۱۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۱
  • کد خبر: 306811
گزیده‌های نفتی هفته

افزایش ۲.۵ برابری تولید گاز در مجتمع گازپارس جنوبی، ملاقات مردمی وزیر نفت، انتظار حداکثر سه ماهه برای دریافت کارت هوشمند سوخت و کشف دو میدان نفت و گاز در عربستان را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

نفت: بیژن زنگنه، وزیر نفت اواسط این هفته در یک ملاقات مردمی میزبان هشت نفر از درخواست‌کنندگان بود. بیژن زنگنه در این دیدار مشکلاتی را درباره اجاره شناورهای ایرانی، سوخت گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) و حمایت از تجهیزات ساخت داخل شنید و راهکارهایی برای حل آنها ارائه داد. وزیر نفت در حاشیه این مراسم هم گفت صنعت برق عراق با گاز ایران فعال است و ذخیره‌سازی‌های بنزین ایران در ماه‌های اردیبهشت و خرداد به بیش از ۵ میلیارد لیتر رسید، اما این رقم هم‌اکنون به دلیل صادرات پایین آمده است.

از دیگر اخبار بخش نفت این هفته می‌توان به دو ابلاغیه اداره کل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی وزارت نفت اشاره کرد؛ نخست پرداخت فوق‌العاده ایثارگری به جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر، آزادگان، فرزندان شهید، همسران شهدایی که پیش از شهادت در صنعت نفت شاغل بودند و خانواده شهدا و دیگری پرداخت مزایای کارکنان شاغل صنعت نفت در مناطق عملیاتی دفاع مقدس (براساس مفاد بندهای ث و ج ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه کشور).

اجرای بسته قراردادی نگهداشت و افزایش تولید نفت «مارون ۲ و ۵» از مجموعه پروژه‌های طرح توسعه ۲۸ مخزن شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب هم این هفته در آیینی با حضور محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در شهر مشراگه از توابع شهرستان رامشیر کلید خورد. این قرارداد قرار است با اعتبار ۷۳ میلیون یورو اجرا شود.

برگزاری بیست‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی هم مطابق آخرین اخباری که از سوی شرکت ملی نفت ایران اعلام شد ۲۱ تا ۲۴ مهرماه برگزار می‌شود.

گاز: «تولید گاز در مجتمع گاز پارس جنوبی از ابتدای سال ۹۲ تاکنون ۲.۵ برابر شده است و صادرات گاز و دیگر فرآورده‌های نفتی همگام با افزایش تولید در پارس جنوبی افزایش یافته است.» این تازه‌ترین آمار از پارس جنوبی است که هادی هاشم‌زاده، مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی آن را اعلام کرد. هاشم‌زاده این را هم گفت که صنعت گاز در این سال‌ها رشد خیره‌کننده‌ای داشته است و می‌توان ادعا کرد این شرکت اکنون به برکت افزایش تولید در پارس جنوبی از بزرگ‌ترین شرکت‌های گاز دنیاست.

در بخش گاز این هفته نیز گزارشی شامل گفت‌وگو با مدیران ۱۱ شرکت گاز استانی  منتشر شد که آنان عملکرد دولت تدبیر و امید در حوزه گازرسانی به شهرها، روستاها و صنایع کشور را خیره‌کننده عنوان کردند.

پالایش و پخش: فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: حداکثر زمان انتظار برای صدور کارت سوخت سه ماه است و اگر شخصی پس از سه ماه کارت سوخت به دستش نرسید، باید مراتب را از درگاه اینترنتی epolice.ir و با وارد کردن شماره پلاک خودرو پیگیری کند. وی این را هم گفت که درخواست‌های ثبت‌شده در اردیبهشت‌ماه به‌طور کامل صادر شده است و در حال صدور درخواست‌های خردادماه امسال هستیم.

محمود مخدومی، مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی شستا (تاپیکو) به‌عنوان سهامدار ۴۹ درصدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس این هفته اعلام کرد: با مصوبه اصلاح قیمت خوراک پالایشی‌ها ۱۵۰ میلیون دلار اقتصاد این پالایشگاه بهبود یافته است.

علی‌اکبر عامری، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه سمنان هم این هفته خبر داد: ۳۰۰ خودرو عمومی در سراسر استان در قالب طرح گازسوز کردن خودروهای عمومی به‌صورت رایگان دوگانه‌سوز شد.

 پتروشیمی: بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی برای چندمین بار در سال ۹۹ از تنوع سبد محصولات پتروشیمی در افق ۱۴۰۴ گفت و باز هم تکرار کرد بهره‌برداری از ۱۷ طرح پتروشیمی در سال ۹۹ برنامه‌ریزی شده است. وی این را هم گفت که برنامه‌ریزی میان‌مدت، شجاعت شرکت ملی صنایع پتروشیمی را نشان می‌دهد. محمدی این سخنان را در نشست تکریم علی‌محمد بساق‌زاده، مدیر پیشین و معارفه امیر وکیل‌زاده، مدیر جدید طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی عنوان کرد.

محسن محمودی، مدیرعامل پتروشیمی لردگان هم این هفته با تأیید افزایش مقطعی غلظت آمونیاک پساب خروجی از این مجتمع که در مراحل پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی‌ غیرطبیعی نیست، گفت: استفاده تعداد اندکی از کشاورزان از این پساب باوجود نصب تابلوهای هشداردهنده، وقوع برخی اقدام‌های تخریبی علیه شرکت را در پی داشت، از این پس با تمهیدهای اندیشیده‌شده این اتفاق تکرار نمی‌شود.

بین‌الملل: عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان از کشف دو میدان جدید نفت و گاز در مناطق شمالی عربستان خبر داد . نام میدان نفتی «ابرق التلول» و نام میدان گازی «هضبه الحجره» نام دارد.

رویترز هم در خبری از عراق مدعی شد صادرات نفت خام این کشور در ماه اوت کاهش یافته است و این شرایط نشان می‌دهد دومین تولیدکننده بزرگ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، پایبندی بیشتری به سهمیه‌اش در توافق کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک پلاس) داشته است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هم این هفته در مصاحبه‌ای با کانال تلویزیونی روسیا درباره اقتصاد روسیه و تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر آن و همچنین قیمت نفت صحبت کرد و درباره اینکه قیمت نفت به ۴۶ دلار برای هر بشکه رسیده، گفت: بهتر است که این قیمت کمی بالاتر باشد.

قیمت سبد نفتی اوپک این هفته هم قیمت ۴۶ دلار را تجربه کرد و هم قیمت ۴۳ دلار را. قیمت سبد نفتی اوپک دوشنبه از ۴۶ دلار گذشت و پنجشنبه به ۴۳ دلار رسید.

تقویت همکاری‌های مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف) و سازمان کشورهای عرب صادرکننده نفت (اوآپک)، پیشنهاد کاخ سفید برای ارائه مجوزهای حفاری‌ نفت و گاز در جنگل‌های ملی، تشدید تحریم‌های نفتی ونزوئلا از سوی واشینگتن از دیگر اخبار بخش بین‌الملل نفت در هفته گذشته است.

پیشنهاد هفته: «پتروشیمی؛ سلاح قدرتمند در تعاملات بین‌المللی و دفاع ملی»، «پیشبرد طرح‌های ملی نفت؛ از کارون تا مکران» عنوان دو یادداشتی است که از سوی تورج دهقانی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی نگاشته شده است. پیشنهاد می‌شود اگر نخوانده‌اید، بخوانید.

کد خبر 306811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =