت و گاز: بخش گاز هم مانند دیگر بخش‌ها این هفته به ارائه گزارش عملکرد پرداخت. گازرسانی شهری و روستایی بیشترین اخبار این بخش را به خود اختصاص داد. حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد: قرار است امسال بهره‌مندی ۹۵ درصدی مردم از گاز طبیعی را جشن بگیریم و ان‌شاءالله با تکمیل گازرسانی به روستاهایی که در دست اجرا است، تقریباً ۹۵ درصد مردم تحت پوشش شبکه گاز طبیعی قرار خواهند گرفت. معاون وزیر نفت در امور گاز این را هم گفت که تولید سالانه گاز طبیعی کشور ۲۵۰ میلیارد مترمکعب است. بهرام صلواتی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران هم این هفته اعلام کرد: صادرات گاز به مدد توسعه خطوط لوله انتقال گاز سراسری افزایش یافته است.

هفته دولت و پالایش و پخش: «تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس پارسال به بیش از ۱۳ میلیارد لیتر رسیده است». این خبر را محمدعلی دادور، مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس اعلام و تأکید کرد: مقدار خوراک دریافتی این پالایشگاه در سال ۹۸ به حدود ۱۴۰ میلیون بشکه رسید که این مقدار نسبت به سال ۹۷، حدود ۱.۷۵ برابر شد.

حمید قاسمی ده‌چشمه، معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم این هفته با اعلام اینکه روزانه می‌توانیم ۱۰۰۰ مخزن گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) تولید کنیم و این ظرفیت هم‌اکنون فعال است، گفت: اجرای طرح تبدیل رایگان خودروهای عمومی به دوگانه‌سوز، سبب احیای کارخانه‌های تولید مخزن سی‌ان‌جی در کشور شده است که پیش از این ورشکسته و تعطیل شده بود.

هفته دولت و پتروشیمی: بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی این هفته اعلام کرد: پس از تحقق جهش سوم صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۴ ایران به جایگاه نخست صنعت پتروشیمی ایران در منطقه می‌رسد. محمدی این را هم گفت که طرح‌های پیشران شاه‌کلید توسعه صنعت پتروشیمی هستند و به احتمال زیاد در کنار طرح‌های خوراک ترکیبی در این دولت کلنگ‌زنی و فعال می‌شوند، اما روند تکمیل آنها در دولت آینده ادامه خواهد داشت. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در مجمع عمومی عادی به‌صورت فوق‌العاده شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی هم اعلام کرد: ایران از واردات کاتالیست‌های متانول و پلیمر بی‌نیاز می‌شود. از دیگر اخبار بخش پتروشیمی در هفته جاری می‌توان به افزایش سرمایه پترول اشاره کرد که خبر آن را رسول اشرف‌زاده، مدیرعامل پترول اعلام کرد و گفت: با موافقت سهامدار عمده افزایش سرمایه از ٢٥٠٠ میلیارد تومان به ١٠ هزار میلیارد تومان از محل سود انباشته و آورده سهامداران در دستور کار قرار گرفته است.

رویای عراق و ترکیه: احسان عبدالجبار اسماعیل، وزیر نفت عراق این هفته اعلام کرد: عراق قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ ظرفیت تولید نفت خود را به ۷ میلیون بشکه در روز برساند که در مقایسه با ظرفیت کنونی روزانه ۵ میلیون بشکه‌ای رقم قابل توجهی است. این کشور همچنین قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ گازهای ارسالی به مشعل را به صفر برساند. چند روز قبل از این اظهار نظر وزیر نفت عراق، وزارت انرژی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: شرکت‌های هانی‌ول اینترنشنال، بیکر هیوز، جنرال الکتریک، استلار انرژی و شورون توافق‌نامه‌هایی تجاری به ارزش ۸ میلیارد دلار را با وزرای نفت و برق عراق امضا کردند. فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه هم عنوان کرد: ترکیه انتظار دارد در پی کشف مهم گاز طبیعی در دریای سیاه، واردات این کشور به‌طور چشمگیری کاهش یابد و اکتشاف‌های بیشتری در منطقه دیگری که هم‌اکنون در حال ارزیابی آن هستیم، صورت گیرد. این هفته همچنین قیمت سبد نفتی اوپک رقم جدید را ثبت کرد و به بالاتر از ۴۶ دلار رفت. طوفان در خلیج مکزیک دلیل این موضوع بوده است.

پیشنهاد هفته: وزیر نفت این هفته چند دستور در بخش منابع انسانی ابلاغ کرده است اگر می‌خواهید در جریان جزئیات این دستور قرار بگیرید پیشنهاد می‌شود گفت‌وگوی بیژن زنگنه با عنوان «جریان انرژی کشور در تحریم با توانمندی کارکنان لحظه‌ای قطع نشد» را بخوانید.

کد خبر 306623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =