۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷
  • کد خبر: 308187
گزیده‌های نفتی هفته

تعویق برگزاری نمایشگاه نفت، بازدید برخی نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس از تأسیسات نفتی ایلام، گازرسانی به روستاهای استان کرمان، رونمایی از گزارش چشم‌انداز جهانی ۲۰۲۰ نفت اوپک را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

تعویق در برگزاری نمایشگاه نفت: «تصمیم گرفتیم برگزاری نمایشگاه نفت امسال را تا بهبود نسبی وضع عقب بیندازیم.» این بخشی از توئیتی است که بیژن زنگنه، وزیر نفت یکشنبه (۱۳ مهرماه) آن را در صفحه شخصی خود قرار داد و اعلام کرد: «قرار بود نمایشگاه نفت امسال ویژه متخصصین برگزار شود، مجوز لازم هم از وزارت بهداشت گرفته شده بود، ولی با توجه به شرایط فعلی شهر تهران، تصمیم گرفتیم برگزاری را تا بهبود نسبی وضعیت عقب بیندازیم.» بیست‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی قرار بود ۲۱ تا ۲۴ مهرماه ۱۳۹۹ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شود. اداره کل روابط عمومی وزارت نفت نیز همسو با این موضوع در اطلاعیه‌ای تأکید کرد: با توجه به اینکه در دوره حساسی از نظر جنگ اقتصادی قرار داریم، وزارت نفت نمایش توانمندی‌ها و رشد صنایع داخلی مرتبط با صنعت نفت در عین وجود تحریم‌ها و کمک به رونق فضای کسب‌وکار صنعت نفت را از اولویت‌های خود می‌داند و لذا بیست‌وپنجمین دوره نمایشگاه نفت در نخستین زمان ممکن و با بهبود وضع نسبی کنترل ویروس کووید- ۱۹، مطابق برنامه‌ریزی انجام‌شده و رعایت تمام و کمال پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود که زمان آن متعاقباً به اطلاع خواهد رسید.» حالا که بحث نمایشگاه مطرح است این را هم باید بیان کرد که ششمین دوره کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو به‌طور مجازی ۱۸ تا ۲۰ آذرماه امسال برگزار می‌شود.

نمایندگان در ایلام: تعدادی از نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی جمعه و شنبه (۱۱ و ۱۲ مهرماه)  از تأسیسات نفتی ایلام بازدید کردند. در جریان این بازدید اعلام شد، تولید تجمعی میدان نفتی آذر در فاز زودهنگام تاکنون بیش از ۳۰ میلیون بشکه نفت بوده است و این طرح در آستانه بهره‌برداری کامل قرار دارد. همچنین عنوان شد در مسیر اجرای طرح‌ نگهداشت و افزایش تولید نفت میدان دانان، بیش از ۸۵۰ نفر مشغول کار شده‌اند که ۷۰ درصد این نیروها، نیروهای بومی هستند. در این بازدید خبر داده شد که پمپ‌های درون‌چاهی در ۳۶ حلقه چاه میدان‌های آبان و پایدار غرب نصب می‌شود و فرآیند توسعه فاز دوم پالایشگاه ایلام آغاز خواهد شد و تاکید شد راه‌اندازی ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ اقتصاد ایلام را متحول می‌کند. در جریان این بازدید  فشرده همچنین پروژه لرزه‌نگاری سه‌بعدی میدان‌های تنگ بیجار و دلاوران در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به‌طور رسمی کلید خورد و نمایندگان ضمن قدردانی از عملکرد وزارت نفت در این استان، خواستار تداوم پیگیری اجرای پروژه‌های عملیاتی و همچنین رسیدگی بیشتر به حوزه مسئولیت اجتماعی در این استان شدند. فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس در حاشیه این بازدید با بیان این جمله «باید به عملکرد وزارت نفت در پارس جنوبی امتیاز می دادیم؛ نه کارت زرد» نسبت به گرفتن کارت زرد از سوی وزیر نفت در مجلس واکنش نشان داد و عنوان کرد: «گویا قرار بود ایشان کارت زرد را دریافت کند، زیرا خیلی به استدلال‌ها و حرف‌ها توجهی نمی‌شد.»

گاز در کرمان: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی روستایی و عشایری کشور که عصر دوشنبه، ۱۴ مهرماه برگزار شد در کنار دیگر پروژه‌های ملی، فرمان آغاز  عملیات اجرایی و بهره‌برداری ۳۰۱ طرح گازرسانی روستایی در استان کرمان را هم صادر کرد. حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت در امور گاز که در شهداد کرمان حضور داشت در گزارشی به رئیس جمهوری که وزیر نفت را در کنار خود داشت اعلام کرد: تا پایان دولت دوازدهم، تعداد روستاهای متصل به شبکه گاز طبیعی به ۳۵ هزار روستا می‌رسد. وی این را هم گفت: در ابتدای دولت یازدهم ۴۴۹ روستای کرمان از گاز طبیعی بهره‌مند بودند که این تعداد اکنون به هزار و ۳۳۷ روستا رسیده و ۳۶۳ پروژه نیز در حال انجام است. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری هم اظهار کرد:  پیش از دولت تدبیر و امید ۱۴ هزار روستا در کشور از نعمت گاز برخوردار بود، در این دولت گازرسانی روستایی بیش از ۲ برابر شده و تا امروز به ۳۲ هزار روستا گازرسانی شده‌ است.

صعود در بین‌الملل نفت: بخش بین‌الملل نفت این هفته شامل خبرهای با مطلع «افزایش» بود؛ افزایش شمار دکل‌های حفاری آمریکا برای سومین هفته پیایی، افزایش صادرات نفت عراق در ماه سپتامبر، افزایش تولید نفت اوپک برای سومین ماه، افزایش قیمت‌های رسمی فروش نفت خام آسیا از سوی عربستان سعودی در ماه نوامبر و افزایش تولید نفت و میعانات گازی روسیه. همچنین این هفته خبرگزاری رویترز در دو خبر جداگانه مدعی افزایش صادرات نفت ونزوئلا و رسیدن به بالاترین سطح در پنج ماه گذشته و افزایش تولید نفت لیبی و رسیدن به سطح روزانه ۲۹۰ هزار بشکه شده است. این هفته همچنین گزارش چشم‌انداز جهانی ۲۰۲۰ نفت اوپک در وین اتریش رونمایی شد. بر اساس این گزارش نفت تا سال ۲۰۴۵ همچنان بالاترین سهم را در سبد انرژی جهان خواهد داشت و بخش جهانی نفت تا سال ۲۰۴۵ به سرمایه‌گذاری مجموع ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار در بالادست، میان‌دست و پایین‌دست نیاز دارد.

دیگر اخبار: رسیدن تعداد خودروهای گازسوزشده به مرز ۴ میلیون، امضای قرارداد اجاره ۱۶ دکل حفاری خشکی مربوط به طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، تکمیل لوله‌گذاری دومین گوی شناور فازهای منطقه ۲ پارس جنوبی، امضای تفاهم‌نامه زاگرس جنوبی و آموزش فنی و حرفه‌ای فارس، انتصاب محمدرضا جولایی به‌عنوان مدیر دیسپچینگ ملی گاز ایران و تسلیت وزیر نفت برای درگذشت استاد محمدرضا شجریان از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بوده است.

پیشنهاد هفته: اعلام خبر «بنزین در صدر کالاهای صادراتی» از ٰسوی رئیس کل گمرک ایران در هفته گزارش موضوع تهیه گزارشی با عنوان «صنعت پالایش، ایران را در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی روسپید کرد» شد که پیشنهاد می‌شود آن را بخوانید.

کد خبر 308187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =