۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۹
  • کد خبر: 307659
گزیده‌های نفتی هفته

امضای قراردادهای پژوهشی، حفاری‌های جدید برای نفت و گاز در پهنه ایران، امضای قرارداد تجاری‌سازی دانش فنی ایرانی MTP، دوگانه‌سوز کردن خودروها را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

امضای قراردادهای پژوهشی: ۱۳ قرارداد کلان پژوهشی در حوزه ازدیاد برداشت دوشنبه هفته جاری میان شرکت ملی نفت ایران و دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، سهند تبریز، شیراز، صنعت نفت، آزاد اسلامی، فردوسی مشهد، علم و صنعت، شهید چمران اهواز، صنعتی اصفهان، خلیج فارس و پژوهشگاه صنعت نفت امضا شد. بیژن زنگنه، وزیر نفت در آیین امضای این قرارداد عنوان کرد: دانشگاه‌ها قلب پیوندی برای نفت هستند و دانشگاه و صنعت باید با هم کار کنند. آنها بدون هم نمی‌توانند زنده بمانند. مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: با احتساب ۹ قرارداد نخست طرح مطالعات پژوهشی ازدیاد برداشت میدان‌های نفتی که پیش‌تر امضا شده بود و ۱۳ قراردادی که در همین راستا امضا شد، در مجموع مطالعات فناورانه ۲۰ میدان نفتی و دو میدان گازی کشور به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی سپرده شده است. سعید محمدزاده، معاون توسعه و مهندسی وزارت نفت هم گفت: با امضای قراردادهای کلان پژوهشی در حوزه ازدیاد برداشت نفت و گاز، مطالعه حدود نیمی از ذخایر هیدروکربوری کشور به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور سپرده شده که نماد عینی تحقق پیوند صنعت و دانشگاه در وزارت نفت است. علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد: شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) ایرانی که حاصل تدوین الگوی جدید قراردادهای نفتی هستند با قدرت و قوت در چند کنسرسیوم با هم توافق کردند تا اسناد همکاری تولید روزانه یک میلیون بشکه جدید نفت را امضا و به قرارداد تبدیل کنند. رؤسای دانشگاه‌های طرف قرارداد نیز از رویکرد حمایتی وزارت نفت نسبت به دانشگاه‌ها قدردانی کردند. احمد مرادی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس هم گفت: مجلس به‌ویژه کمیسیون انرژی، آماده کمک به گسترش همکاری بین صنعت و دانشگاه است و از آن حمایت خواهد کرد.

حفاری‌های جدید برای نفت و گاز: سید صالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران  نخستین روز این هفته در نشستی که میزبان نمایندگان رسانه‌ها بود به تشریح اقدام‌های ایران در حوزه اکتشاف با نگاهی به گزارش اخیر مؤسسه وود مکنزی پرداخت و اعلام کرد: شرکت ملی نفت ایران با ثبت ۴.۷ میلیارد بشکه معادل نفت ذخیره هیدروکربوری قابل برداشت یعنی حدود یک ‌چهارم مجموع اکتشاف‌های جهان در سال ۲۰۱۹، توانست در رتبه نخست دنیا قرار گیرد. مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران این خبر را هم داد که امسال حفاری یک چاه در گرگان (هیرکان) با هدف کشف گاز و یک چاه در مغان با هدف کشف نفت در دستور کار است که با توجه به دوری شمال شرق کشور از عسلویه به‌عنوان محل اصلی تولید گاز و همچنین ارسال نفت جنوب به پالایشگاه‌ تبریز، هر دو موقعیت اکتشافی برای کشور اهمیت راهبردی دارند. هندی سرانجام گفت: ما از تحریم خوشمان نمی‌آید؛ تمایلی به تحریم نداریم و دوست داریم در فضایی باز با همه جهان کار کنیم.

امضای قرارداد تجاری‌سازی MTP: قرارداد واگذاری لیسانس، اسناد مهندسی فرآیندی و مهندسی پایه طرح تولید پروپیلن از متانول با ظرفیت سالانه ۱۲۰ هزار تن بین شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و پتروشیمی فاتح کیمیا آخرین روز کاری این هفته امضا شد. بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اعلام اینکه با امضای این قرارداد گام نخست برای افزایش ظرفیت تولید پروپیلن در کشور برداشته شد از اجرای طرح‌های تولید پروپیلن از متانول برای مناطق مختلف مثل عسلویه، امیرآباد، انزلی و اسلام‌آباد خبر داد. علی پژوهان، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی هم همسو با این موضع اعلام کرد: گواهینامه ثبت اختراع فناوری تولید پروپیلن از متانول شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در ایران و اتحادیه اروپا دریافت شده است. پژوهان این را هم گفت که ارزش افزوده زنجیره پایین‌دست پروپیلن بسیار بالاست و بازار مصرف آن نیز بسیار خوب است بنابراین مشکلی در مصرف آن وجود ندارد.

فراخوانی برای پیمانکاران: شرکت انتقال گاز ایران فراخوان طرح شناسایی و آگاهی بخشی پیمانکاران فنی انتقال گاز را در چهار محور بهره‌برداری و نگهداشت تأسیسات تقویت فشار گاز، بهره‌برداری و نگهداشت خطوط لوله گاز فشار قوی، تعمیرات ماشین‌آلات دوار و پیگرانی هوشمند خطوط انتقال گاز منتشر کرد. مهدی جمشیدی‌دانا، مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران هدف این فراخوان را ایجاد بانک اطلاعاتی شرکت‌های برون‌پذیر و ایجاد پل ارتباطی و گفت‌وگوی دوطرفه مناقصه‌گذار و مناقصه‌گر دانست و اعلام کرد: هرچه همکاری با پیمانکاران بومی و داخلی افزایش یابد زمینه توانمندسازی آنها نیز ارتقا یافته و مسیر توسعه و پیشرفت هموار می‌شود.

دو گانه سوز کردن خودروها: «تاکنون ۱۸۶ کارگاه در سراسر کشور برای تبدیل خودروهای عمومی به دوگانه‌سوز تجهیز شده‌اند.» این خبری بود که محمد حسین باقری، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران این هفته آن را اعلام و عنوان کرد: براساس آمار موجود، ۱۳۶ هزار و ۷۰۰ خودرو تاکنون در سامانه gcr.niopdc.ir ثبت‌نام کرده‌اند که از این میزان ۲۳ هزار خودرو، عملیات تبدیل آنها انجام شده و ۲۲ هزار خودرو نیز در نوبت قرار گرفته‌ و در صف تبدیل قرار دارند. حمید قاسمی ده‌چشمه، قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم با اعلام اینکه هزینه گازسوز کردن یک خودرو حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان است که مالکان خودروهای عمومی با مشارکت در این طرح می‌توانند خودروهای خود را رایگان دوگانه‌سوز کنند، گفت: خودروهایی که در طرح دو گانه‌سوز کردن رایگان خودروهای عمومی فرآیند تبدیل را انجام می‌دهند، تا پنج سال از بازرسی‌های دوره‌ای به صورت رایگان بهره‌مند می‌شوند. این هفته همچنین ۶۰  لیتر سهمیه بنزین مهرماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.

اوپک، عربستان و روسیه: بیژن زنگنه، وزیر نفت در گفت‌وگویی که به مناسبت ۶۰ سالگی اوپک با بولتن این سازمان داشته است با درخشان نامیدن تاریخ اوپک، بر ضرورت ادامه همکاری این سازمان تأکید کرد و گفت: انسجام اوپک همیشه ثبات بیشتر بازار جهانی نفت را به دنبال داشته است. همچنین این هفته مؤسسه جودی در گزارشی مدعی شد صادرات نفت خام عربستان سعودی در ماه ژوئیه نسبت به کاهش تاریخی در ماه ژوئن افزایش یافت. این موسسه رقم صادرات نفت عربستان را در ماه ژوئیه ۵ میلیون و ۷۳۰ هزار بشکه اعلام کرد. از دیگر اخبار بخش بین الملل نفت می‌توان به پیش بینی الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه مبنی بر بهبود کامل تقاضای جهانی نفت تا سه ماهه‌ دوم سال آینده و رونمایی از گزارش چشم‌انداز جهانی ۲۰۲۰ نفت اوپک در ۱۷ مهرماه اشاره کرد.

دیگر اخبار: ابلاغ نظام پژوهش، فناوری و تجاری‌سازی وزارت نفت، مصرف بیش از ۱۰۴ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در کشور، ۲۹ شهریور؛ سالروز تاسیس شرکت نفت فلات قاره ایران، نصب ۸ هزار و ۵۰۰ انشعاب گاز در سیستان و بلوچستان و درگذشت سیدامیربدخشان و همایون مطیعی پیشکسوتان نفتی از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بوده است.

پیشنهاد هفته: اگر می‌خواهید در جریان صفر تا صد بزرگ‌ترین تأسیسات جمع‌آوری و فرآورش گازهای همراه نفت در خاورمیانه و غرب آسیا یعنی بیدبلندخلیج فارس قرار بگیرید پیشنهاد می‌شود این گفت‌وگو «اژدهای خفته بیدار می‌شود» را بخوانید.

کد خبر 307659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =